W ub. roku przeprowadziłem ponad półroczną batalię w sprawie uzmysłowienia Zasobom Kapitału Ludzkiego MEN,
że przepisy o dotowaniu oświaty - art. 80 i 90 ustawy o systemie oświaty muszą być zbudowane od podstaw i to natychmiast
- bo w przepisach tych roi się aż od błędów, a niektóre z nich są nawet niekonstytucyjne.
W czasie tej batalii udało mi się doprowadzić do tego,
że Zasoby Kapitału Ludzkiego MEN zrozumiały, że każde dwie dowolne szkoły
są różnego „typu i rodzaju” szkołami w sensie zapisów art. 80 i 90 ww. ustawy,
jeżeli jedna z nich zlokalizowana jest w obszarze wiejskim lub mieście do 5 tys. mieszkańców a druga w mieście powyżej 5 tys. mieszkańców.
Udało mi się również doprowadzić do tego, że ww. Zasoby zrozumiały też,
że w art. 80 ust. 2c, 3 (dwukrotnie), 3a i 8 oraz art. 90 ust. 1a, 3a i 8 ww. ustawy są błędne zapisy.
Błędy te zostały usunięte nowelizacją ustawy, którą Prezydent RP podpisał dnia 31 grudnia 2013 r. -
tekst ustawy przed zmianą
tutaj a ostatnie w niej zmiany
tutaj.
Na tym jednak edukacja Zasobów Kapitału Ludzkiego MEN się zakończyła - niech chciały się dalej edukować.
Czyżby to była za duża porcja wiedzy dla nich? Po kilkumiesięcznej przerwie wracam do problemu.
W tym opracowaniu przedstawiam problem dotowania szkół dla dzieci i młodzieży, w których realizowany jest obowiązek szkolny.
Problem ten omówiony jest przez rozważenie trzech przykładów - od najprostszego do najtrudniejszego.
Żeby zrozumieć najważniejszy, ale i najtrudniejszy przykład, trzeba wcześniej zapoznać się po kolei z przykładem I i II.
Przykład I
Wyobraźmy sobie, że mamy samorząd, w którym są trzy identyczne pod każdym względem szkoły - dla dzieci i młodzieży, realizujące obowiązek szkolny
- prowadzone przez ten samorząd, więcej szkół w tym samorządzie nie ma.
Użyte wyżej określenie identyczne oznacza, że szkoły te są tego samego typu i rodzaju,
w każdej szkole jest po tyle samo uczniów, nauczycieli wg stopni awansu, [...], wszyscy uczniowie ww. szkół są też identyczni,
i że ich liczba wg września roku bazowego była w danym roku w każdej szkole niezmienna.
ad. I
Jeżeli samorząd otrzymał subwencję oświatową w wysokości S,
to na każdą z tych szkół przypadła kwota subwencji po S/3.
Jeżeli samorząd na pierwszą szkołę poniósł wydatki (bieżące) w kwocie W1,
to ponieważ szkoły te są identyczne, to całkowite wydatki na wszystkie trzy szkoły wyniosą W = 3 * W1.
Jeżeli w każdej z ww. szkół było po L identycznych uczniów,
to subwencja na rok na każdego „ucznia”, każdej szkoły wyniosła s = S / (3*L) = 1/3 * S / L ,
a wydatki bieżące na rok na każdego „ucznia”, każdej szkoły wyniosła w = W / (3*L) = W1/L.
Przykład II
Rozważmy przykład, który jest prawie identyczny jak przykład I.
W tym przykładzie jedyną zmianą jest to, że jedna ze szkół wymienionych w przykładzie I jest szkołą prowadzoną nie przez samorząd
a przez osobę fizyczną (o NIP-ie x), i jest ona nadal szkołą publiczną.
Dotowaniem szkół publicznych w których realizowany jest obowiązek szkolny
reguluje zapis art. 80 ust. 3 ustawy o systemie oświaty i ma brzmienie:
„Szkoły, o których mowa w ust. 1, otrzymują na każdego ucznia dotację
z budżetu jednostki samorządu terytorialnego obowiązanej do prowadzenia
odpowiedniego typu i rodzaju szkół w wysokości
równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu i rodzaju
prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, nie niższej jednak
niż kwota przewidziana na jednego ucznia szkoły publicznej
danego typu i rodzaju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego.
W przypadku nieprowadzenia przez jednostkę
samorządu terytorialnego szkoły tego samego typu i rodzaju podstawą ustalenia wysokości dotacji jest
kwota przewidziana na jednego ucznia szkoły publicznej danego typu i rodzaju w
części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego.”
- nazywany dalej art. 80 ust. 3.
ad. II
Ile wyniesie w tym przypadku subwencja oświatowa dla samorządu?
Odpowiedź jest prosta, wyniesie ona tyle samo, co w przykładzie I.
Jeżeli samorząd otrzymał subwencję oświatową w wysokości S,
to subwencja na „ucznia” szkoły danego typu i rodzaju, o której mowa w art. 80 ust. 3,
wyniesie s = S / (3*L) = 1/3 * S/L, i wynosi oczywiście/naturalnie tyle samo, co w przykładzie I.
Jeżeli samorząd na pierwszą swoją szkołę poniósł wydatki (bieżące) w kwocie W1,
to ponieważ jego druga szkoła jest identyczna, to całkowite wydatki na obie szkoły wyniosą W = 2 * W1,
zatem wydatki (bieżące) na „ucznia” szkoły prowadzonej przez samorząd, o których mowa w art. 80 ust. 3,
wyniosą w = W/(2L) = W1/L,
i wynoszą oczywiście/naturalnie tyle samo co w przykładzie I.
Jeżeli wydatki bieżące na „ucznia” szkoły danego typu i rodzaju prowadzonych przez samorząd w są większe
od subwencji na „ucznia” szkoły publicznej danego typu i rodzaju s,
to kwota dotacji (d) na „ucznia”
szkoły publicznej w tym przypadku - zgodnie z art. 80 ust. 3 - wyniesie d = w.
Czy samorząd możne dać dotację na „ucznia” większą lub mniejszą - w przypadku, o którym mowa wyżej (ad.II.4), od podanej w nim kwoty? Nie, nie możne.
Jeżeli wydatki bieżące na „ucznia” szkoły danego typu i rodzaju prowadzonych przez samorząd w są mniejsze lub równe
subwencji na „ucznia” szkoły publicznej danego typu i rodzaju s,
to kwota dotacji (d) na „ucznia”
szkoły publicznej w tym przypadku - zgodnie z art. 80 ust. 3 - wyniesie d = s.
Czy samorząd możne dać dotację na „ucznia” większą lub mniejszą - w przypadku, o którym mowa wyżej (ad.II.6), od podanej w nim kwoty? Nie, nie możne.
Przykład III
Rozważmy przykład, który jest prawie identyczny jak przykład II.
W tym przykładzie kolejna szkoła prowadzona przez samorząd staje się szkołą prowadzoną przez osobę fizyczną (o NIP-ie y),
i jest ona teraz szkołą niepubliczną.
Dotowaniem szkół niepublicznych w których realizowany jest obowiązek szkolny
reguluje zapis art. 90 ust. 2a ustawy o systemie oświaty i ma brzmienie:
„Dotacje dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki,
przysługują na każdego ucznia w wysokości
nie niższej niż kwota przewidziana na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w
części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego,
o której mowa w ust. 1 i 2, pod warunkiem
że osoba prowadząca szkołę poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów
nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji.” - nazywany dalej art. 90 ust. 2a.
ad. III
Ile wyniesie w tym przypadku subwencja oświatowa dla samorządu?
Odpowiedź jest prosta, wyniesie ona tyle samo, co w przykładzie I i przykładzie II.
Jeżeli samorząd otrzymał subwencję oświatową w wysokości S,
to subwencja na „ucznia” szkoły danego typu i rodzaju, o której mowa w art. 80 ust. 3,
wyniesie s = 2/3 * S / (2*L) = 1/3 * S/L, i wynosi oczywiście/naturalnie tyle samo, co w przykładzie I i II.
Jeżeli samorząd otrzymał subwencję oświatową w wysokości S,
to subwencja na „ucznia” szkoły danego typu i rodzaju, o której mowa w art. 90 ust. 2a,
wyniesie s = S / (3*L) = 1/3 * S/L, i wynosi oczywiście/naturalnie tyle samo, co w punkcie wyżej (ad.III.2).
Po ile przypada subwencji na poszczególne szkoły w samorządzie?
Na każdą ze szkół, czyli szkołę prowadzoną przez samorząd, szkołę publiczną prowadzoną przez osobę fizyczną o NIP-ie x
i szkołę niepubliczną prowadzoną przez osobę fizyczną o NIP-ie y przypada subwencja w wysokości po 1/3 * S.
Czy prawidłowo zadziałał w tym przypadku algorytm podziału subwencji oświatowej?
Algorytm zadziałał w tym przypadku, jak najbardziej prawidłowo, nie wyróżnia szkół - dla dzieci i młodzieży,
w których realizowany jest obowiązek szkolny - ze względu na formę własności i charakter publiczności.
Gdyby podstawą dotowanie szkół, o których mowa wyżej odbywało się kwotą subwencji przewidzianej
na „ucznia” danego typu i rodzaju szkoły, to takie dotowanie byłoby logiczne i co ważniejsze - zgodne z Konstytucją RP.
... ale przepisy o dotowaniu ww. szkół są jednak inne.
Rozważmy trzy przypadki w ramach tego przykładu. Zanim jednak to zrobimy - zapytajmy, ile wynoszą wydatki (bieżące) na „ucznia”
w szkole prowadzonej przez samorząd - o których mowa w art. 80 ust. 3?
Wydatki te wynoszą w = W1/L, czyli tyle samo co w przykładzie I i II.
Wydatki na „ucznia”, o których mowa w art. 80 ust. 3
są większe od subwencji na „ucznia”, o której mowa w art. 80 ust. 3 i art. 90 ust. 2a,
czyli w > s:
Ile wynosi dotacja (d1) na „ucznia” szkoły publicznej prowadzonej przez osobę fizyczną o NIP-ie x?
Dotacja ta będzie równa wydatkom na „ucznia” w szkole prowadzonej przez samorząd, czyli d1 = w.
Ile wynosi dotacja (d2) na „ucznia” szkoły niepublicznej prowadzonej przez osobę fizyczną o NIP-ie y?
Dotacja ta - w tym przypadku - nie może być mniejsza od subwencji na „ucznia”, czyli d2 ≥ s.
Czy dotacja (d2) na „ucznia” szkoły niepublicznej prowadzonej przez osobę fizyczną o NIP-ie y,
o której mowa w punkcie wyżej (ad.III.8.a.2)
może wynieść dwa razy więcej niż w punkcie ad.III.8.a.1, czyli szkoły też prowadzonej przez osobę fizyczną ale szkoły publicznej?
Oczywiście że może, bo w omawianym przypadku w > s, zatem d2 = 2*w > w = d1 > s
- więc z oczywistych powodów spełniony jest zapis art. 90 ust. 2a.
W związku z powyższym - zgodnie z art. 90 ust. 2a i art. 80 ust. 3,
czy kwota dotacji na „ucznia” szkoły niepublicznej może być wyższa od kwoty dotacji na „ucznia” szkoły publicznej tego samego typu i rodzaju?
Zgodnie z powyższymi wywodami wynika, że może.
Wydatki na „ucznia”, o których mowa w art. 80 ust. 3
są równe subwencji na „ucznia”, o której mowa w art. 90 ust. 2a,
czyli w = s:
Ile wynosi dotacja (d1) na „ucznia” szkoły publicznej prowadzonej przez osobę fizyczną o NIP-ie x?
Dotacja ta będzie równa wydatkom na „ucznia”
w szkole prowadzonej przez samorząd oraz subwencji na „ucznia”, czyli d1 = w = s.
Ile wynosi dotacja (d2) na „ucznia” szkoły niepublicznej prowadzonej przez osobę fizyczną o NIP-ie y?
Dotacja ta - w tym przypadku - podobnie, jak w punkcie ad.III.8.a.2 nie może być mniejsza
od subwencji na „ucznia”, czyli d2 ≥ s.
Czy dotacja (d2) na „ucznia” szkoły niepublicznej prowadzonej przez osobę fizyczną o NIP-ie y,
o której mowa w punkcie wyżej (ad.III.8.a.2)
może wynieść dwa razy więcej niż w punkcie ad.III.8.b.1, czyli szkoły też prowadzonej przez osobę fizyczną ale szkoły publicznej?
Oczywiście że może, bo w omawianym przypadku w = s, zatem d2 = 2*s > s = d1
- więc z oczywistych powodów spełniony jest zapis art. 90 ust. 2a.
patrz ad.III.8.a.4.
Wydatki na „ucznia”, o których mowa w art. 80 ust. 3
są mniejsze od subwencji na „ucznia”, o której mowa w art. 80 ust. 3 i art. 90 ust. 2a,
czyli w < s:
Ile wynosi dotacja (d1) na „ucznia” szkoły publicznej prowadzonej przez osobę fizyczną o NIP-ie x?
Dotacja ta będzie równa subwencji na „ucznia”, czyli d1 = s.
Ile wynosi dotacja (d2) na „ucznia” szkoły niepublicznej prowadzonej przez osobę fizyczną o NIP-ie y?
Dotacja ta - w tym przypadku - podobnie, jak w punkcie ad.III.8.a.2 oraz ad.III.8.b.2 nie może być mniejsza
od subwencji na „ucznia”, czyli d2 ≥ s.
Czy dotacja (d2) na „ucznia” szkoły niepublicznej prowadzonej przez osobę fizyczną o NIP-ie y, o której mowa w punkcie wyżej (ad.III.8.c.2)
może wynieść dwa razy więcej niż w punkcie ad.III.8.c.1, czyli szkoły też prowadzonej przez osobę fizyczną ale szkoły publicznej?
Oczywiście że może, bo w omawianym przypadku w < s, zatem d2 = 2*s > s = d1 - więc z oczywistych powodów spełniony jest zapis art. 90 ust. 2a.
patrz ad.III.8.a.4.
Wcześniejsze - niektóre - opracowania dotyczących dotowania oświaty: