Publiczne pytania do prof. Waśki - doradcy Prezydenta RP ds. reformy oświaty
Dnia 29 sierpnia 2017 r.
Szanowny Panie Profesorze,
Na Youtube znalazłem wywiad z Panem - przeprowadzonym przez dziennikarza radia RMF FM. Wywiad ten jest pod adresem: www.youtube.com/watch?v=pJ7EUBlSulw&t=195s.
Poniżej przedstawiam dwa fragmenty tego wywiadu.
Fragment pierwszy - wywiadu
Dziennikarz: Sprawdzając te wszystkie wątpliwości, które się pojawiają, czy sprawdza pan doniesienia dotyczące pieniędzy, bo to jest jeden z tych argumentów, który jest podnoszony, kiedy na przykład czyta pan taki artykuł w Gazecie Prawnej: Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada, że zwiększy dotacje ale samorządy nie wiedzą, kiedy otrzymają dodatkowe pieniądze na remonty budynków lub wyposażenie szkół.
Pan Profesor: Odpowiem konkretnie. Jest przewidziana rezerwa budżetowa w wysokości 168 milionów na remonty budynków, sanitariatów, wyposażenie świetlic w tych szkołach, które mają przyjąć dzieci mniejsze.
Dziennikarz: Skąd[…] i alarm samorządów?
Pan Profesor: … ale ja mówię jakie są liczby. A w tej chwili wniosków w ministerstwie ze strony samorządów na te fundusze pojawiło się mniej więcej na kwotę 50 milionów jeśli dobrze pamiętam, możemy to sprawdzić, bo ja mam te dane w teczce. Więc, więc alarm trwa cały czas, a fakty wyglądają inaczej.
Dziennikarz: Minister Zalewska zapowiadała, że ta zmiana, ta reforma będzie bezkosztowa, tymczasem kolejni samorządowcy mówią właśnie o pieniądzach, które muszą przygotować, wyłożyć na to, na przykład żeby przygotować pracownie przedmiotowe: techniki, fizyki - w tych nowych szkołach albo żeby przystosować gimnazja do potrzeb najmłodszych uczniów: Bydgoszcz około 10 milionów złotych, Poznań około 13 milionów złotych, Kraków do 20 milionów złotych.
Pan Profesor: No wie Pan, a ile wynosi, jaka jest wysokość subwencji oświatowej?
Dziennikarz: Nie [w stylu: nie o to chodzi] – pytam o zupełnie coś innego panie profesorze. To jest bezkosztowa reforma, czy jednak wprowadzająca koszty?
Pan Profesor: To są zmiany, które zostały także obudowane narzędziami finansowymi, to jest na przykład objęcie sześciolatków subwencją oświatową, to jest ten właśnie fundusz, o którym panu mówię, to są dodatkowe fundusze, które nie zostały jeszcze wykorzystane, więc najpierw wykorzystajmy te pieniądze które są, a potem, a potem zastanawiajmy się na co jeszcze pieniędzy brakuje.
Fragment drugi - wywiadu
Pan Profesor: Zawsze jestem w stanie podyskutować ze wszystkimi, proszę mnie zapraszać na spotkania jeżeli państwo uważacie, że prezydent czegoś nie wie albo ja czegoś nie wiem i powi-nienem być lepiej poinformowany, ja takich spotkań odbyłem sporo.
Dziennikarz: W takim razie zaprosi Pan przedstawicieli Koalicji dla [???] w szkole, przedstawicieli ruch Rodzice przeciw reformie oświaty - do siebie i z nimi porozmawia?
Pan Profesor: Ja z przyjemnością się z nimi spotkam i nawet, i nawet ich zaproszę oby tylko istniała wola z drugiej strony, bo są to osoby powiedzmy w stanie pobudzenia emocjonalnego, mocno sfrustrowane i nie wiem czy będą w stanie ze mną rozmawiać. Moje poglądy są znane, no ale zawsze jestem gotów rozmawiać.
Dziennikarz: Trudno się rozmawia jeśli na początek się w ten sposób ocenia drugą stronę, ale będziemy sprawdzać kto z tego zaproszenia …
Pan Profesor: No prawda, my też jesteśmy oceniani, taki los.
A teraz zagadnienia wraz z pytaniami
Zagadnienie I: Język
Zagadnienie II: Rezerwa budżetowa
Zagadnienie III: Sześciolatki
Twierdzi Pan, że „To są zmiany, które zostały także obudowane narzędziami finansowymi, to jest na przykład objęcie sześciolatków subwencją oświatową”.
Zagadnienie IV: Anna Zalewska w roli chorągiewki
W 2009 roku lokalna telewizja z Dolnego Śląska przeprowadziła z panią Anną Zalewską – posłanką PiS (byłą aktywistką Unii Demokratycznej (errata: nie Demokratycznej a Wolności)) bardzo krótki wywiad na temat polskiej edukacji. Wywiad ten jest dostępny pod adresem >>> .../2016-10-27_Kompromat_01.html.
Zagadnienie V: Psucie języka
Pani magister Anna Zalewska – z wykształcenia polonistka, urlopowana nauczycielka języka polskiego, będąc ministrem edukacji narodowej twierdzi, że poległ to po prostu zginął – nie widzi różnicy pomiędzy tymi pojęciami.
Zagadnienie VI: Fatalna jakość prawa
Zagadnienie VII: Zaniżenie subwencji oświatowej na rok 2017
Zagadnienie VIII: Kto mówi prawdę, ten WON z PiS
Zagadnienie IX: „Pobudzenie emocjonalne i mocna frustracja”
Jako absolwent UJ, oczekujący od wielu lat na co najmniej powstrzymanie dewastacji polskiej edukacji, jestem obecną reformą oświaty głęboko rozczarowany – jej centralizacją, zamiast badaniami (w tym naukowymi) posługiwaniem się fantasmagoriami i mitami oraz tym, że została ona źle zaplanowana, źle przemyślana i źle policzona.
Pytań w sprawie reformy oświaty mógłbym postawić setki, jeżeli nie tysiące, ale poprzestaję na powyższych i w świetle Pana wypowiedzi - w końcowej części przywołanego wywiadu, oczekuję na konkretne na nie odpowiedzi, pod adresem bogdan[at]iar.pl.
Z niskimi ukłonami, /-/ dr Bogdan Stępień
Do wiadomości: - Prezydent Rrzeczpospolitej Polskiej
> powrót