Rozważmy samorząd, który jest powiatem - powiatem ziemskim. Przyjmijmy, że prowadzi on tylko jedną szkołę/placówkę oświatową
i niech nią będzie szkoła typu liceum ogólnokształcące - zlokalizowana w mieście powyżej 5 tys. mieszkańców. Załóżmy też,
że w rozważanym okresie do szkoły tej z roku na rok przybywa do pierwszych klas tyle samo, i to takich samych uczniów, co ją kończy (trzecią klasę).
Dla uproszczenia wywodów przyjmijmy również, że dla powiatów nie przysługuje waga P57,
o której mowa w rozporządzeniu MEN o podziale subwencji oświatowej na 2017 r.,
oraz, że struktura kadry nauczycielskiej (wg stopni awansu) tego samorządu jest co roku taka, jak średnia struktura nauczycielska w kraju.
Spostrzeżenia / wnioski:
Z treści założeń rozważanego przykładu wynika, że zakres realizowanych zadań oświatowych
oraz liczby etatów nauczycielskich w rozważanym samorządzie nie uległy zmianie z roku na rok.
Ponieważ przyjęliśmy, że struktura kadry nauczycielskiej (wg stopni awansu) w tym samorządzie jest taka sama jak średnia w kraju, oraz
że rozważana szkoła zlokalizowana jest w mieście powyżej 5 tys. mieszkańców, to z tego wynika,
że wskaźnik korygujący Di dla tego samorządu wynosi 1.
Z założeń do rozważanego przykładu wynika, że wielkości:
statystyczna liczba uczniów Uri, uzupełniająca liczba uczniów Uui
oraz przeliczeniowa liczba wychowanków Uzi (o których mowa w rozporządzeniu o podziale subwencji oświatowej),
nie uległy zmianie z roku na rok w rozważanym przykładzie.
Z powyższego wynika, że subwencja oświatowa dla rozważanego samorządu na rok 2016 wyniosła
SO2016 = A2016*(Uri+Uui+Uzi) a na rok 2017 wynosi
SO2017 = A2017*(Uri+Uui+Uzi).
Standard finansowy na rok 2016 wynosił
A2016 = 5278,0717 zł
a na rok 2017 wynosi
A2017 = 5292,7779 zł.
Z pkt. 4 i 5 wynika, że subwencja na 2017 rok dla rozważanego samorządu wynosi
SO2017 = A2017/A2016 * SO2016.
Z pkt. 5 i 6 wynika, że wzrost subwencji oświatowej dla rozważanego samorządu w stosunku do roku 2016
jest zaindeksowany zmianą standardu finansowego i wynosi
(SO2017 - SO2016) / SO2016 = (A2017 - A2016) / A2016 = 0,28%.
Wzrost kwoty bazowej dla nauczycieli na rok 2017 wynosi 1.3%, zatem i średnie wynagrodzenia nauczycieli wzrosną w takim samym stopniu,
a to oznacza, że wydatki na nauczycieli w rozważanym samorządzie również w takim samy stopniu wzrosną.
W rozważanym przykładzie (samorządzie) wzrost wydatków na nauczycieli w roku 2017
- spowodowany decyzją rządu / prawa państwowego - względem roku 2016 wyniesie (co najmniej) 1.3%
a wzrost dla niej subwencji oświatowej wyniósł niespełna 0.28%.
Pozostałe części opracowania - MEN (p. Anna Zalewska) i MF oszukały samorządy: