MEN (p. Anna Zalewska) i MF oszukały samorządy - Część I
Dokument MEN będący podstawą przyszłych wywodów logiczno-prawnych
2017-04-03, autor: Bogdan Stępień
> powrót
© Copyright. Cytowanie/powoływanie się jest dozwolone jedynie z podaniem autora i źródła - pełnego odnośnika!
W styczniu 2012 r. zarzuciłem ówczesnemu rządowi (PO-ZSL), że zaniżył subwencję oświatową w ustawie budżetowej na 2012 r. o około 1.5 mld zł.
W czasie debaty nad ww. ustawą (która odbyła się w styczniu 2012 r.)
w Sejmie RP, posłowie obecnie rządzącej koalicji wielokrotnie powoływali się na moje zarzuty wobec zaniżenia tej subwencji.
Czy tym razem też będą tak ochoczy do cytowania podobnego zarzutu, ale na 2017 r.?
Oj nie sądzę, nie sądzę, bo w przypadku polityków ich punkt widzenia zależy od punktu siedzenia
- skoro sie siedzi w innym miejscu - i to jeszcze na wyższym, to i z innej nutki/stacji się nadaje.
Historia wniosku do Ministra Finansów w sprawie pozyskania informacji publicznej dotyczączej sposobu ustalania subwencji oświatowej w ustawie budżetowej:
2016-11-04 Wniosek do Ministra Finansów ,
2016-11-17 Rzeczowa odpowiedź Ministra Finansów ,
2016-12-01 Odpowiedź na rzeczową odpowiedź Ministra Finansów ,
2016-12-14 Kolejna rzeczowa odpowiedź Ministra Finansów ,
2016-12-23 Kolejna odpowiedź na rzeczową odpowiedź Ministra Finansów ,
2017-01-05 Ostateczna rzeczowa odpowiedź Ministra Finansów .
Apel do Prezydenta RP - Pana Andrzeja Dudy i Premiera Rządu RP - Pani Beaty Szydło w sprawie pomocy
w pozyskaniu od Ministra Finansów fundamentalnej informacji publicznej w sprawie sposobu ustalania subwencji oświatowej
w ustawie budżetowej wg art. 28 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego:
2017-01-19 Apel do Prezydenta RP - Pana Andrzeja Dudy ,
2017-01-19 Apel do Premiera Rządu RP - Pani Beaty Szydło ,
skuteczność tego apelu - zgodnie z oczekiwaniem, okazała się ZEROWA!
Historia wniosku do Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pozyskania informacji publicznej dotyczączej sposobu ustalania subwencji oświatowej w ustawie budżetowej:
2016-12-08 Wniosek do Ministra Edukacji Narodowej ,
zamiast w terminie 14 dni, Minister Edukacji Narodowej była wielce łaskawa i odpowiedziała na ww. wniosek dopiero w 100 dniu od daty złożenia wniosku,
2017-03-18 Odpowiedź Ministra Edukacji Narodowej .
Powyższa odpowiedź MEN jest wyjątkowo ważna, bo w zupełności potwierdza ona moje od lat podejrzenie,
że MEN & MF absurdalnie rozumieją i stosują przepis art. 28 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
co w przypadku subwencji oświatowej na rok 2017 spowodowało jej niedoszacowanie.
Wbrew wielkrotnym zapewnieniom p. Zalewskiej w subwencji oświatowej na 2017 r. nie ma ani jednego grosza na jej reformę oświaty związaną z likwidacją gimnazjów.
Poniżej - w formie tekstowej - przedstawiam w całości powyższą odpowiedź MEN i
zachęcam czytelników do znalezienia tej absurdalności.
Jeżeli ktoś się taki znajdzie i przedstawi mi wywody logiczno-prawne na istnienie tej absurdalności, to opublikuję je na tej stronie.
Dowód nie należy do kategorii dowodów trudnych! - wystarczy podać przykład i opisać absurdalność z niego wynikającą.
Na przedstawienie takich wywodów czekam do dnia 7 kwietnia 2017 r.
Dok. sygn. - DSMW-WA.350.44.2017.RK
Od: Ministerstwo Edukacji Narodowej
Do: Bogdan Stępień
Dnia 18 marca 2017 r.
W związku z pismem nr BS.w.41.2016 z dnia 8 grudnia 2016 r., przedstawiam poniższe informacje.
Stosownie do art. 27 i art. 28 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu
terytorialnego (Dz. U. z 2014 r., poz. 1115) sposób ustalania
subwencji oświatowej jest wprost przesądzony ustawą, a kwota subwencji określana
jest corocznie w ustawie budżetowej. Podstawą działań zmierzających do
zaplanowania w kolejnych latach budżetowych środków ujmowanych w części
oświatowej subwencji ogólnej stanowi przepis art. 28 ust. 1 ustawy o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego. W świetle powyższego kwotę przeznaczoną na
część oświatową subwencji ogólnej dla wszystkich jednostek samorządu
terytorialnego ustala się w wysokości łącznej kwoty części oświatowej subwencji
ogólnej, nie mniejszej niż przyjęta w ustawie budżetowej w roku bazowym,
skorygowanej o kwotę; innych wydatków z tytułu zmiany realizowanych zadań
oświatowych.
Na etapie prac nad projektem ustawy budżetowej Minister Finansów zwraca się
z pytaniem o dane niezbędne do kalkulacji kwoty części oświatowej subwencji
ogólnej, tj. o szacunki skutków finansowych nowych zadań oświatowych oraz zadań
których realizacja już się rozpoczęła wraz ze szczegółowym sposobem ich kalkulacji i
danymi, które posłużyły do ich oszacowania. W celu określenia skutków finansowych
do subwencji oświatowej analizuje się planowane zadania oświatowe oraz
konieczność uwzględnienia skutków finansowych tych zadań w części oświatowej
subwencji ogólnej. Minister Finansów na podstawie przekazanych informacji dokonuje
weryfikacji danych oraz sposobu kalkulacji skutków finansowych oraz ostatecznie
określa skutki konieczne do uwzględnienia w subwencji oświatowej. Główne zadania
oświatowe uwzględnianie w kwocie części oświatowej subwencji ogólnej, w ostatnich latach,
to awans zawodowy nauczycieli, podwyżka wynagrodzenia nauczycieli, objęcie
obowiązkiem szkolnym dzieci 6-letnich.
W kwocie subwencji oświatowej na 2017 r. zostały uwzględnione nowe zadania
oświatowe oraz zmiany zakresu obecnych zadań oświatowych, najważniejsze z nich to:
uwzględnienie dzieci 6-Ietnich w wychowaniu przedszkolnym w subwencji oświatowej,
podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli o 1,3% od 1 stycznia 2017 r.,
zmniejszenie zakresu zada? oświatowych w związku z podwyższeniem wieku szkolnego (od 7 lat)
zmiany w liczbie i strukturze awansu zawodowego nauczycieli zatrudnionych w szkołach
i placówkach oświatowych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego,
przekazanie kilku szkół rolniczych do prowadzenia Ministrowi Rolnictwa a więc
wyłączeniem ich z finansowania subwencją oświatową, tj. zmniejszenie
subwencji względem roku poprzedniego,
zmiany organizacyjne w oświacie.
W ocenie skutków regulacji do projektu ustawy prawo oświatowe i ustawy
wprowadzającej prawo oświatowe dokonano szczegółowych wyliczeń dotyczących
subwencji przypadającej na dzieci 6-Ietnie, z uwzględnieniem danych uzyskanych z
SIO wg. 10 września 2016 r. oraz danych o dzieciach 6-letnich z ankiet zebranych ze
szkół. W wyliczeniach założono, że ostateczna liczba etatów nauczycieli
uwzględniona w subwencji na 2017 r. będzie niższa a kwota subwencji przypadająca
na dzieci 6-Ietnie wyniesie ok. 1,7 mld zł. Potwierdziły to dane z SIO na 30 września
2016 r., z których wynika, że liczba etatów nauczycieli objętych subwencją oświatową
wynosi 486 759.
Poniżej przedstawiamy kalkulację subwencji oświatowej przygotowaną w trakcie prac nad oceną skutków regulacji ww. projektów ustaw.
Szczegółową kalkulację subwencji oświatowej przedstawia poniższa tabela:
l.p.
Wyszczególnienie
Kwota w tys. zł
1
Subwencja 2016
41 496 952
2
Subwencja 2017
41 909 536
3
Wzrost subwencji w 2017
r. (2-1)
412 584
4
z tego
waloryzacja 1,3%
418 000
5
z tego
przekazanie szkół Ministerstwu Rolnictwa
-5 416
6
Zmniejszenie się
subwencji gdyby nie subwencjonować 6-latka poza szkołą wynikającą ze zmiany
liczby uczniów w szkołach dla dzieci i młodzieży
2 249 434
7
Dodatkowe wsparcie
młodego rocznika kl. I 2016/2017 + ponowna I klasa
521 203
8
Zmniejszenie się
subwencji gdyby nie subwencjonować 6-latka poza szkołą uwzględniające korektę
na mały rocznik kl. I 2016/2016 (6-7)
1 728 231
9
Zmniejszenie się
subwencji w szkołach dla dorosłych wynikająca ze zmniejszenia się liczby
słuchaczy
53 983
10
Kwota do dyspozycji w
subwencji oświatowej (8+7)
1 781 324
11
Subwencjonowanie dziecka
6-letniego poza szkołą
1 435 951
12
Doradztwo zawodowe
8 184
13
Dodatkowe godziny w
Branżowych szkołach
2 684
14
Oddziały przygotowawcze
4 000
15
Razem nowe zadania (11+12+13+14)
1 450 819
16
Pozostaje w subwencji
(10-15)
330 505
Poniżej przedstawiamy
kalkulacje kwoty skutków finansowych podwyżki wynagrodzeń nauczycieli o 1.3% od
1 stycznia 2017 r.
Koszt podwyżki 1.3% od 1 stycznia 2017 r.
wynagrodzenie średnie
nauczyciel
stażysta
nauczyciel
kontraktowy
nauczyciel
mianowany
nauczyciel
dyplomowany
Razem
wynagrodzenie średnie od
1 stycznia 2016 r.
2 718
3 017
3 913
5 000
wynagrodzenie średnie od
1 stycznia 2017 r.
27 53
3 056
3 964
5 065
liczba etatów
średniorocznie w 2017 r.
18 335
57 623
110 187
305 265
491 411
koszt wynagrodzeń
osobowych podwyżki 1,3% (w.2-w.1) x w3 x 12
7 774
tys. zł
27 120
tys. zł
67 263
tys. zł
238 107
tys. zł
340 263
tys. zł
Pozostałe koszty
koszt wynagrodzenia osobowego
koszt wynagrodzenia średniego z pochodnymi
koszt doskonalenia zawodowego (1% wynagrodzeń
osobowych)
koszt dodatku wiejskiego
Razem
340 263 tys. zł
407 091 tys. zł
3 403 tys. zł
7 200 tys. zł
417 693 tys. zł
Z poważaniem
Grzegorz Pochopień
Zastępca Dyrektora
Departamentu Strategii i Współpracy
Międzynarodowej
Pozostałe części opracowania - MEN (p. Anna Zalewska) i MF oszukały samorządy :
1. Absurdalny sposób (MEN i MF) ustalania subwencji oświatowej w ustawie budżetowej ,
2. Prosty sposób na sprawdzenie, że subwencja oświatowa na 2017 r. jest zaniżona ,
3. Subwencja oświatowa na rok 2017 jest źle policzona - zaniżona o pół miliarda zł ,
4. Czy zatroskani o polską edukację posłowie PiS staną na wysokości zadania?
> powrót