Około godz. 08:06 dnia 10 września 2015 r. został dostarczony do Kancelarii Prezydenta RP, taki oto list - LIST OTWARTY DO PREZYDENTA RP:
Do: Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Pan Andrzej DUDA
Kancelaria Prezydenta RP
ul. Wiejska 10
00-902 Warszawa
Dnia 09 września 2015 r.
Temat: List otwarty do Prezydenta RP dotyczący sześciolatków
Szanowny Panie Prezydencie,
Późną jesienią roku 2013, na fali zbierania podpisów przez rodziców pod projektem zorganizowania referendum dotyczącego
obniżenia wieku obowiązku szkolnego (WOS) postanowiłem zbadać, jak wiek rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej wpływa
na wyniki uczniów ze sprawdzianu po 6-klasie. Intuicja podpowiadała mi, że obniżenie WOS musi spowodować pogorszenie
wyników uczniów ze sprawdzianu. Niewiadomym było tylko to, o ile te wyniki się pogorszą. Stąd wynikła potrzeba
przeprowadzenia rzetelnych, niezależnych i obszernych badań.
Zanim przeprowadziliśmy - Instytut Analiz Regionalnych - te badania, przedstawiliśmy na stronie internetowej www.iar.pl dwa opracowania:
W roku 2014 po pozyskaniu odpowiednich danych z wszystkich okręgowych komisji egzaminacyjnych w kraju
(oprócz OKE - Poznań), przeprowadziliśmy bardzo obszerne – największe dotychczas w Polsce -
badania wyników uczniów ze sprawdzianu po 6-klasie. Badania te były wykonane społecznie i objęły wyniki
około 3 milionów uczniów zdających sprawdzian w okresie 2005-2013 r.
Niewielki fragment wyników tych badań opublikowaliśmy w czasopiśmie naukowym Problemy Wczesnej Edukacji
- w artykule zatytułowanym:
Hipoteza – krzywa wiedzy dziecka.
Przy tej okazji pragnę zwrócić Pana Prezydenta uwagę na działania Ministerstwa Edukacji
Narodowej oraz Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej - Poznań (czyt. na rzucane kłody pod nogi),
które utrudniały mi pozyskanie odpowiednich danych (informacji publicznych) niezbędnych do przeprowadzenia ww. badań.
Problem ten opisałem w artykule dostępnym w internecie pod adresem:
http://www.iar.pl/aktualnosci/2015-08-23_MEN_i_OKE-Poznan_wywiesily_biala_flage.html.
Panie Prezydencie - jestem do dyspozycji, jak chodzi o wiedzę z wyżej wymienionego tematu.