Dnia 16 listopada 2012 r. minister ds. oświaty podpisał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie
w sprawie sposobu podziału subwencji oświatowej w roku 2012 (Dz.U. 2012, poz. 1279).
Wydane rozporządzenie jest niezgodne z art. 28 ust. 5 i 6 ustawy o dochodach JST,
bo w przeciwieństwie do rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2011 r. (Dz.U. 2011, nr 288 poz. 1693),
przy podziale subwencji nie uwzględnia między innymi liczby uczniów,
o której mowa w art. 28 ust. 6 w/w ustawy - patrz przykład 1 w opracowaniu
MEN idzie,
jak zwykle w zaparte - i chce na siłę wydać bubla prawnego.
Podział subwencji wg nowego rozporządzenia wywraca całkowice do góry nogami obowiązujący od 2005 r. sposób podziału subwencji oświatowej.
Dotychczasowy sposób podziału subwencji oświatowej finansował standardy
a wydane rozporządzenie finansuje rzeczywiste wydatki, które nie mają nic - kompletnie nic - wspólnego z żadnymi standardami!
Jeżeli oznaczmy przez: KKi - kwotę korygującą subwencji dla i-tej JST wg - bubla prawnego ministra ds. oświaty - rozp. z dnia 16 listopada 2012 r., SOi - subwencję dla i-tej JST wg roz. z dnia 20 grudnia 2011 r., 0.011 624 523 * SOi - kwotę korygującą subwencji dla i-tej JST naliczoną wg rozp. z dnia 20 grudnia 2011 r.
- inaczej, wg sposobu zapewniającego spełnienie przez nią zapisu art. 28 ust. 5 i 6 ustawy o dochodach JST,
to wtedy interes (zysk/strata) dla i-tej JST zgodnie z - bublem prawnym -
wydanym przez ministra ds. oświaty z wykształcenia nauczyciela matematyki
- oznaczony symbolem - Ii wyniesie
Ii = KKi - 0.011624574 * SOi.
Procentowy interes (zysk/strata inaczej zaniżenie/zawyżenie kwoty korygujacej) dla i-tej JST należy obliczyć wg wzoru
Ii / (0.011624574 * SOi)*100% = (86.0246555 *KKi / SOi - 1)*100%.
W uzasadnieniu do
projektu rozporządzenia z dnia 16.10.2012 r.
czytamy: "Z uwagi na konieczność niezwłocznego dokonania podziału pomiędzy jednostki samorządu terytorialnego środków przez niesionych
do części oświatowej subwencji ogólnej, tak aby mogły one być przekazane do jednostek samorządu terytorialnego
przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w ostatniej racie części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2012,
tj. do dnia 25 listopada 2012 r.,
konieczne jest ustalenie jako dnia wejścia w życie przedmiotowego aktu dnia następującego pod dniu ogłoszenia."
Skąd ten nagły pośpiech u ministra ds. oświaty?
Tym bardziej, że tak minister ds. finansów, jak i minister ds. oświaty mieli czas na podział subwencji od marca 2012 r. - co wynika wprost z:
dnia 27 grudnia 2011 r. Prezydent RP podpisał ustawę o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych z dnia 21 grudnia 2011 r.
(Dz.U. 2011, Nr 291, poz. 1706)
- zwiększającą od 1 lutego 2012 r. składkę rentową po stronie pracodawcy z 4.5% do 6.5%. Ustawa miała wejść w życie od 1 lutego 2012 r.
dnia 7 marca 2012 r. Prezydent RP podpisał ustawę budżetową na 2012 r. z dnia 2 marca 2012 r.
(Dz.U. 2012, poz. 273).
W dalszej cześci w/w uzasadnienia czytamy:
"Ponadto ważny interes państwa wymaga wejścia w życie niniejszego aktu wykonawczego we wskazanym terminie,
a zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie."
O jakim ważnym interesie państwa
i jakich zasadach demokratycznego państwa prawnego minister ds. oświaty ma na myśli?
Skąd to nagłe zatroskanie - u ministra ds. oświaty - ważnym interesem państwa? Skąd te zasady?
Kolejne - autora tego tekstu - działania prowadzące do uchronienia ministra ds. oświaty przed wydaniem bubla prawnego: