Do: Minister Edukacji Narodowej
Pani Krystyna SZUMILAS
Dnia 16 listopada 2012 r.
Szanowna Pani Minister,
Pisząc ten list chciałem się upewnić, że zrobiłem wszystko, co było w mojej mocy,
aby uchronić ministerstwo przed wydaniem rozporządzenia niezgodnego z prawem.
Przedstawiając projekt rozporządzenia w wersji 16 października 2012 r. zdaje się,
że nie wzięto pod uwagę istnienia art. 28 ust. 5 ustawy o dochodach JST, który mówi między innymi,
że „minister właściwy do spraw oświaty i wychowania dzieli część oświatową subwencji ogólnej
między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego,
biorąc pod uwagę zakres realizowanych przez te jednostki zadań oświatowych”.
Należy pamiętać, że subwencja z rezerwy jest subwencją,
podlegająca procedurze od ust. 1 do ust. 6 w art. 28 ustawy o dochodach JST.
W art. 28 ust. 6 ustawy o dochodach JST następuje uszczegółowienie, jakie wielkości muszą być –
absolutnie muszą być – uwzględnione przy podziale subwencji. Jedną z tych wielkości jest liczba uczniów.
W przedstawionym projekcie rozporządzenia w wersji z 16 października 2012 r. nie widać uwzględnienia liczby uczniów.
Dowodem na to, jest przykład 1 w artykule „MEN idzie, jak zwykle w zaparte - i chce na siłę wydać bubla prawnego”
zamieszczonym na stronie www.iar.pl.
W w/w artykule jest również przykład 2,
zachęcam do zapoznania się z nim i konsekwen-cjami, jakie będą miały miejsce, gdyby wydano rozporządzenie w wersji z 16.10.20012 r.
Zaproponowany w projekcie rozporządzenia podział subwencji jest tak samo „dobry”,
jak podział subwencji proporcjonalnie do liczby mieszkańców JST, przy czym ten drugi jest nawet lepszy,
bo eliminuje problem opisany w przykładzie 2.
Aby podzielić kwotę subwencji z rezerwy, nie ma potrzeby zmiany rozporządzenia, wystarczy zwiększyć podstawę podziału,
w takim samym stopniu zwiększyć standard finansowy
oraz w takim samy stopniu zwiększyć dotychczasową subwencję dla poszczególnych JST.
Z poważaniem,
dr Bogdan Stępień
Do wiadomości:
- Minister ds. finansów,
- Posłowie i senatorowie, Sejmu i Senatu RP.