W roku ubiegłym, zarzuciłem Ministerstwu Finansów oraz Ministerstwu Edukacji Narodowej, że subwencja oświatowa na rok 2017 została zaniżona
- że nie spełnia ona art. 28 ust. 1 ustawy o dochodach jst.
Wydawać by się mogło, że z roku na rok nie da się kolejny raz oszukać samorządy! Nic jednak bardziej mylnego.
Po raz pierwszy w historii - w ciągu dwóch kolejnych lat, subwencja oświatowa (czyli: na rok 2017 i 2018) nie spełnia art. 28 ust. 1 ustawy o dochodach jst,
i to przy wprowadzaniu "wiekopomnej" reformy oświaty p. Anny Zalewskiej.
W ubiegłym roku (i to po raz wtóry) poświęciłem sporo czasu na przedstawienie - tym razem, pięciu opracowań na temat zaniżenia subwencji oświatowej na rok 2017:
Nie zamierzam jednak tym razem ani tego udowadniać, ani podawać kwoty jej zaniżenia.
Odpowiedzialne przedstawienie kwoty zaniżenia wraz z wywodami wymaga odpowiedniej pracy.
W poprzednich latach (m.in. 2017 i 2012), pracując pro publico bono, przedstawiałem rozbudowane wywody logiczne i matematyczne,
gotowe do wykorzystania. Nikt nie był jednak w wystarczający sposób nimi zainteresowany (np. do sporządzenia wniosku
do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie konstytucyjności zapisów części ustawy budżetowej, albo podjęcia merytorycznej i szczegółowej dyskusji
z Ministerstwem Edukacji Narodowej lub Ministerstwem Finansów).
Gdyby jednak taka potrzeba zaszła, mogę się podjąć tej pracy na zlecenie samorządu, grupy samorządów,
lub samorządowej organizacji. Proszę zapoznać się z pracami dotyczącymi poprzednich zaniżeń części oświatowej subwencji ogólnej.
W świetle przepisu art. 28 ust. 1 ustawy o dochodach jst, kwota subwencji oświatowej na dany rok,
staje się kwotą bazową do kalkulacji subwencji na rok następny,
zatem zaniżenie subwencji oświatowej na dany rok ma (będzie miało) swoje konsekwencje w latach kolejnych.
Zaniżenie subwencji na rok 2017 i 2018, będzie widoczne w odpowiednich sprawozdaniach finansowych, i będzie miało wpływ długoterminowy.
Zamiast przedstawienia wywodów związanych z zaniżeniem subwencji na rok 2018,
poniżej przedstawiam odpowiednie dane, które można wykorzystać do tego celu.
Więcej danych >>>.
Do wywodów zaniżenia subwencji na rok 2018 można posłużyć się między innymi
tym.
Tabela: Podstawowe dane na temat subwencji oświatowej na rok 2017 i 2018:
Wielkość
2017
2018
Zmiana
1
2
3
4
5
1
Standard finansowy [zł]
A
5 292,7779
5
409,1141
2,198%
2
Liczba zadań
oświatowych w kraju
Uw
7 664 105,897323
7 727 600,953776
0,828%
3
Średnie
wynagrodzenie nauczyciela w kraju [zł]
Pk
4 485,75
4 668,28
4,069%
4
Liczba etatów
nauczycielskich w kraju uwzględnione w subwencji
N
523 941,18
533 839,20
1,889%
5
Łączna liczba
uczniów w obszarze wiejskim lub miejskim do 5 tys. mieszk.
Lw
1 620 538,7192
1 627 778,9684
0,447%
6
Łączna liczba
uczniów
L
5 278 658,3376
5 265 517,9508
-0,249%
7
Waga
R
0,12
0,107
-10,833%
8
Wskaźnik
Wr
0,25
0,25
0%
9
Subwencja
oświatowa - podzielona wg algorytmu (MEN) podziału [zł]
SO
41 741 897 376
42 902 828 230
2,781%
w tym - z podziałem
na typy wydatków:
9a
- rzeczówkę,
administrację i obsługę [zł]
SOR
10 141 102 579
10 449 868 820
3,04%
9b
-
nauczycieli oprócz wydatków SOD (w.9c) [zł]
SOW
30 429 731 643
31 369 364 986
3,09%
9c
- dodatki:
wiejski i mieszkaniowy [zł]
SOD
1 171 063 154
1 083 594 424
-7,47%
gdzie:
,
,
,
gdzie:
Pi - średnie wynagrodzenie nauczycieli w i-tej jst,
Uwi - liczba zadań oświatowych w i-tej jst,
Lwi - liczba uczniów szkół zlokalizowanych w obszarze wiejskim lub miejskim do 5 tys. mieszkańców w i-tej jst,
Li - liczba uczniów szkół w i-tej jst.