Dnia 22 kwietnia br. - czyli tuż po Świętach Wielkiej Nocy, napisałem emaila do jednego z profesorów pedagogiki,
który zajmuje się między innymi 6-latkami. Zapytałem go w nim o jego szacunki,
jak zmieni się liczba uczniów szkół podstawowych powtarzających klasę - po obniżeniu wieku obowiązku szkolnego.
Treść tego emaila przedstawiam poniżej:
„Szanowny Panie Profesorze,
Mam do Pana pytanie - jako znawcy tematu:
Czy obnizenie obowiązku wieku szkolnego spowoduje spadek czy wzrosl liczby uczniow, ktorzy bedą powtarzać klasę?
Jezeli nastąpi taki skutek, to jaki i o ile się to zmieni?
Czy mogłby mi Pan objaśnić swoje stanowisko w tej sprawie?
Pozdrawiam poswiatecznie,
Bogdan Stepien”
W odpowiedzi otrzymałem:
„Szanowny Panie,
powtarzanie klasy jest w polskiej szkole podstawowej rzadkością, zresztą wymaga zgody rodziców. Posłanie do szkoły 6-latków nic tu nie zmieni.
Pozdrawiam
****** ”
§ 20. 3. rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy
oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, stanowi że:
„Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy), jeżeli ze
wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne
(semestralne) oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 15 ust. 8 i 9 oraz § 21 ust. 10.”
Zatem począwszy od IV klasy szkoły podstawowej można ucznia nie promować do następnej klasy
- zgoda rodzica nie ma tu żadnego zastosowania.
Z pozyskanych od okręgowych komisji egzaminacyjnych danych - za okres 2005-2013 - na temat wyników uczniów ze sprawdzianu po 6-klasie szkoły podstawowej
wyselekcjonowaliśmy tych uczniów (zdających tylko arkusz podstawowy ze sprawdzianu),
którzy o rok później ukończyli szkołę w stosunku w stosunku do roku „przepisowego”.
W grupie tej znaleźli się więc uczniowie, którzy w wieku 7-lat poszli do szkoły i powtarzali jednokrotnie klasę,
uczniowie, którzy poszli do szkoły w wieku 8-lat i nie powtarzali klasy oraz uczniowie, którzy mogli pójść do szkoły w wieku 6-lat
i powtarzali dwukrotnie klasę.
Jeżeli przyjmiemy założenie, że druga i trzecia podgrupa uczniów stanowi niewielki odsetek w całej wyselekcjonowanej grupie uczniów,
to możemy przyjąć, że wyselekcjonowana grupa uczniów, to uczniowie, którzy poszli do szkoły w wieku 7-lat i powtarzali jednokrotnie klasę.
Poniższy wykres przedstawia odsetek 7-latków, którzy powtarzali jednokrotnie klasę w funkcji ich miesiąca urodzenia.
Z powyższego wykresu wynika, że im młodszy poszedł do szkoły 7-latek tym większą miał szansę na powtarzanie klasy.
Z wykresu tego widać, że proces ten jest funkcją silnie nieliniową wieku pójścia dziecka do szkoły.