Po napisaniu kolejnego:
artykułu i
wniosku do MEN
w sprawie art. 80 ust. 3 ustawy o systemie oświaty na forum OSKKO pojawił się
wątek w tej sprawie. W wątku tym czytamy:
rzewa napisał(a): jeśli w ustawie jest mowa o subwencji oświatowej dla jednostek samorządu to nie uwzględnia się wskaźnika
Di - czyli tak jak jest średnio w kraju a gdu jest mowa o dotacji liczonej wg subwencji oświatowej
dla jednostki samorządu, to uwzględnia się wskaźnik Di -> wtedy jest to subwencja jaką otrzymała dana JST
jasza66 napisał(a):
Do Rzewy [#6]
Ta interpretacja jest mi bliska ;-)
Czy to rozróżnienie "jednostek" / "jednostki" to Twoja własna interpretacja, czy też pojawia się również w innych źródłach?
W UoSO jest
"Szkoły, o których mowa w ust. 1, otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego
obowiązanej do prowadzenia odpowiedniego typu i rodzaju szkół w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w szkołach
tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, nie niższej jednak niż kwota przewidziana
na jednego ucznia szkoły danego typu i rodzaju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego" Czyli należy porównać bieżące wydatki na ucznia w szkołach tego samego typu i kwotę wynikającą z dotacji z uwzględnieniem wszystkich wag (ale bez Di)
i wybrać większą kwotę? Tak?
rzewa napisał(a):
to nie tylko moja interpretacja - znalazłam to także w orzeczeniach kolegium RIO oraz (chyba) NIK -
nie mam teraz czasu aby to sprawdzić, ale w wolnej chwili zamieszczę linki
jasza66 napisał(a):
Serdecznie dziękuję.
Co wynika z dyskusji w wyżej przedstawionym wątku?
Wynikają dwie rzeczy. Za rzewą należy wnioskować, że:
wg RIO i NIK(?),
kwota przewidziana na jednego ucznia szkoły danego typu i rodzaju
w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego
to nie to samo, co
kwota przewidziana na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły
w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
wg RIO i NIK(?), przy ustalaniu kwoty przewidzianej na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły
w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego bierze się pod uwagę Di
a przy ustalaniu kwoty przewidzianej na jednego ucznia szkoły danego typu i rodzaju
w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego nie bierze się pod uwagę Di.
Komentarz do pkt 1:
RIO i NIK(?) słusznie zauważają, że
kwota przewidziana na jednego ucznia szkoły danego typu i rodzaju
w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego
to nie to samo, co
kwota przewidziana na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły
w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
No dobrze, ale jak się to ma do interpretacji Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz intencji ustawodawcy,
o której mowa w otrzymanej od ministerstwa odpowiedzi
na mój poprzedni wniosek?
Komentarz do pkt 2:
Niby z czego to ma wynikać, że w przypadku ustalania
kwoty przewidzianej na jednego ucznia szkoły danego typu i rodzaju
w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego nie uwzględnia się Di?
Czy tylko dlatego, że RIO i NIK(?) nie potrafią tego uwzględnić, czy też może istnieje jakaś podstawa prawna, której nie znam?
Gdyby średnie dla kraju Di było równe 1, to być może można by go nie uwzględniać (bo mnożenie przez 1 wyniku mnożenia nie zmienia),
ale w rzeczywistości średnie Di dla kraju jest większe od 1! Dodatkowo trzeba wiedzieć,
że Di zależy od "typów i rodzajów szkół" czego nie zamierzam tu udawadniać.
Dowód taki, w sposób pośredni przedstawiłem ostatnio w czasie szkoleń na temat Finansów Oświaty Samorządowej.
Wobec powyższego nikt oprócz ministra ds. oświaty nie posiada odpowiednich danych do ustalenia ani
kwoty przewidzianej na jednego ucznia szkoły danego typu i rodzaju w części oświatowej subwencji ogólnej
dla jednostek samorządu terytorialnego
ani
kwoty przewidzianej na jednego ucznia szkoły publicznej danego typu i rodzaju w części oświatowej subwencji ogólnej
dla jednostek samorządu terytorialnego.