Rozpoczęte dnia 1 września 2017 roku re-form@towanie oświaty będzie powodowało przez kolejne trzy lata
widoczne zmiany w liczebności nauczycieli (stosunków pracy) i liczbie ich etatów.
Najefektywniej zmiany te będą widoczne w parametrze będącym stosunkiem liczby etatów nauczycielskich do liczby nauczycieli (stosunków pracy).
Parametr ten mówi, jaka średnio część etatu przypada na jednego nauczyciela (stosunek pracy),
im ten parametr wyższy, tym stosunek pracy pełniejszy, i na odwrót im niższy, tym stosunek pracy bardziej cząstkowy (efekt nauczyciela objazdowego).
Zmiany - w tym przede wszystkim liczebności etatów nauczycielskich, wg poszczególnych lat a związanych z re-form@towaniem oświaty przedstawiłem
dnia 25 lutego 2017 roku w opracowaniu
Skutki Dobrej Zmiany w edukacji - Część I.
Zasadnicza część tego opracowania - wykresy, analiza/wnioski, dostępne są tylko w części odpłatnej do opracowań
www.iar.pl.
To co wtedy napisałem zaczęło się spełniać! - a czy jest inne wyjście?
Tyle tytułem wstępu, a teraz do rzeczy. W opracowaniu tym przedstawiam 8 wykresów - wraz z krótkimi spostrzeżeniami/obserwacjami,
sporządzonymi w oparciu o odpowiednie dane SIO - stany wrześniowe, z uwzględnieniem pierwszego roku re-form@atowania oświaty, czyli roku 2017.
Sporządzenie obszerniejszych wniosków/spostrzeżeń/obserwacji wynikających z poniższych wykresów pozostawiam w formie pracy domowej czytelnikom.
Wykres 1: Liczba nauczycieli (stosunków pracy) i ich etatów wg SIO stanów wrześniowych: organ prowadzący (OP) - gminy wiejskie.
Wartości linii niebieskich opisuje lewa oś Y a czerwonej prawa oś Y.
Linia czerwona, to stosunek liczby etatów nauczycielskich do liczby nauczycieli (stosunków pracy).
Wykres 2: Liczba nauczycieli (stosunków pracy) i ich etatów wg SIO stanów wrześniowych: organ prowadzący (OP) - gminy miejsko-wiejskie.
Wartości linii niebieskich opisuje lewa oś Y a czerwonej prawa oś Y.
Linia czerwona, to stosunek liczby etatów nauczycielskich do liczby nauczycieli (stosunków pracy).
Wykres 3: Liczba nauczycieli (stosunków pracy) i ich etatów wg SIO stanów wrześniowych: organ prowadzący (OP) - gminy miejskie (bez miast grodzkich).
Wartości linii niebieskich opisuje lewa oś Y a czerwonej prawa oś Y.
Linia czerwona, to stosunek liczby etatów nauczycielskich do liczby nauczycieli (stosunków pracy).
Wykres 4: Liczba nauczycieli (stosunków pracy) i ich etatów wg SIO stanów wrześniowych: organ prowadzący (OP) - miasta grodzkie, obejmuje zadania gminy i powiatu.
Wartości linii niebieskich opisuje lewa oś Y a czerwonej prawa oś Y.
Linia czerwona, to stosunek liczby etatów nauczycielskich do liczby nauczycieli (stosunków pracy).
Wykres 5: Liczba nauczycieli (stosunków pracy) i ich etatów wg SIO stanów wrześniowych: organ prowadzący (OP) - powiaty ziemskie.
Wartości linii niebieskich opisuje lewa oś Y a czerwonej prawa oś Y.
Linia czerwona, to stosunek liczby etatów nauczycielskich do liczby nauczycieli (stosunków pracy).
Wykres 6: Liczba nauczycieli (stosunków pracy) i ich etatów wg SIO stanów wrześniowych: organ prowadzący (OP) - samorządy województw.
Wartości linii niebieskich opisuje lewa oś Y a czerwonej prawa oś Y.
Linia czerwona, to stosunek liczby etatów nauczycielskich do liczby nauczycieli (stosunków pracy).
Wykres 7: Liczba nauczycieli (stosunków pracy) i ich etatów wg SIO stanów wrześniowych: organ prowadzący (OP) - rząd centralnie i w terenie.
Wartości linii niebieskich opisuje lewa oś Y a czerwonej prawa oś Y.
Linia czerwona, to stosunek liczby etatów nauczycielskich do liczby nauczycieli (stosunków pracy).
Wykres 8: Liczba nauczycieli (stosunków pracy) i ich etatów wg SIO stanów wrześniowych: organ prowadzący (OP)
- pozostałe podmioty, tj. różne od samorządowych i rządowych.
Wartości linii niebieskich opisuje lewa oś Y a czerwonej prawa oś Y.
Linia czerwona, to stosunek liczby etatów nauczycielskich do liczby nauczycieli (stosunków pracy).