W związku z reformą oświaty - głównie poprzez likwidacją gimnazjów, w zadaniu gmin pojawi się szereg naprężeń:
problem z nauczycielami gimnazjów oraz problem wzrostu deficytu w wydatkach na zadania oświatowe w stosunku do otrzymywanej subwencji.
W opracowaniu tym w rozdziale II przedstawiam podstawy teoretyczne do kalkulacji zmian zapotrzebowania na etaty nauczycielskie
w zadaniu gminy obejmujące wyłącznie szkoły w okresie lat szkolnych od 2016/17 do 2019/20
a w rozdziale III zastosowanie tej teorii w praktyce - w modelowej prostej sytuacji.
W rozdziale IV przedstawiam natomiast dość obszerne, ale i tak nie wyczerujące problemu wnioski.
W rozdziale V (od dnia rozpoczęcia
szkolenia) będzie dostępna aplikacja do precyzyjnej kalkulacji
zmiany zapotrzebowania na etaty nauczycielskie w zadaniu gminy w trakcie trwania reformy oświaty - Dobrej Zmiany.
Aplikacja ta działa w oparciu o wzory 1 do 4 z rozdziału II. Treść rozdziałów od III dostępna jest wyłącznie w części odpłatnej serwisu www.iar.pl
oraz dla uczestników szkolenia, o którym mowa wyżej.
liczbę etatów nauczycielskich prowadzących oddział w i-tej klasie gimnazjum w roku szkolnym x
(i ∈ [1,3] a x ∈ [16/17, ..., 19/20]),
ep,i,x
-
liczbę etatów nauczycielskich prowadzących oddział w i-tej klasie szkoły podstawowej w roku szkolnym x
(i ∈ [1, 2, ..., 8] a x ∈ [16/17, ..., 19/20]),
gdzie: 16/17, ..., 19/20, to lata szkolne,
oraz przez
Og,i,x
-
liczbę oddziałów w i-tej klasie wszystkich gimnazjów w gminie w roku szkolnym x (i ∈ [1,3], a x ∈ [16/17, ..., 19/20]),
Op,i,x
-
liczbę oddziałów w i-tej klasie wszystkich szkół podstawowych w gminie w roku szkolnym x (i ∈ [1, 2, ..., 8], a x ∈ [16/17, ..., 19/20]),
to łączne zapotrzebowanie na etaty nauczycielskie (bez godzin ponadwymiarowych)
szkół podstawowych i gimnazjów E
wg poszczególnych lat szkolnych w danej gminie wyniosą:
Powyższe wzory mogą u niejednego czytelnika spowodować ból głowy.
Spróbujemy zatem ten ból nieco uśmierzyć różnymi uproszczeniami, które w ostateczności doprowadzą nas do prostych wzorów,
które będą opisywały stan wzorcowy - wyjściowy do dyskusji i prognoz.
Pierwsze upraszczające założenie:
zakładamy, że tak na poziomie danej klasy gimnazjum, jak i na poziomie danej klasy szkoły podstawowej
- w okresie reformy, tygodniowa liczba zajęć nie ulegnie zmianie, zatem
i nie ulegnie zmianie liczba etatów nauczycielskich prowadzą dany oddział danej klasy
gdzie indeks g oznacza gimnazjum, p szkołę podstawową, a indeks i oznacza daną klasę w danym typie szkoły.
Jeżeli przyjmiemy powyższe założenia i zauważymy, że w klasach szkoły podstawowej od 1 do 6 tygodniowy wymiar
lekcji (wraz z religią/etyką) wynoszą obecnie odpowiednio: 22, 23, 23, 27, 28 i 30,
w klasach od 1 do 3 w gimnazjach odpowiednio: 31, 32 i 33 i przyjmiemy,
że w nowych klasach szkoły podstawowej tj. 7 i 8 wyniosą odpowiednio tyle, co w klasie 1 i 2 gimnazjum,
oraz przyjmiemy, że etat nauczycielski, to 18 godzin tygodniowo, to
Drugie upraszczające założenie:
zakładamy, że łączna liczba oddziałów w każdej klasie łącznie wszystkich gimnazjów w gminie niezależnie od roku szkolnego jest jednakowa
i wynosi Og oraz
łączna liczba oddziałów w każdej klasie łącznie wszystkich szkół podstawowych w gminie niezależnie od roku szkolnego również jest jednakowa
i wynosi Op, zatem zachodzi:
Trzecie upraszczające założenie:
zakładamy, że średnia liczba uczniów na oddział w gimnazjach w każdej klasie są sobie równe
i wynoszą po Sg|o,
podobne założenie przyjmujemy, co do szkół podstawowych i zakładamy że wynosi ona Sp|o.
Zatem łączna liczba uczniów gimnazjów wynosi Lg
a szkół podstawowych Lp:
Czwarte upraszczające założenie:
zakładamy, że w szkołach podstawowych jest dwukrotnie więcej uczniów niż w gimnazjach:
Wykorzystując założenia (6) do (10) otrzymujemy związek: stosunek liczby oddziałów w gimnazjach na klasę do liczby oddziałów w szkołach podstawowych na klasę
jest odwrotnie proporcjonalny do ich stosunku średnich wielkości tych oddziałów:
Na zakończenie części teoretycznej wprowadzany definicję parametru alfa