Jesienią ubiegłego roku przedstawiliśmy cztery opracowania na temat problemu zawyżania uczniom wyników na progu zdawalności matury (nazywany dalej defektem egzaminatora)
z języka polskiego i matematyki z części obowiązkowej z języka polskiego i matematyki:
O istnieniu problemu - defektu egzaminatora, poinformowałam Ministra Edukacji Narodowej
pismem z dnia 29.10.2014 r.
oraz dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
pismem z dnia 30.10.2014 r.
Problemem zainteresował się p. red. Artur Grabek z Rzeczpospolitej, który dnia 25-11-2014 przedstawił artykuł zatytułowany
(D)efekt egzaminatora.
W maju br. skierowałem do MEN i CKE pytanie:
Czy MEN i CKE podjęły odpowiednie działania ograniczające defekt egzaminatora?
W odpowiedzi otrzymałem z MEN pismo z dnia 1 lipca 2015 r, w którym czytamy:
„[...] w tym roku Centralna Komisja Egzaminacyjna we współpracy z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi opracowała
nowe zasady organizowania i przeprowadzania oceniania przez egzaminatorów prac sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego, których celem jest
m.in. efektywniejsze monitorowanie pracy egzaminatorów.
Wstępne wyniki egzaminu maturalnego wskazują, iż działania te, w połączeniu ze zmianą formuły przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego, jaka nastąpiła
w tym roku szkolnym w przypadku tegorocznych absolwentów liceum ogólnokształcącego, przyczyniły się do zmniejszenia skali efektu egzaminatora, [...]”
Celem niniejszego opracowania jest - krótka - ocena wyników tegorocznej matury z języka polskiego i matematyki z części obowiązkowej
wraza z oceną stopnia defektu egzaminatora i sprawdzenie czy rzeczywiście MEN i CKE zrobiło coś, aby go wyeliminowąć lub też ograniczyć.
cdn ...
Oznaczenia: Zasięgi działania poszczególnych okręgowych komisji egzaminacyjnych:
Tabela 1. Liczba przystępujących do matury w roku 2015:
OKE
Język polski
Matematyka
1
Gdańsk
31 316
31 544
2
Jaworzno
30 551
30 538
3
Kraków
62 905
62 915
4
Łomża
20 421
20 413
5
Łódź
28 125
28 116
6
Poznań
42 618
42 578
7
Warszawa
40 446
40 457
8
Wrocław
24 802
24 813
kraj
281 184
281 374
Tabela 2. Średnia liczba punktów w kraju z egzaminu maturalnego
z języka polskiego i matematyki z poziomów podstawowych w roku 2014 i 2015:
Przedmiot
2014
2015
Zmiana
1
Język polski
35.48
43.04
21.3%
2
Matematyka
23.80
25.10
5.50%
Tabela 3. Względne odchylenie średniego wyniku danej OKE od średniego wyniku krajowego z matury
z języka polskiego i matematyki z poziomów podstawowych w roku 2014 i 2015:
Język polski
Matematyka
OKE
2014
2015
2014
2015
1
Gdańsk
-0.75%
-1.03%
-0.69%
-1.94%
2
Jaworzno
1.69%
1.06%
-1.57%
-0.42%
3
Kraków
1.58%
2.29%
2.83%
2.59%
4
Łomża
-2.61%
-2.43%
-1.74%
-1.41%
5
Łódź
-2.73%
-2.89%
2.54%
0.85%
6
Poznań
-0.71%
-2.11%
-4.77%
-3.67%
7
Warszawa
-1.36%
0.50%
3.72%
2.94%
8
Wrocław
3.59%
2.29%
-3.63%
-1.89%
Tabela 4. Procent uczniów, którzy nie osiągnęli progu zdania matury z języka polskiego (21pkt na 70pkt) i matematyki (15pkt na 50pkt)
z poziomów podstawowych w roku 2014 i 2015:
Język polski
Matematyka
OKE
2014
2015
Zmiana
2014
2015
Zmiana
1
Gdańsk
6.2%
2.6%
-58%
26,6%
24,8%
-7%
2
Jaworzno
5.8%
1.7%
-71%
27.0%
22.7%
-16%
3
Kraków
6.5%
1.9%
-71%
25.5%
22.8%
-11%
4
Łomża
7.8%
3.3%
-58%
27.7%
25.3%
-9%
5
Łódź
7.9%
2.4%
-70%
25.4%
23.4%
-8%
6
Poznań
6.9%
2.7%
-61%
28.0%
25.3%
-10%
7
Warszawa
8.1%
2.8%
-65%
24.3%
23.1%
-5%
8
Wrocław
4.9%
1.7%
-65%
29.2%
25.0%
-14%
Tabela 5. Udział przystępujących do matury w łącznej liczbie mieszkańców wg OKE w roku 2014 i 2015:
OKE
2014
2015
Zmiana
1
Gdańsk
0.75%
0.72%
-5.0%
2
Jaworzno
0.71%
0.66%
-7.3%
3
Kraków
0.88%
0.82%
-6.9%
4
Łomża
0.84%
0.77%
-9.6%
5
Łódź
0.79%
0.74%
-6.9%
6
Poznań
0.74%
0.69%
-8.2%
7
Warszawa
0.83%
0.77%
-8.0%
8
Wrocław
0.68%
0.63%
-7.4%
Tabela 6. Rozkłady liczby uczniów wg liczby uzyskanych punktów z egzaminu maturalnego
z języka polskiego i matematyki z poziomów podstawowych w roku 2015 wg poszczególnych OKE (wykresy rozkładów dostępne są po kliknięciu na poniższe ikony):
język polski
matematyka
Tabela 7a. Znormalizowane procentowe rozkłady liczby uczniów wg uzyskanych punktów
z języka polskiego i matematyki z poziomów podstawowych - matura 2015 (wykresy rozkładów dostępne są po kliknięciu na poniższe ikony):
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna
Gdańsk
Jaworzno
Kraków
Łomża
Łódź
Poznań
Warszawa
Wrocław
Tabela 7b. Znormalizowane procentowe rozkłady liczby uczniów wg uzyskanych punktów
z języka polskiego i matematyki z poziomów podstawowych - matura 2014 i 2015 (wykresy rozkładów dostępne są po kliknięciu na poniższe ikony):