Ostatnio zapoznałem się z wpisami blogerów
szescstopni
oraz wrednych fizyków dwóch
i przeżyłem szok. Postanowiłem uzupełnić ich wywody i przedstawić swój komentarz. Problem dotyczy praktykowanych
od lat oszustw na maturze z języka polskiego z poziomu podstawowego.
Wykres 1: Rozkład wyników z matury'2014 z języka polskiego z poziomu podstawowego. Wynik w procentach w wysokości 30% (na osi X)
stanowi próg zadnia egzaminu.
Źródło: Sprawozdanie CKE - Matura'2014 - wyniki z języka polskiego - patrz str. 5.
Komentarz do Wykresu 1:
Co tu komentować? To oczywiste oszustwo!
Z porównania Wykresu 1 z Wykresem 2 (patrz niżej) można śmiało założyć,
że to oszustwo odbywa się nie na sali egzaminacyjnej a poza nią. A skoro poza nią, to gdzie?
Oszustwo to występuję od szeregu lat i widać go gołym okiem w sprawozdaniach Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (CKE).
Jeżeli CKE nie widzi tego oszustwa to tym dla niej gorzej,
a jeżeli widzi, to tą niegodziwość co najmniej toleruje.
Art. 9a ust. 2 pkt 6 ustawy o systemie oświaty stanowi, że do zadań CKE należy między innymi
"koordynowanie działalności okręgowych komisji egzaminacyjnych oraz nadzorowanie ich prac związanych z opracowywaniem propozycji
zestawów zadań, pytań i testów do sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1, oraz egzaminów eksternistycznych,
o których mowa w art. 10 ust. 1 i 3, a także nadzorowanie prac związanych z ich przeprowadzaniem i ocenianiem przez okręgowe
komisje egzaminacyjne prac egzaminacyjnych, w celu zapewnienia jednolitości i jakości działań wykonywanych przez
okręgowe komisje egzaminacyjne oraz porównywalności wyników sprawdzianu, egzaminów i egzaminów eksternistycznych".
Wykres 2: Rozkład wyników z matury'2014 z matematyki z poziomu podstawowego. Wynik w procentach w wysokości 30% (na osi X) stanowi próg zadnia egzaminu.
Źródło: Sprawozdanie CKE - Matura'2014 - wyniki z matematyki - patrz str. 5.
Komentarz do Wykresu 2:
To oszustwo - to mały pikuś w stosunku do języka polskiego. Ograniczona skala oszustwa w tym przypadku może mieć wiele przyczyn:
pierwsza - w matematyce trudniej nadciągnąć wynik uczniowi, druga - egzaminatorzy z matematyki są mniej podatni do popełniania oszustw, [...].