Odpowiedź MEN na publicznie skierowane pytanie do ministra ds. oświaty
Odpowiedź Ministerstwa Edukacji Narodowej na skierowane w dniu 15 grudnia 2015 r. publiczne pytanie do Anny ZALEWSKIEJ, ministra ds. oświaty:
Szanowny Panie,
w nawiązaniu do pisma z dnia 15 grudnia 2015 r., w sprawie art. 13 „ustawy okołobudżetowej” na rok 20161, przedstawiam poniższe informacje.
W 2015 r. do Ministerstwa Edukacji Narodowej wpływały informacje przekazywane ustnie przez dyrektorów szkół oraz rodziców uczniów niepełnosprawnych, a także pisma Fundacji Instytut Rozwoju Regionalnego nr FIRR/2015-11-24/JP/P18/1 z 24 listopada 2015 r. oraz Centrum Badań Nad Niepełnosprawnością z 7 grudnia 2015 r., dotyczące uwzględnienia w rządowym projekcie ustawy okołobudżetowej na rok 2016 kontynuowania rozwiązania przyjętego w roku 2015 (art. 32 ustawy okołobudżetowej na rok 2015). Ww. uwagi podkreślają istotną rolę funkcjonowanie przepisów wskazujących na konieczności wydatkowania przez jednostki samorządu terytorialnego na realizację zadań oświatowych wobec uczniów z niepełnosprawnością, kwoty nie mniejszej niż otrzymana na ten cel z podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla j.s.t.
Z otrzymywanych sygnałów wielokrotnie wynikało, że przyjęte w 2015 roku rozwiązania prawne dotyczące ww. przepisu, wychodziły naprzeciw problemom związanym z finansowaniem kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży niepełnoprawnej w przedszkolach, szkołach i placówkach publicznych. Samorządy były bowiem zobowiązane przeznaczyć środki finansowe na zadania związane z organizacją kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.
Ministerstwo Edukacji Narodowej monitorowało realizację zapisów art. 32 ww. ustawy i na bieżąco udzielało odpowiedzi, a także w przyszłości planuje Kontynuować w tym zakresie pomoc, tj. wydawać opinie dotyczące niejasności związanych ze stosowaniem art. 13 ustawy okołobudżetowej na rok 2016.
Jednakże informuję, że przedmiotowy przepis należy traktować jako stan przejściowy do czasu opracowania i wdrożenia kompleksowych rozwiązań opartych na indywidualnej gwarancji realizacji odpowiednich zadań względem każdego ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
W 2016 roku w Ministerstwie Edukacji Narodowej kontynuowane będą prace mające na celu zmianę przepisów prawa dotyczących podniesienia jakości kształcenia specjalnego oraz wypracowane zostaną propozycje zmian zmierzających do wprowadzenia efektywnych mechanizmów finansowania edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zapewniających realizację potrzeb rozwojowych i edukacyjnych tych uczniów w jednostkach systemu oświaty, do których ci uczniowie uczęszczają.
Z poważaniem, Grzegorz Pochopień Dyrektor Departament Analiz i Prognoz
> powrót