Stanowisko Ministerstwa Finansów dotyczące art. 32 i rozdziałów: 80149 i 80150
2015-09-21, autor: Bogdan Stępień
> powrót
© Copyright. Cytowanie/powoływanie się jest dozwolone jedynie z podaniem autora i źródła - pełnego odnośnika!
Po ponad 50 dniach od dnia przedstawienia Ministerstwu Finansów dwóch wniosków:
2/2015 i
3/2015 ,
dotyczących art. 32 tzw. ustawy okołobudżetowej oraz rozdziałów 80149 i 80150, wreszcie otrzymałem hurtową na nie jedną odpowiedź.
Odpowiedź ta jest bardzo ważna - wręcz kluczowa, bo jest ona sprzeczna - w co najmniej dwóch fundamentalnych sprawach,
z MEN-owską interpretacją przepisu art. 32 i ww. rozdziałów.
Interpretacja MF ww. przepisów jest zdecydowanie bardziej poprawna od MEN-owskiej,
i tej interpretacji powinny się trzymać wszystkie samorządy,
bo jest ona bardziej logiczna, bardziej zgodna z prawem i w konsekwencji bardziej korzystna dla samorządów.
Ale to oznacza między innymi, że przedstawione samorządom przez MEN kalkulacje subwencji
na zadania wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy wykonane zostały wg nieprawidłowej metodologii
- i warte są tyle, co papier na którym zostały przedstawione.
To, że MEN nieprawidłowo rozumie art. 32 wraz z rozdziałami 80149 i 80150, to
sprawa oczywista
ale teraz będziemy mieli sprzymierzeńca w zmuszeniu MEN do wywieszenia kolejnej w tym roku
białej flagi
- o tym jednak będzie mowa następnym razem, a teraz proszę uważnie zapoznać się z poniższym dokumentem Ministerstwa Finansów
(oraz wydrukować go sobie i wpiąć do dokumentacji na temat bubla prawnego, jakim jest art. 32).
Odpowiedź MF na wnioski:
2/2015 i
3/2015 :
Warszawa, dnia 8 września 2015 r.
Od: Ministerstwo Finansów
Departament Budżetu Państwa
Sygn. dokumentu: BP1.4102.30.2015
Do: Pan Bogdan Stępień
W związku z wystąpieniem z dnia 21 i 22 lipca 2015 r. (Wnioski nr
2/2015 i
3/2015 skierowane
do Ministra Finansów) w sprawie klasyfikowania wydatków na realizację zadań wymagających
specjalnej organizacji i metod pracy dla dzieci i młodzieży w nowych rozdziałach klasyfikacji
budżetowej — ,,80149” i ,,80150”, Departament Budżetu Państwa w Ministerstwie Finansów
uprzejmie informuje co następuje.
W celu stworzenia możliwości ewidencjonowania przez jednostki samorządu terytorialnego
(oraz poszczególne szkoły dla których organem prowadzącym są jednostki samorządu terytorialnego) wydatków ponoszonych
na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w szkołach i przedszkolach
ogólnodostępnych oraz z oddziałami integracyjnymi, rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2014 r.
zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz
środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. poz. 1952) wprowadzone zostały w dziale ,,801 — Oświata i wychowanie”
rozdziały w brzmieniu:
,,80l49 Realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci w przedszkolach,
oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego”,
,,80150 Realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży
w szkołach podstawowych, gimnazjach, liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych i szkołach zawodowych oraz szkołach artystycznych”.
Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 czerwca 2015 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów,
wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. poz. 931) dodatkowo wprowadzono objaśnienia,
które doprecyzowują zakres środków klasyfikowanych w ww. rozdziałach. Zmiany te
umożliwiają spójne i jednoznaczne stosowanie klasyfikacji budżetowej
oraz uzyskanie rzetelnej i pełnej informacji o wydatkach i dochodach w poszczególnych kategoriach oświaty takich
jak poszczególne typy szkół specjalnych,
kształcenie specjalne w przedszkolach, w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych .
Należy podkreślić, że to jednostka samorządu terytorialnego, która realizuje i finansuje zadania z zakresu oświaty, powinna samodzielnie określić
sposób wyodrębniania wydatków na realizowane zadanie oświatowe w celu wypełnienia dyspozycji art. 32 ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r.
o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1877).
Przyjęta metoda musi być adekwatna do specyfiki funkcjonowania danej jednostki i powinna umożliwiać właściwe przyporządkowanie wydatków na cele,
o których mowa w wymienionym art. 32 ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej,
a także respektować przepisy prawa dotyczące stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy
(art. 71b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)).
Należy również podkreślić, iż sposób klasyfikowania wydatków ponoszonych na realizację
zadań oświatowych wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla
dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach specjalnych, a więc co do zasady obejmujących
wszystkich uczniów tych szkół , nie uległ zmianie w stosunku do dotychczasowych zasad
klasyfikacji , umożliwiających zastosowanie rozdziałów bezpośrednio powiązanych z rodzajem
działalności określonego typu szkoły, placówki (np. szkoły podstawowe specjalne, gimnazja
specjalne, specjalne ośrodki wychowawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze).
Jednocześnie w związku z powyższym nie ma podstaw do tego, aby w jakiejkolwiek części
wydatki ponoszone w ZEAS-ach klasyfikowane były w rozdziałach klasyfikacji budżetowej —
,,80149” i ,,80150” .
Zastępca Dyrektora
Departamentu Budżetu Państwa
/-/
Anna Maksym
Więcej tutaj
> powrót