Celem każdego sprawdzianu po 6-klasie oraz innych egzaminów szkolnych jest sprawdzenie/zmierzenie
wiedzy/umiejętności poszczególnych uczniów, to sprawa bezsporna.
Art. 9a ust. 2 ustawy o systemie oświaty stanowi, że "Do zadań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej należy w szczególności:
pkt 1a) przygotowywanie pytań, zadań i testów oraz ustalanie zestawów do przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów, [...]"
Zatem za jakość przygotowanych: pytań, zadań i testów oraz ustalanie zestawów do przeprowadzania sprawdzianu odpowiedzialna jest wyłącznie CKE.
Czy sprawdzian po 6-klasie sprawdza tylko wiedzę uczniów? Otóż nie tylko. Dane, którymi zadysponowałem
(więcej patrz: Dlaczego milczałem 2 miesiące?)
umożliwiają również ocenę pracy CKE -
ocenę przygotowanych przez nią: pytań, zadań, testów stanowiących podstawę zestawów sprawdzianu.
ZAŁOŻENIE:
Zestawy badające wiedzę uczniów po 6-klasie szkoły podstawowej (ale nie tylko) w poszczególnych standardach egzaminacyjnych:
czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji oraz wykorzystanie wiedzy w praktyce,
powinny być nie za łatwe i nie za trudne, z roku na rok powinny mieć podobne stopnie łatwości/trudności
a rozkłady tych testów powinny mieć charakter/wygląd dzwonowy.
Sprawdźmy zatem, jak wyglądały zestawy badające poszczególne standardy egzaminacyjne ze sprawdzianu w okresie 2005-2013.
Przedstawione poniżej rozkłady dotyczą wyłącznie uczniów, którzy poszli do szkoły w wieku 7 lat,
nie powtarzali roku oraz pisali podstawowy arkusz egzaminacyjny ze sprawdzianu po 6-tej klasie.
Rozkłady obejmują około 3 mln uczniów, którzy zdawali sprawdzian w latach 2005-2013.
- obejmują one całą Polskę oprócz woj. lubuskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego, czyli te, które podlegają OKE w Poznaniu.
OKE w Poznaniu, jako jedyna w kraju odmówiła mi przedstawienia danych ze sprawdzianu "mówiąc",
że nie przedstawiłem dyrektorowi tej OKE odpowiedniej - "szczególnej istotności dla interesu publicznego" wnioskowanych danych.
Dyrektor tej OKE uznał więc, że badania naukowe są nieistotne, mało istotne dla interesu publicznego i/albo nie są
"szczególnie istotne dla interesu publicznego".
Wykres 1 Rozkładu standardu egzaminancyjnego ze sprawdzianu - CZYTANIE.
Komentarz do wykresu 1: Na przestrzeniu 2005-2013 wszystkie testy z CZYTANIA - oprócz roku 2012 - były bardzo łatwe.
Tylko jeden rozkład ma charakter dzwonowy tj. w 2012 r.
Wykres 2 Rozkładu standardu egzaminancyjnego ze sprawdzianu - PISANIE.
Komentarz do wykresu 2: Na przestrzeniu 2005-2013 można wyróżnić trzy typy testów: łatwe w latach: 2005, 2006, 2007 i 2013,
średnio trudne w latach 2008, 2011 i 2012 oraz trudne 2009 i 2010.
Wykres 3 Rozkładu standardu egzaminancyjnego ze sprawdzianu - ROZUMOWANIE.
Komentarz do wykresu 3: Na przestrzeniu 2005-2013 można wyróżnić dwa typy testów: łatwe w latach: 2005, 2008, 2010 i 2011,
średnio trudne/łatwe w latach pozostałych. Tylko dwa, no może trzy rozkłady mają charakter dzwonowy.
Wykres 4 Rozkładu standardu egzaminancyjnego ze sprawdzianu - KORZYSTANNIE Z INFORMACJI.
Komentarz do wykresu 4: bez komentarza!
Wykres 5 Rozkładu standardu egzaminancyjnego ze sprawdzianu - WYKORZYSTANIE WIEDZY W PRAKTYCE.
Komentarz do wykresu 5: Gdybym kogoś, kto zajmuje się badaniem rozkładów zapytał, co może prezentować wykres 5, to twierdzę,
że osoba ta miałaby bardzo poważny problem z przedstawieniem prawidłowej odpowiedzi!
Największym dziwolągiem jest rozkład za rok 2013.
Patrząc na ten wykres na rok 2013 widzimy, że około 28% dzieci - na 8 pkt możliwych, osiągnęło nie więcej niż 1 pkt!
To nie wina uczniów ani ich nauczycieli, że ten egzamin tak źle wypadł, a wina wyłącznie CKE.
Art. 9a ust. 2 pkt 2) ustawy o systemie oświaty stanowi, że "Do zadań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej należy również
dokonywanie analizy wyników sprawdzianu i egzaminów, [...]"
Czy wiecie Państwo dlaczego CKE w swoich sprawozdaniach (patrz np.
sprawozdanie za 2013 r.) na temat wyników ze sprawdzianu po 6-klasie nie publikuje takich, jak wyżej rozkładów?
Odpowiedź jest prosta, bo takie rozkłady oceniają nie osiągnięcia uczniów a osiągnięcia CKE!