Jeśli ktoś chciałby zrozumieć, na czym polega drastyczne zaniżanie przez MEN subwencji oświatowej,
jest możliwe do uchwycenia na konkretnym przykładzie.
Rozważmy jednostkę samorządu terytorialnego – gminę miejską
powyżej 5 tys. mieszkańców, w której realizowane są tylko zadania oświatowe z
zakresu szkoły podstawowej - wszystkie w jednej szkole.
Przyjmijmy, że w latach 2008 do 2020 zawsze w tej szkole
było po L = 1000 uczniów i że nie posiadali oni żadnej z wag,
o których mowa w rozporządzeniu w sprawie sposobu podziału subwencji oświatowej,
oprócz tzw. statystycznej liczby uczniów wynoszącej w tym przypadku po 1 dla
każdego ucznia. Załóżmy też, że co roku zadania te realizowało N = 70 etatów nauczycielskich. Dla uproszczenia rachunków
przyjmijmy, że struktura kadry nauczycielskiej w tej szkole, co roku jest identyczna,
jak średnia struktura kadry nauczycielskiej w kraju, co oznacza, że Wsi =Wsk, Wki=Wkk, Wmi=WmkiWdi=Wdk- wskaźniki z indeksem idotyczą rozważanego samorządu, a z
indeksem k dotyczą
całego kraju, i wszystkie są określone w
wyżej wymienionym rozporządzeniu.
Z powyższych założeń wynika, że wskaźnik korygujący Di dla tego samorządu, co roku wynosi 1, a to oznacza, że formuła
matematyczna do naliczania subwencji oświatowej dla tego samorządu redukuje się
do bardzo prostej postaci: subwencja oświatowa dla tego samorządu jest
iloczynem liczby uczniów (L) oraz standardu finansowego (A) na dany rok (patrz. Tabela kolumna
6).
Dla dalszych wywodów wprowadzamy pojęcie średniego
wynagrodzenia przeciętnego nauczyciela w kraju (oświaty samorządowej) Pk- określonego wzorem:
Pk = Wsk´Pks+ Wkk´Pkk+ Wmk´Pkm
+ Wdk´Pkd .
Wielkość ta występuje w mianownikuwe wzorze płacowego wskaźnika
struktury zatrudnienia nauczycieli określonego w wyżej wymienionym
rozporządzeniu.
Można wykazać, że minimalne gwarantowane prawem wydatki na
wynagrodzenia nauczycieli w danym roku w omawianym samorządzie wyniosą
W = 12 ´N´Pk .
Ponieważ ZUS po stronie pracodawcy od powyższych
wynagrodzeń jest wydatkiem bieżącym, więc rzeczywiste minimalne wydatki na
nauczycieli w omawianym zakresie wyniosą
Wz= (1+0.2) ´W = 1.2 ´
12 ´N´Pk ,
gdzie 0.2 to
czynnik zwiększający wydatki związane z ZUS-em
pracodawcy (patrz Tabela kolumna 7).
Tabela: Subwencja oświatowa, wydatki na wynagrodzenia nauczycieli
wraz z ZUS-em pracodawcy oraz udział tych wydatków w
subwencji oświatowej rozważanego przykładu
(W standardzie finansowym A na rok 2019 uwzględniono
wzrost subwencji oświatowej o 1 mld zł w związku ze
wzrostem wynagrodzeń nauczycieli od 1 września 2019 r., a w standardzie
finansowym A na rok 2020 uwzględniono zaplanowaną autopoprawką (druk sejmowy
112A) zwiększającą subwencję o 100 mln zł.)
Rok
Liczba
Standard
finansowy A
Średnie
wynagrodz. Pk
Subwencja
oświatowa k2*k4
Wynagr. naucz. + ZUS pracodawcy 12*1,2*k3*k5
k7 /
k6 * 100%
uczniów
etat. naucz.
1
2
3
4
5
6
7
8
1
2008
1 000
70
3 645,72
3 107,97
3 645 723
3 132 834
85,9%
2
2009
1 000
70
4 038,81
3 389,85
4 038 812
3 416 969
84,6%
3
2010
1 000
70
4 364,39
3 624,01
4 364 394
3 653 002
83,7%
4
2011
1 000
70
4 717,01
3 930,53
4 717 012
3 961 974
84,0%
5
2012
1 000
70
4 942,42
4 207,24
4 942 425
4 240 898
85,8%
6
2013
1 000
70
5 163,09
4 358,53
5 163 085
4 393 398
85,1%
7
2014
1 000
70
5 243,31
4 399,27
5 243 310
4 434 464
84,6%
8
2015
1 000
70
5 258,68
4 416,70
5 258 675
4 452 034
84,7%
9
2016
1 000
70
5 278,07
4 421,37
5 278 072
4 456 741
84,4%
10
2017
1 000
70
5 292,78
4 485,75
5 292 778
4 521 636
85,4%
11
2018
1 000
70
5 409,11
4 668,28
5 409 114
4 705 626
87,0%
12
2019
1 000
70
5 690
5 125,59
5 690 353
5 166 595
90,8%
13
2020
1 000
70
5 998
5 552
5 998 011
5 596 739
93,3%
Wykres: Udział wydatków na wynagrodzenia
nauczycieli wraz z ZUS-em pracodawcy w łącznej kwocie
subwencji oświatowej rozważanego przykładu (wykres do Tabela kolumna 8)
Spostrzeżenia:
1.Za
czasów rządu PO-PSL udział minimalnych wydatków na
nauczycieli, w subwencji oświatowej omawianego przykładu był w granicach 84-86
procent.
2.W
2012 roku udział ten wzrósł do blisko 86 procent. Nastąpiło to w wyniku zaniżenia
subwencji w ustawie budżetowej spowodowanej nieuwzględnieniem w niej między
innymi wzrostu składki emerytalnej od wynagrodzeń po stronie pracodawcy.
3.W
roku 2016udział
ten nadal pozostawał na niskim poziomie, pomimo przejęcia władzy przez PiS, bo kwotę subwencji oświatowej oraz kwotę bazową dla
nauczycieli w ustawie budżetowej ustalił poprzedni rząd, a nowy ich nie
zmienił.
4.Od
roku 2017 nastąpiła radykalna zmiana trendu tego udziału: z trendu bocznego, na bardzo silny
trend wzrostowy - szczególnie w latach 2019 i 2020.
5.Jeżeli
ustawa budżetowa na rok 2020 wraz z autopoprawką w omawianym tu zakresie
przejdzie bez zmian, to minimalny udział wydatków na nauczycieli w subwencji
oświatowej omawianego przykładu wzrośnie do ponad 93%, czyli
wzrośnie o około 9.9 punktów procentowych względem roku 2016, co średnio na rok
stanowi 2.5 punkta procentowego.
Wnioski:
1.Jeżeli
to, co ostatnimi czasy dzieje się z zaniżeniem (i to rażącym/drastycznym) subwencji
oświatowej nie jest łamaniem przepisu art. 28 ust. 1 ustawy o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego, to przepis ten jest oszukańcy/zwodny, wręcz zbędny i powinien zostać natychmiast zlikwidowany.
Albo się ściga z mocy
prawa tych co go łamią, albo też przepis ten się
likwiduje, więc rząd ma wybór.
2.Inne
wnioski pozostawiam do sformułowania czytelnikom.
Dodatek:
Jeżeli
ktoś uważa, że liczba etatów nauczycielskich w ilości 70 na 1000 uczniów jest
zawyżona, to informuję, że po wyselekcjonowaniu z SIO stanu wrześniowego roku
2018 szkół podstawowych bez oddziałów przedszkolnych, w których było co najmniej 800 uczniów, okazało się, że średnio w tych
szkołach na jeden etat nauczycielski przypadało 10.4 ucznia,
co oznacza, że na 1000 uczniów przypada średnio nie 70 etatów a 96.
Dla
takiego przykładu poniżej przedstawiam
sam wykres.
Wykres: Udział wydatków na wynagrodzenia
nauczycieli wraz z ZUS-em pracodawcy w łącznej kwocie
subwencji oświatowej przy założeniu, że na 1000 uczniów przypada 96 etatów
nauczycielskich. Pozostałe założenia, jak w przykładzie omówionym powyżej.