Analiza sposobu uwzględniania przez MEN etatów nauczycielskich przy ustalaniu wysokości subwencji oświatowej w ustawie budżetowej - na przykładzie lat 2017 i 2018
Co roku we wrześniu rząd przedstawia Sejmowi projekt ustawy
budżetowej na kolejny rok. W ustawie tej podawana jest
kwota subwencji oświatowej wyznaczana na podstawia art. 28 ust. 1 ustawy o
dochodach JST. Rząd ustalając kwotę tej subwencji nie dysponuje odpowiednimi i
aktualnymi danym do ustalenia prawidłowej jej wartości, bo te dane de facto
ustalane są dopiero na dzień 30 września, a rząd poprzez SIO do roku 2019
dysponował nimi dopiero w połowie listopada.
W związku z tym rząd przy planowaniu kwoty subwencji oświatowej w
przedłożeniu wrześniowym projektu budżetu państwa musi posługiwać się wielkościami
szacowanymi.
Wielokrotnie zwracałem się do Ministra Finansów i Ministra
Edukacji Narodowej z wnioskami w trybie ustawy o dostępie do informacji
publicznej o udostępnienie stosowanej przez nich metodologii ustalania kwoty subwencji
oświatowej w ustawie budżetowej, zawsze jednak było to bezskuteczne. Ministerstwa
te bronią się przed ujawnieniem tej metodologii, jak przed utratą
niepodległości.
W 2017 roku udało mi się jednak w trybie ustawy o dostępie do
informacji publicznej pozyskać fragmentaryczną wiedzę
na temat tej metodologii - dotyczącej ustalania subwencji oświatowej na rok 2017, a ostatnimi czasy
pozyskać arkusz
kalkulacyjny MEN dotyczący uwzględniania etatów nauczycielskich w subwencji
oświatowej na rok 2018.
Z dokumentów tych wynika - wbrew mojemu stanowisku oraz wbrew logice
wynikającej z zapisów prawa, że najważniejszą wielkością wpływającą na wysokość
kwoty subwencji oświatowej w ustawie budżetowej jest liczba etatów
nauczycielskich oświaty samorządowej realizujących subwencjonowane zadania
oświatowe.
Tabele i spostrzeżenia wynikające z dokumentu MEN
dotyczące subwencji oświatowej na rok 2017
Tabela 1: Zaplanowana przez MEN liczba etatów nauczycielskich dla
potrzeb kalkulacji subwencji oświatowej dla ustawy budżetowej na rok 2017
Rok
Zaplanowana
przez MEN liczba etatów nauczycielskich
Stażyści
Kontraktowani
Mianowani
Dyplomowani
Razem
1
2
3
4
5
6
1
2017
18 335
57 623
110 187
305 265
491 410
Uwaga
do Tab. 1: MEN uwzględniło w powyższym planowaniu wyłącznie etaty
nauczycielskie oświaty samorządowej
realizujące subwencjonowane zadania oświatowe.
Tabela 2: Średnie wynagrodzenia nauczycieli wg stopni awansu w
latach 2016 i 2017
Rok
Średnie
wynagrodzenia nauczycieli [zł]
Stażyści
Kontraktowani
Mianowani
Dyplomowani
1
2
3
4
5
1
2016
2 718
3 017
3 913
5 000
2
2017
2 753
3 056
3 964
5 065
Tabela 3: Zmiana wydatków na wynagrodzenia nauczycieli związana ze
wzrostem średnich wynagrodzeń uwzględniona przez MEN w subwencji oświatowej na
rok 2017
Rok
Zmiana
wydatków na wynagrodzenia związana ze wzrostem ich średnich [mln zł]
Stażyści
Kontraktowani
Mianowani
Dyplomowani
Razem
1
2
3
4
5
6
1
2018
7,701
26,97
67,43
238,11
340,21
Tabela 4: Zmiana wydatków na wynagrodzenia nauczycieli związana ze
wzrostem średnich wynagrodzeń z uwzględnieniem innych z tym związanych kosztów
uwzględniona przez MEN w subwencji oświatowej na rok 2017
Wyszczególnienie typu kosztów związanych ze
wzrostem wynagrodzeń nauczycieli w roku 2017 względem 2016
Wzrost
kosztów
[mln zł]
1
2
1
Wzrost kosztów wynagrodzeń (= Tab. 3 w1k6)
340,21
2
Wzrost kosztów wynagrodzeń wraz z pochodnymi
66,88
3
Wzrost kosztów doskonalenia zawodowego
3,40
4
Wzrost kosztów dodatku wiejskiego
7,20
5
Wzrost kosztów z tytułu ZFŚS
nie uwzględniono
6
Razem: w1 do w4
417,69
Spostrzeżenia
z Tab. 1 do Tab. 4:
Liczba etatów nauczycielskich wg SIO stanu
wrześniowego roku 2016 - czyli roku bazowego dla roku 2017, dla potrzeby
podziału subwencji oświatowej na rok 2017 wyniosła 523 941, a MEN w kalkulacji
subwencji oświatowej w ustawie budżetowej na rok 2017 uwzględniło (zaplanowało)
ich tylko 491 410 (patrz Tab. 1 w1k6),
czyli zaniżyło ją o 32 531 etatów, co stanowi 6.62%. Oprócz tego MEN nie uwzględniło w swoich kalkulacjach wydatków
na ZFŚS (patrz Tab. 4
w5k2), które bez wątpienia należą do kategorii wydatków bieżących (oświaty).
Tabele i spostrzeżenia wynikające z arkusza
kalkulacyjnego MEN dotyczącego subwencji oświatowej na rok 2018
Tabela 5: Zaplanowana przez MEN liczba etatów nauczycielskich dla
potrzeb kalkulacji subwencji oświatowej dla ustawy budżetowej na rok 2018
Rok
Zaplanowana
przez MEN liczba etatów nauczycielskich
Stażyści
Kontraktowani
Mianowani
Dyplomowani
Razem
1
2
3
4
5
6
1
2017
15
777
67
548
120
805
323
167
527 297
2
2018
17
714
69
510
117
111
331
879
536 214
Uwaga
do Tab. 5: MEN uwzględniło w powyższym planowaniu wyłącznie etaty
nauczycielskie oświaty samorządowej
realizujące subwencjonowane zadania oświatowe.
Tabela 6: Średnie wynagrodzenia nauczycieli wg stopni awansu w
latach 2017 i 2018 (od kwietnia 2018 r.)
Rok
Średnie
wynagrodzenia nauczycieli [zł]
Stażyści
Kontraktowani
Mianowani
Dyplomowani
1
2
3
4
5
1
2017
2
752,92
3
055,74
3
964,20
5
065,37
2
2018
2
900,20
3
219,22
4
176,29
5
336,37
Tabela 7: Zmiana wydatków na wynagrodzenia nauczycieli związana ze
wzrostem średnich wynagrodzeń uwzględniona przez MEN w subwencji oświatowej na
rok 2018
Rok
Zmiana
wydatków na wynagrodzenia związana ze wzrostem ich średnich [mln zł]
Stażyści
Kontraktowani
Mianowani
Dyplomowani
Razem
1
2
3
4
5
6
1
2018
23,52
102,41
223,86
810,67
1 160,46
Tabela 8: Zmiana wydatków na wynagrodzenia nauczycieli związana ze
wzrostem średnich wynagrodzeń z uwzględnieniem innych z tym związanych kosztów
uwzględniona przez MEN w subwencji oświatowej na rok 2018
Wyszczególnienie typu kosztów związanych ze
wzrostem średnich wynagrodzeń nauczycieli w roku 2016 względem 2017
Wzrost
kosztów
[mln zł}
1
2
1
Wzrost kosztów wynagrodzeń (= Tab. 7 w1k6)
1 160,46
2
Wzrost kosztów pochodnych od wynagrodzeń
227,91
3
Wzrost kosztów doskonalenia zawodowego
26,02
4
Wzrost kosztów dodatku wiejskiego
11,60
5
Wzrost kosztów z tytułu ZFŚS
nie uwzględniono
6
Razem: w1 do w4
1 426,00
Tabela 9: Zmiana wydatków na wynagrodzenia nauczycieli związana ze
wzrostem liczby zaplanowanych etatów uwzględniona przez MEN w subwencji
oświatowej na rok 2018
Rok
Wydatki
na wynagrodzenia nauczycieli wg lat oraz ich zmiana [mln
zł]
Stażyści
Kontraktowani
Mianowani
Dyplomowani
Razem
1
2
3
4
5
6
1
2017
521,18
2
476,92
5
746,75
19
643,50
28
388,36
2
2018
530,00
2
518,81
5
843,94
19
975,70
28
868,44
3
zmianaw2-w1
8,81
41,89
97,18
332,19
480,08
Tabela 10: Zmiana wydatków na wynagrodzenia nauczycieli związana ze zmianą
zaplanowanej liczby etatów z uwzględnieniem innych z tym związanych kosztów
uwzględniona przez MEN w subwencji oświatowej na rok 2018 względem roku 2017
Wyszczególnienie typu kosztów związanych ze
zmianą liczby etatów w roku 2018 względem 2017
Wzrost
kosztów
[mln zł}
1
2
1
Wzrost kosztów wynagrodzeń (= Tab. 9 w3k6)
480,08
2
Wzrost kosztów pochodnych od wynagrodzeń
94,29
3
Wzrost kosztów doskonalenia zawodowego
4,80
4
Wzrost kosztów dodatku wiejskiego
10,76
5
Wzrost kosztów z tytułu ZFŚS
nie uwzględniono
6
Razem: w1 do w4
589,93
Spostrzeżenia
z Tab. 5 do Tab. 10 - w kontekście spostrzeżeń z Tab. 1 do Tab. 4:
Od roku 2018 MEN rozbudowało swój sposób uwzględniania
etatów nauczycielskich przy ustalaniu subwencji oświatowej dla ustawy
budżetowej, bo w przeciwieństwie do roku 2017, zaczęło ono uwzględniać w
subwencji oświatowej również zmianę etatów nauczycielskich (oraz …). Ktoś powie,
że to dobrze?
No może i dobrze - w ramach MEN-owskiej logiki, tyle tylko, że w Tab. 1 w1k6 na rok
2017 MEN zaplanowało 491 410 etatów nauczycielskich, a w Tab. 5 w1k6 zaplanowało ich
na ten rok 527 297, co oznacza, że w międzyczasie
- ni stąd ni zowąd, w systemie pojawiło się bezkosztowo
w subwencji oświatowej dodatkowych35 887
etatów nauczycielskich.
Faktyczna liczba
etatów nauczycielskich wg stanu wrześniowego SIO roku 2016 uwzględniona przy
podziale subwencji oświatowej na rok 2017 wyniosła 523 941 i w była wyższa
od zaplanowanej w Tab. 1 w1k4 o 32 531 a niższa
od zaplanowanej już post factum w Tab. 5 w1k6 o 3 356.
Przy pomocy
takiej manipulacji można przedstawić uzasadnienie dla dowolnej kwoty subwencji
oświatowej w ustawie budżetowej.
Z art. 28 ust. 1
ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wynika, że zaniżenie subwencji
oświatowej na dany rok ma swoją propagację w latach kolejnych, inaczej mówiąc, to
zaniżenie pojawi się również w kolejnych latach, zaniżenie to samorządy będą musiały
w kolejnych latach w coraz to większym stopniu finansować z innych źródeł dochodów
własnych, co uważam za sprzeczne z wyżej wymienionym przepisem.