Po bezskutecznych apelach - do
Senatorów RP oraz
Prezydenta RP,
na etapie legislacji ustawy z dnia 13 czerwca 2019 roku
o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw, że jej art. 14 ust. 4 dyskryminuje oświatę niepubliczną,
pozostał mi już tylko (jako ostatnia deska ratunku) Rzecznik Praw Obywatelskich (Rzecznik PO).
Dlatego też na podstawie ustawy o petycjach dnia 16 lipca 2019 roku skierowałem do niego
petycję
o skierowanie wniosku do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności
wyżej wymienionego przepisu z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej.
Pomimo tego, że art. 8 ust. 1 ustawy o petycjach stanowi, że „Na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu
go obsługującego niezwłocznie zamieszcza się informację zawierającą odwzorowanie cyfrowe (skan) petycji,
datę jej złożenia oraz – w przypadku wyrażenia zgody, o której mowa w art. 4 ust. 3 – imię i nazwisko
albo nazwę podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu, w interesie którego petycja jest składana”,
to jednak nawet do chwili publikacji tego wpisu, czyli po trzech miesiącach, to nie nastąpiło.
Pierwszą reakcją Rzecznika PO w stosunku do mnie w sprawie wyżej wymienionej petycji
było poinformowanie mnie w dniu 17 września 2019 roku pismem o sygn.
III.7040.32.2019.JP, że
„w dniu 14 sierpnia 2019 r. Rzecznik PO skierował wystąpienie do Ministra Edukacji
Narodowej o zajęcie stanowiska w sprawie zgodności z Konstytucją RP przepisu art. 14 ust.
4 ustawy z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. 2019.1287)”.
Następne pismo od Rzecznika PO w omawianej sprawie otrzymałem w dniu 4 października 2019 roku.
W piśmie tym, Rzecznik poinformował mnie, że otrzymał odpowiedź z Ministerstwa EN,
i wraz ze swoim pismem przesłał mi ją w
załączeniu.
Wyżej wymienionym pismem Ministerstwa EN
do Rzecznika PO zajmę się i to koniecznie, ale w oddzielnym opracowaniu, bo doszło tam do bezczelnego ciosania kołków na głowie.
Po otrzymaniu od Rzecznika PO powyższego pisma, zacząłem się głęboko zastanawiać, dlaczego Rzecznik PO
dotychczas nie opublikował na swojej stronie omawianej tu petycji i dlaczego
bezmyślnie / bezkrytycznie replikuje w swoim piśmie MEN-owskie ciosanie kołków na głowie?
Tym razem wyjątkowo szybko, bo już 17 października 2019 roku, Rzecznik PO przedstawił mi swoje
wystąpienie do Ministra EN z dnia 14 sierpnia 2019 roku.
W pierwszym akapicie swojego wystąpienia do Ministra EN pisze on, że:
„Uprzejmie informuję, że do Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynęło dotychczas
prawie 30 skarg (mylnie nazwanych petycją), dotyczących skierowania do Trybunału
Konstytucyjnego wniosku o zbadanie zgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej
przepisu art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy - Karta
Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2019.1287).”
Co my się z pisma Rzecznika PO do Ministra EN dowiadujemy? Ano z tego pisma dowiadujemy się,
że przedstawiona przeze mnie Rzecznikowi PO powyższa petycja mylnie nazwana jest petycją. To nie ja, jako autor petycji zostałem o tym poinformowany,
a Rzecznik PO użala się / informuje Ministra EN, że ta petycja to nie żadna tam petycja, tylko takie tam sobie ble ble ble.
Bardzo ciekawą rzeczą jest fakt nieuznania powyższej petycji za petycję przez Rzecznika PO, szczególnie jeżeli weźmie się pod uwagę poniższe przepisy:
1.Art.
2 ust. 3 ustawy o petycjach stanowi, że „Przedmiotem petycji może
być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia
rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego
petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię
dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata
petycji”.
2.Natomiast
art. 16 ust. 2 pkt 2 ustawy o Rzeczniku PO mówi zaś,
że może on „występować do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskami w
sprawach, o których mowa w art. 188 Konstytucji”. Zatem do jego kompetencji
należy między innymi występowanie z wnioskami do Trybunału Konstytucyjnego.
3.Art.
188 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej stanowi, że „Trybunał
Konstytucyjny orzeka w sprawach: 1) zgodności
ustaw i umów międzynarodowych z Konstytucją, ... 3) zgodności
przepisów prawa, wydawanych przez centralne organy państwowe, z Konstytucją,
ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi i ustawami, ...”.
Zachowanie się Rzecznika PO w stosunku do mnie, jako autora petycji, poprzez nieuznanie jej jako petycji
oraz nie poinformowanie mnie o tym fakcie, należy co najmniej uznać za kuriozalne.