W opracowaniu zatytułowanym „Janosikowo – wyrównawczy algorytm podziału subwencji”
wykazałem, że według zaproponowanego przez MEN algorytmu podziału dodatkowej
subwencji oświatowej (dodatkowy 1 mld zł), jeden
grosz w dochodach gminy wiejskiej może spowodować wzrost o 100% subwencji
oświatowej na niektórych uczniów publicznej szkoły podstawowej, a w przypadku
gmin miejskich aż o 140%.
W artykule tym przedstawiłem również
tezę, że głównym beneficjentem dodatkowych środków (ekstra-subwencji poprzez
wprowadzenie wagi Pmprojektem rozporządzania
MEN z dnia 29 lipca 2019 na uczniów publicznych szkół podstawowych, będą
gminy wiejskie zeszkołami, w których średnia liczba uczniów na oddział (So) nie
przekracza 18. Aby gmina mogła skorzystać z tej ekstra-subwencji
jej dochód na mieszkańca (Gd) musi
być mniejszy od 90% średniego w kraju dochodu gminy na mieszkańca (Ggd).
W niniejszym opracowaniu przedstawiam
odpowiednie dane do wykazania powyższej tezy oraz przedstawiam dowód na to, że
prawie w całości - bo
ponad 90% ekstra-subwencji poprzez wagę Pm,
trafi do szkół wiejskich.
Z kalkulacji wykonanych w oparciu o dane
z Ministerstwa Finansów oraz GUS wynika, że 73.8% gmin wiejskich spełnia
warunek Gd< 0,9*Ggd, gmin miejsko-wiejskich 70,2%, a miejskich 58,3% – patrz
tabela 1.
Tabela 1:
Liczba gmin: ogółem (k2) oraz z Gd < 0,9*Ggd (k3) - wg ich typów, gdzie Gd: dochód danej gminy na
jej mieszkańca, a Ggd: średni dochód na mieszkańca gminy w kraju.
Typ gminy
Liczba gmin
k3/k2
k3/k3.w4
ogółem
Gd <
0,9*Ggd
k1
k2
k3
k4
k5
w1
miejska
302
176
58,3%
10,0%
w2
wiejska
1 555
1 147
73,8%
65,2%
w3
miejsko-wiejska
621
436
70,2%
24,8%
w4
razem
2
478
1
759
71,0%
Do wyznaczenia liczby publicznych szkół
podstawowych, w których średnia liczba uczniów na oddział nie przekracza 18
posłużymy się men-owskimWykazem szkół i placówek oświatowych. Wykaz ten uniemożliwia jednak
precyzyjne ustalenie średniej liczby uczniów na oddział w poszczególnych
szkołach podstawowych, bo podana w nim liczba oddziałów obejmuje nie tylko
oddziały szkolne, ale i przedszkolne, stąd poniższe kalkulacje należy
traktować, jako oszacowanie z góry. W dalszej części artykułu pod pojęciem
publicznych szkół podstawowych należy rozumieć publiczne szkoły podstawowe dla
dzieci i młodzieży z wyłączeniem szkół specjalnych.
Tabela 2: Liczba publicznych szkół
podstawowych: ogółem (k2) oraz ze średnią liczbą uczniów na oddział (So) nie większą niż 18 - z
uwzględnieniem ich przedszkolaków i ich oddziałów przedszkolnych (k3).
Typ gminy
Liczba
publicznych szkół podstawowych
k3/k2
k3/k3.w4
ogółem
So £ 18
k1
k2
k3
k4
k5
w1
miejska
2 978
377
12,7%
5,6%
w2
wiejska
5 901
4 354
73,8%
65,2%
w3
miejsko-wiejska
3 240
1 944
60,0%
29,1%
w4
razem
12
119
6
675
55,1%
Tabela 3: Jak w tabeli 2, ale z
dodatkowym warunkiem, że gmina ma Gd < 0,9*Ggd (k3).
Typ gminy
Liczba
publicznych szkół podstawowych
k3/k2
k3/k3.w4
ogółem
So £ 18
i Gd <
0,9*Ggd
k1
k2
k3
k4
k5
w1
miejska
2 978
111
3,7%
2,2%
w2
wiejska
5 901
3 440
58,3%
68,5%
w3
miejsko-wiejska
3 240
1 469
45,3%
29,3%
w4
razem
12 119
5 020
41,4%
Tabela 4: Liczba uczniów publicznych
szkół podstawowych: ogółem (k2) oraz w których średnia liczba uczniów na oddział nie
przekracza 18 (k3).
Typ gminy
Liczba uczniów
publicznych szkół podstawowych
k3/k2
k3/k3.w4
ogółem
So £ 18
k1
k2
k3
k4
k5
w1
miejska
1 309 294
70 792
5,4%
10,3%
w2
wiejska
856 407
429 511
50,2%
62,6%
w3
miejsko-wiejska
690 861
186 009
26,9%
27,1%
w4
razem
2 856 562
686 312
24,0%
Tabela 5: Liczba uczniów publicznych
szkół podstawowych: ogółem (k2) oraz objętych dodatkową eksta-subwencją oświatową, czyli
z So £ 18 i Gd < 0,9*Ggd (k3).
Typ gminy
Liczba uczniów
publicznych szkół podstawowych
k3/k2
k3/k3.w4
ogółem
So £ 18
i Gd <
0,9*Ggd
k1
k2
k3
k4
k5
w1
miejska
1 309 294
18 538
1,4%
3,8%
w2
wiejska
856 407
330 266
38,6%
68,2%
w3
miejsko-wiejska
690 861
135 491
19,6%
28,0%
w4
razem
2 856 562
484 295
17,0%
Tabela 6: Jak w tabeli 5, ale według
terenu lokalizacji szkół.
Teren lokalizacji szkoły
Liczba uczniów
publicznych szkół podstawowych
k3/k2
k3/k3.w4
ogółem
So £ 18
i Gd <
0,9*Ggd
k1
k2
k3
k4
k5
w1
miasto: £ 5 tys. mieszkańców
125 874
11 768
9,3%
2,4%
w2
miasto: > 5 tys. mieszkańców
1 635 350
25 618
1,6%
5,3%
w3
wieś
1 095 338
446 909
40,8%
92,3%
w4
razem
2 856 562
484 295
17,0%
Tabela 7: Ekstra-subwencja oświatowa na
uczniów publicznych szkół podstawowych według warunku, jak w Tabeli 6 k3, gdzie: Pm - ekstra waga na tych
uczniów wynosząca 1,4, Wak - średni wskaźnik Wai dla danej lokalizacji szkoły, a A' to standard finansowy
podziału - dodatkowej subwencji oświatowej, wynoszący wg MEN 122,21 zł.
Teren lokalizacji szkoły
Liczba
uczniów
Wak
Ekstra-subwencja
(k2*k3*Pm*A')
[zł]
k4/k4.w4
k1
k2
k3
k4
k5
w1
miasto: £ 5 tys. mieszkańców
11 768
1,107
2
228 872
2,4%
w2
miasto: > 5 tys. mieszkańców
25 618
1
4 383 086
4,8%
w3
wieś
446 909
1,107
84 645 037
92,8%
w4
razem
484 295
91 256 995
Z tabeli 7
wynika, że tylko 2,4% ekstra-subwencji wynikającej z wagi Pm trafi na szkoły zlokalizowane w miastach do 5 tys. mieszkańców,
natomiast na miasta powyżej 5 tys. mieszkańców przypadnie 4,8% tej
ekstra-subwencji, a na obszar wiejski – 92,8%, czyli prawie wszystko.
Z szacunków
przedstawionych przez MEN w Ocenie
Skutków Regulacji do wyżej wymienionego projektu rozporządzenia wynika,
że ta ekstra-subwencja ma wynosić około 59 mln zł i stanowić około 6%
dodatkowej subwencji (1 mld zł), a z tabeli 7 wynika, że wyniesie ona około 91
mln zł.
Kwota 91 mln
zł jest z pewnością zawyżona, a wynika to zapewne z zawyżenia średniej liczby
uczniów na oddział – spowodowanej brakiem odpowiednich danych w Wykazie szkół i placówek oświatowych do
jej precyzyjnej kalkulacji oraz z uwzględnienia „uczniów oddziałów i szkół z nauczaniem w języku
mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub w języku regionalnym oraz
uczniów oddziałów i szkół, w których zajęcia edukacyjne są prowadzone w dwóch
językach: polskim oraz języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub
języku regionalnym, będącym drugim językiem nauczania oraz uczniów […]
oddziałów specjalnych” (patrz projekt rozporządzenia).
Niewielka? Proszę zauważyć, że gdyby zaproponowany
przez MEN nowy algorytm podziału subwencji oświatowej zastosować do pełnej
kwoty subwencji oświatowej w ustawie budżetowej, to te 6% z 45 mld zł wyniesie
już 2,7 mld zł! Czy zabranie jednym samorządom kwoty 2,7 mld zł i przekazanie
jej innym, to bagatelka?
Wśród tych, które na takiej operacji by straciły są
głównie samorządy powiatowe, wojewódzkie oraz gminy miejskie (które najwięcej
dopłacają do oświaty), ale straciły by też te gminy wiejskie i
miejsko-wiejskie, których szkoły nie spełniały by przedstawionych powyżej
kryteriów/warunków.
Te
przesunięcia byłyby bardzo dotkliwe, szczególnie jeżeli weźmie się pod uwagę
fakt, że obecny rząd w coraz większym stopniu niedoszacowuje subwencję
oświatową.