Według algorytmu podziału subwencji oświatowej na rok 2019
(Dz. U. z 2018 r. poz. 2446),
przeciętna gmina miejska powyżej 5 000 mieszkańców otrzymała na ucznia (bez dodatkowych wag) szkoły podstawowej subwencję oświatową
w wysokości standardu finansowego A, natomiast przeciętna gmina wiejska otrzymała ją w wysokości 1,51 * A.
Zatem subwencja na takiego ucznia szkół wiejskich jest o 51% wyższa niż w gminach miejskich powyżej 5 000 mieszkańców.
Dodatkowo, jeżeli w takiej szkole średnia liczba ucznia na oddział nie była wyższa od 12, to subwencja na takiego ucznia
w gminie wiejskiej wzrastała do 1,73 * A.
Dnia 29 lipca 2019 roku Ministerstwo
Edukacji Narodowej zarejestrowało na stronie Rządowego Centrum Legislacji projekt
rozporządzenia z dnia 29 lipca 2019 rokuzmieniające rozporządzenie
w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek
samorządu terytorialnego w roku 2019.
Rozporządzenie to ma umożliwić Ministrowi Edukacji Narodowej dokonanie
podziału dodatkowej subwencji oświatowej związanej ze wzrostem wynagrodzeń nauczycieli od 1 września 2019 roku.
W nowym algorytmie podziału pojawiają się trzy nowości:
1.
wyeliminowanie oświaty niepublicznej przy podziale tej dodatkowej subwencji oświatowej,
2.
dodatkowe ekstra środki (ekstra subwencja) na uczniów szkół podstawowych, w których średnia liczba uczniów na oddział nie jest większa od 18
a samorząd osiąga dochody (podatkowe plus subwencja wyrównawcza i równoważąca minus janosikowe)
na mieszkańca niższe od 90% średnich takich dochodów na mieszkańca w kraju
w zadaniu danego typu samorządu (gmina, powiat, województwo),
3.
przeliczanie nauczycieli stażystów na uczniów.
W zaproponowanym przez MEN nowym algorytmie podziału subwencji oświatowej,
stosunek wielkości KK do Ut, jest standardem finansowym podziału tej dodatkowej części subwencji
i dla uproszczenia oznaczmy go przez A'.
Jeżeli pominiemy skutek marginalnego oraz nielogicznego efektu przeliczania nauczycieli stażystów na uczniów w dalszych wywodach,
to przeciętnie i to dla zdecydowanej większości samorządów miejskich oraz zdecydowanej większości ich szkół podstawowych subwencja oświatowa na ucznia
wyniesie A'.
A ile ona wyniesie dla przeciętnej i to dla większości samorządów wiejskich - dla większości ich szkół?
Czy da się to policzyć? Pewnie, że się da!
Otoż dla większości gmin wiejskich i dla większości uczniów ich szkół podstawowych
(czyli ze średnią liczbą uczniów na oddział do 18) dodatkowa subwencja wyniesie 3,1 * A'.
Powyższe oznacza, że większość gmin wiejskich dostanie subwencję na ucznia szkoły podstawowej (do średniej liczby uczniów na oddział wynoszącej 18)
większą od większości miast powyżej 5000 mieszkańców nie jak dotychczas o 51%, a o ponad 200%.
Te gminy wiejskie na uczniów w szkołach podstawowych średnio do 12 uczniów na oddział dostaną jeszcze więcej,
bo 3,3 * A'.
Jeżeli zaproponowany - w omawianym projekcie rozporządzenia, algorytm podziału dodatkowej subwencji przejdzie,
to będzie oznaczało, że system finansowania oświaty postawiony zostanie na głowie,
w tym podział tej subwencji będzie zupełnie alogiczny w stosunku do sposobu jej ustalania w ustawie budżetowej wg przepisu art. 28 ust. 1 ustawy o dochodach jst.
Większość gmin wiejskich otrzyma subwencję dużo większą od wzrostu wydatków na wynagrodzenia ich nauczycieli, kosztem oczywiście pozostałych samorządów.
Gdyby taki algorytm podziału zastosować do całej kwoty subwencji oświatowej,
to samorządy, o których mowa w pkt. 2 (głównie gminy wiejskie), nie wiedziałyby co z otrzymaną kasą zrobić,
a to wszystko odbyłoby się kosztem spadku subwencji na pozostałe zadania oświatowe.
Subwencja oświatowa przestałaby finansować zadania (oświatowe),
a zaczęła dla jednych samorządów pełnić funkcję subwencji wyrównawczej,
a innych funkcję janosikowego. Czy samorządy na to się zgodzą?
A może będzie tak, że pan Piontkowski - nowy minister edukacji, na wzór pani Zalewskiej powie,
że on to sobie wszystko zaplanował, przemyślał, policzył,
no i oczywiście przedebatował, więc tak musi być i już.
Jeżeli samorządy ostro i skutecznie nie zawalczą o usunięcie ostatnio wprowadzonego art. 28 ust. 6 pkt 7b
do ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, to za jakiś czas przepis ten wraz
z nowym algorytmem podziału subwencji oświatowej zacznie im się odbijać mocną i to chroniczną czkawką.
DODATEK - skutek nowego algorytmu podziału subwencji oświatowej omówiony na przykładach
Tabela 1. Dodatkowa subwencja oświatowa naliczona wg nowego
algorytmu podziału dla dwóch typów gmin (gminy miejskiej powyżej 5 tys. mieszkańców
i gminy wiejskiej) przy założeniu, że w każdej jest po 1000 uczniów szkół podstawowych
i wszyscy oni uczęszczają do szkół o średniej liczbie uczniów na oddział wynoszącej
nie więcej niż 18. D oznacza dochód
na mieszkańca gminy, o którym mowa w pkt. 2, aDk, to taki sam
dochód na mieszkańca gminy, ale w skali całego kraju.
Typ gminy
Dodatkowa subwencja oświatowa [zł]
D = 0,9*Dk
D =
0,9*Dk-1gr
k3-k2
k4/k2
1
2
3
4
5
1
Gmina miejska
1000 * A’
2400 * A’
1400 * A’
140%
2
Gmina wiejska
1549,8 *A’
3099,6 *A’
1549,8 * A’
100%
W kolumnie 2 podano naliczoną dodatkową subwencję
oświatową w sytuacji, gdy D = 0,9*Dk, czyli sytuacji w której samorządy
nie załapują się na ekstra subwencję
na uczniów szkół podstawowych, natomiast w kolumnie 3, dochód na
mieszkańca D jest o jeden grosz
niższy od kolumny 2 i już na tę ekstra subwencję obie gminy się załapują.
Ekstra subwencja to taka subwencja, o której mowa w pkt. 2.
Tabela 2. Jak w Tab. 1, ale przy założeniu, że A’ wyniesie
122, 21 zł – za Oceną Skutków Regulacji nowego algorytmu podziału.
Typ gminy
Dodatkowa subwencja oświatowa [zł]
D = 0,9*Dk
D =
0,9*Dk-1gr
k3-k2
k4/k2
1
2
3
4
5
1
Gmina miejska
122 210
293 304
171 094
140%
2
Gmina wiejska
189 401
378 802
189 401
100%
Z powyższej tabeli wynika, że niższy dochód na mieszkańca gminy o 1 grosz od wartości D = 0,9*Dk w gminie
miejskiej spowodował wzrost subwencji o 171 094 zł (140% - ekstra subwencja, kol. 4 i 5), a w gminie
wiejskiej o 189 401 zł (100% - ekstra subwencja, kol. 4 i 5). Zatem można powiedzieć, że jeden grosz w
dochodach na mieszkańca gminy może być wart setki tysięcy złotych - wart 100% lub 140% subwencji!
Tabela 3. Skutek zastosowania nowego algorytmu podziału do
całej subwencji oświatowej przy założeniu, że standard finansowy wyniesie 5 500
zł.
Typ gminy
Subwencja oświatowa [zł]
D = 0,9*Dk
D =
0,9*Dk-1gr
k3-k2
k4/k2
1
2
3
4
5
1
Gmina miejska
5 500 000
13 200 000
7 700 000
140%
2
Gmina wiejska
8 523 900
17 047 800
8 523 900
100%
W tym przypadku 1 grosz w dochodach na mieszkańca
gminy może być wart już nie setki tysięcy zł, a grube miliony.
W podobny sposób i z podobnymi skutkami
można zbadać działanie nowego algorytmu podziału subwencji oświatowej na
granicy średniej liczby uczniów na oddział w szkołach podstawowych wynoszącej 18.
Na zakończenie samoczynnie i to uporczywie ciśnie się na usta pytanie: