Przepisy te były jednak tak skandalicznie złej jakości, że musiały zostać w całości zmienione,
zmieniono je zmianą ustawy – Karta Nauczyciela z
dnia 18 listopada 2009 roku .
Zmiana tych przepisów nie usunęła jednak kardynalnego błędu z art. 30a ust. 2.
Błąd ten nadal razi/oślepia oczy, ale nie MEN-owskie! Stąd petycja, która tym razem powinna MEN problem nieco bardziej rozjaśnić.
Możliwość składania petycji uregulowano dopiero ustawą z dnia 11 lipca 2014 roku
(Dz.U. z 2014 r. poz. 1195 )
z mocą działania po 12 miesiącach od jej ogłoszenia.
Petycja do Ministra Edukacji Narodowej - wysłana via email: Friday, February 01, 2019 10:24 AM
Dok. sygn. - BS.22.2019
Od: Bogdan Stępień
Do: Anna Zalewska
Minister Edukacji Narodowej
Dnia 01 lutego 2019 r.
Szanowna Pani Minister,
Ustawą z dnia 21 listopada 2008 roku o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela
(Dz.U. z 2009 r. Nr. 1 poz. 1 )
prowadzony został przepis art. 30a – wymóg (i całkiem słusznie, bo spójny z art. 30)
wykonania dodatków uzupełniających w przypadku nieosiągnięcia średnich, o których mowa w art. 30 ust. 3.
Przepis ten zaczął działać od 1 stycznia 2009 roku, ale zapoznałem się z nim dopiero wiosną 2009 roku.
Jakość tych przepisów powaliła mnie jednak z nóg. W związku z tym, dnia 3 czerwca 2009 roku przesłałem do Ministra Edukacji Narodowej
„Propozycję zmiany art. 30a ustawy Karta Nauczyciela w formie listu otwartego”
(http://iar.pl/propozycja ).
W propozycji tej przedstawiłem między innymi dowód na to, że z treści art. 30a ust. 2 wynika,
że w każdym samorządzie, kwota różnicy, o której w nim mowa, zawsze będzie dodatnia,
a w konsekwencji nigdzie nie dojdzie do wypłaty jednorazowych dodatków uzupełniających.
W związku z przedstawionym dowodem, w swojej wyżej wymienionej propozycji napisałem również:
„Można jednak domniemywać, że projektodawca zapisów w Karcie Nauczyciela odnośnie dopłat uzupełniających
chciał osiągnąć zupełnie coś innego, ale mu to wyraźnie nie wyszło. Zatem aby osiągnąć to, co zamierzano należy bezwzględnie zmienić … .
Zmiany te doprowadzą do likwidacji wyjątkowo dużego zamieszania, jakie wywołały obecne zapisy. Ludzie będą wreszcie rozumieli i wiedzieli, o co chodzi”.
Art. 30a był tak złej (fatalnej) jakości, że musiał być zmieniony w całości - zmianą z dnia 18 listopada 2009 roku
(Dz. U. z 2009 r. Nr 213, poz. 2650 ).
W nowych przepisach (art. 30a) uwzględniono chyba tylko jedną moja propozycję i to w małym jej zakresie: w art. 30a ust. 2
zamieniono „liczby nauczycieli” na „liczby etatów nauczycieli” .
Nie uwzględniono jednak innych propozycji,
które eliminowały największy mankament tych przepisów - kardynalny błąd w definicji różnicy, o której mowa w art. 30a ust. 2.
Czyżby Ministerstwo Edukacji Narodowej, nie uwzględniając innych moich propozycji, nie zauważyło faktu,
że w art. 30a ust. 2, w definicji różnicy, brakuje liczby 12? – zgubiło ją? A może jednak to zauważyło,
ale doszło do wniosku, że nie wypada się przyznawać do takiego - i to tak oczywistego, błędu?
Lepiej iść w zaparte? - nie bacząc na tego konsekwencje?
Na opisanie problemu średnich wynagrodzeń nauczycieli poświęciłem mnóstwo społecznie swojego czasu,
przygotowując ponad 40 prac dostępnych na stronie Instytutu Analiz Regionalnych
(https://www.iar.pl/aktualnosci/SWN.html ).
Ministerstwo skorzystało tylko z nielicznych uwag w nich przedstawionych – i wcale nie najważniejszych.
W jednej ze swoich prac - tj. z
dnia 28 czerwca 2009 roku ,
zrobiłem logicznego szach mata dla MEN-owskiej
interpretacji omawianych tu przepisów - przedstawionej w słynnym jego stanowisku
„OPIS SPOSOBU WYKONANIA PRZEPISÓW ART. 30a i 30b USTAWY - KARTA NAUCZYCIELA”
(9-stronicowy tekst błędnej prawie w każdym miejscu tej interpretacji),
a dostępnego kiedyś na stronie internetowej MEN. Ministerstwo zamiast sprostować swą oczywistą
błędną interpretację, postanowiło ją po pewnym czasie cichaczem wykasować - pod koniec roku 2009, ze swojej strony.
Czy było to właściwe działanie ze strony MEN?
Gdyby Ministerstwo - w owym czasie, uwzględniło w szerszym zakresie moje propozycje,
w tym ujęte również w innych kierowanych do niego pismach, to nigdy by nie mogło dojść
do dzielenia przez ZERO w omawianej tu sprawie, jak chociażby ma to miejsce w ostatnio
wydanym rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sprawozdania ze średnich
wynagrodzeń nauczycieli
(Dz. U. z 2018 r. poz. 2361 )
- wprowadzonym w nim na siłę(!) i złośliwie(?)
działaniu dzielenia przez ZERO w piątym(!) ostatecznym z rzędu projekcie tego rozporządzenia.
W art. 30a ust. 2 ustawy – Karta Nauczyciela. tak wersji pierwotnej, jak i późniejszej. zdefiniowane
jest pojęcie różnicy w następujący sposób: „ustala się kwotę różnicy między wydatkami poniesionymi
na wynagrodzenia nauczycieli w danym roku w składnikach, o których mowa w art. 30 ust. 1,
a iloczynem średniorocznej liczby [...] nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego
oraz średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3, ustalonych w danym roku” .
Jeżeli oznaczymy przez W - wydatki poniesione na wynagrodzenia nauczycieli w danym roku w składnikach,
o których mowa w art. 30 ust. 1, na danym stopniu awansu zawodowego nauczycieli,
przez E - średnioroczną liczbę etatów nauczycieli na tym samym stopniu awansu,
a przez P - średnie wynagrodzenie nauczycieli, o którym mowa w art. 30 ust. 3 na tym stopniu awansu,
to różnica , o której mowa w art. 30a ust. 2 ustawy – KN przyjmie postać
R = W – N*P . (1)
Natomiast wzór na tę różnicę podany w kolumnie 8 wzoru sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli
(Dz. U. z 2018 r. poz. 2361 )
za rok 2019 ma postać – różnica będzie obliczana wg wzoru
R = W – 12*N*P + 0 = W – 12*N*P . (2)
Jest sprawą oczywistą, że dwa powyższe wzory nie są sobie równoważne.
Zatem rozporządzenie
w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli
na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego
(Dz.U. z 2009 r. Nr. 1 poz. 1 )
jest niezgodne z art. 30a ust. 2 ustawy - Karta Nauczyciela .
W związki z powyższym, apeluję do Pani Minister, o pilne przygotowanie projektu zmiany ustawy –
Karta Nauczyciela i wyeliminowanie kardynalnego błędu z art. 30a ust. 2 poprzez zastąpienie obecnego jego zapisu
W przypadku nieosiągnięcia […], […] ustala kwotę różnicy między […], a iloczynem średniorocznej
liczby etatów nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego oraz średnich wynagrodzeń nauczycieli, […], ustalonych w danym roku.
zapisem
propozycja 1: W przypadku nieosiągnięcia […], […] ustala kwotę różnicy między […],
a iloczynem liczby 12, średniorocznej liczby etatów nauczycieli na poszczególnych
stopniach awansu zawodowego oraz średnich wynagrodzeń nauczycieli, [..], ustalonych w danym roku.
lub zapisem
propozycja 2: W przypadku nieosiągnięcia […], […] ustala kwotę różnicy między […],
a iloczynem 12 krotności średniorocznej liczby etatów nauczycieli na poszczególnych
stopniach awansu zawodowego oraz średnich wynagrodzeń nauczycieli, […], ustalonych w danym roku.
lub zapisem
propozycja 3: W przypadku nieosiągnięcia […], […] ustala kwotę różnicy między […],
a iloczynem sumy etatów wg poszczególnych miesięcy w roku na poszczególnych
stopniach awansu zawodowego oraz średnich wynagrodzeń nauczycieli, […], ustalonych w danym roku.
Uwaga: Użycie w wyżej wymienionym przepisie pojęcia średniorocznej liczby etatów jest bardzo niefortunne,
zamiast tego, powinno się używać np. pojęcia średniej miesięcznej liczby etatów w roku (okresie).
Dodatkowo: w załączeniu przesyłam dwa dokumenty świadczące o fatalnej jakości omawianych tu przepisów –
jeden dotyczy RIO w Opolu a drugi samorządu - Gminy Szczutowo:
Załącznik 1 , to fragment wystąpienia pokontrolnego RIO w Opolu dla jednego z samorządów
a obejmujący problem średnich wynagrodzeń nauczycieli. W tym wystąpieniu RIO w Opolu zarzuciło samorządowi nieprawidłowości
w ustalaniu jednorazowego dodatku uzupełniającego. Oczywiście, że samorząd prawidłowo ustalił
te dodatki a w błędzie było RIO w Opolu. RIO w Opolu chciało narzucić temu samorządowi ustalanie
tych dodatków proporcjonalnie do okresu zatrudnienia nauczyciela w kwadracie.
Prawdopodobnie złe rozumienie prawa przez RIO w Opolu spowodowane było (jest?) zapisem art. 30a ust. 3 ustawy – KN, który ma brzmienie:
„Kwota różnicy, […], jest dzielona między nauczycieli […], w formie jednorazowego dodatku uzupełniającego
ustalanego proporcjonalnie do okresu zatrudnienia oraz osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela , […].”
Powinno tam być napisane np. „Kwota różnicy, […], jest dzielona między nauczycieli […],
w formie jednorazowego dodatku uzupełniającego ustalanego proporcjonalnie do osobistej stawki
wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela , a osobistą stawkę wynagrodzenia zasadniczego
ustalana się proporcjonalnie do okresu zatrudnienia […].”
Warto tu też podkreślić, że pojęcie osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego użyte
w wyżej wymienionym przepisie nie ma cechy stawki (nie jest żadną stawką!) i wprowadza niepotrzebnie ludzi w błąd,
zaburzając mocno ich wiedzę zdobytą w procesie edukacji.
Załącznik 2 , to dwa wykresy danych z zakresu średnich wynagrodzeń nauczycielskich z podziałem na dwa okresy,
a dotyczące odpowiednio kolumny 6 i 7 sprawozdań ze średnich wynagrodzeń nauczycieli Gminy Szczutowo.
Od roku 2012, czyli od kiedy średnimi wynagrodzeniami nauczycieli zajmuje się nowy pracownik tego samorządu,
pojawiły się bardzo poważne błędy w ustalaniu tych wielkości i trwało to, aż do roku 2017 włącznie.
Jest wysoce prawdopodobne, że błędy te pojawiły się przez niefortunne użycie pojęcia średniorocznej
liczby etatów w art. 30a ust. 2,
zamiast np. pojęcia średniej miesięcznej liczby etatów w roku (okresie) .
Wobec powyższego, petycją powinna być pilnie rozważona i przepis art. 30a ust. 2 zmieniony.
Oświadczenie: wyrażam zgodę na upublicznienie mojego imienia, nazwiska oraz „stanowiska”.
Z poważaniem,
/-/
s-m Bogdan Stępień
Niezależny referent ds. MEN
Załączniki:
1. Załącznik 1:
fragment wystąpienia pokontrolnego RIO w Opolu obejmującego tematykę średnich wynagrodzeń nauczycieli ,
2. Załącznik 2: dwa wykresy dotyczących danych ze sprawozdań ze średnich wynagrodzeń nauczycieli Gminy Szczutowo za lata 2009 ÷ 2017:
Załącznik 2a): Wykres 1 ,
Załącznik 2b): Wykres 2 .
Do wiadomości oddzielnymi pismami z odpowiednim wstępem - wprowadzeniem:
1. Prezes Naczelnej Izby Kontroli,
2. Prezes Rządowego Centrum Legislacji .