Ministerstwo Finansów ma problemy z liczeniem i chce to utajnić?
Dnia 13 listopada 2018 r.
Szanowna Pani Minister,
Jestem zdumiony treścią pisma Ministerstwa Finansów z dnia 5 listopada 2018 r. (sygn. BMI1.0124.95.2018) podpisanego z upoważnienia Ministra Finansów przez Agnieszkę Niekłań-Wudarską - Zastępcę Dyrektora Biura Ministra, a stanowiącego odpowiedź na mój wniosek z dnia 22 października 2018 r. (sygn. BS.49.2018).
Zamiast odnosić się do tej zdumiewającej odpowiedzi Ministerstwa, rozważmy anonimową gminę i skalkulujmy dla niej kwotę podstawową i uzupełniająca części wyrównawczej subwencji ogólnej na rok budżetowy 2012.
Odpowiednie dane do wyznaczenia tych kwot z załącznika do pisma Ministra Finansów nr ST3/4820/17/2011:
Kalkulacja kwoty podstawowej części wyrównawczej
Ponieważ dla rozważanej gminy zachodzi relacja , więc zgodnie z art. 20 ust. 6 pkt 2 ustawy o dochodach jst, kwotę podstawową części wyrównawczej dla tej gminy oblicza się wg wzoru
Korzystając z arkusza kalkulacyjnego np. Excela otrzymujemy, że Swp = 1507131 zł, a w załączniku do pisma Ministerstwa Finansów nr ST3/4820/17/2011 wynosi ona Swp = 1507118 zł. Zatem różnica pomiędzy tymi kalkulacjami wynosi 13 zł.
Kalkulacja kwoty uzupełniającej części wyrównawczej
Ponieważ dla rozważanej gminy zachodzi ρ < ρk oraz G ≤ 1,5* Gg, to zgodnie z art. 20 ust. 8 ustawy o dochodach jst, oprócz kwoty podstawowej części wyrównawczej, gmina ta otrzyma również kwotę uzupełniającą, którą oblicza się wg wzoru
Korzystając - podobnie jak wyżej, z arkusza kalkulacyjnego np. Excela otrzymujemy Swu = 582276 zł, a w załączniku do pisma Ministerstwa Finansów nr ST3/4820/17/2011 wynosi ona Swu = 584889 zł. Zatem różnica pomiędzy tymi kalkulacjami wynosi -2 613 zł, co względnie stanowi aż prawie 0,45%.
Z czego wynikają te różnice? Z tego, że Ministerstwo Finansów, jako bogata instytucja ma lepsze (dokładniejsze) komputery i/lub lepsze (dokładniejsze) oprogramowanie od przeciętnego obywatela Rzeczpospolitej lub od przeciętnej gminy? Z pewnością, przynajmniej część tych rozbieżności ,wynika z faktu, że Ministerstwo Finansów w czasie procesu kalkulacji (naliczania) tych kwot, stosuje znane tylko sobie procedury z pośrednim zaokrąglaniem pośrednich działań matematycznych.
Hipoteza: każdy samorząd oraz każdy zainteresowany obywatel Rzeczpospolitej ma prawo znać stosowaną przez Ministerstwo Finansów metodologię kalkulacji (ustalania) kwoty podstawowej i uzupełniającej części wyrównawczej subwencji ogólnej. Czy jest ona (ta hipoteza) prawdziwa? Kto to może rozstrzygnąć? - dopiero WSA w Warszawie? Aż po takie moce, w tak prostych sprawach, trzeba obywatelom sięgać?
Właściwa część wniosku
W związku z powyższym, w tym w związku z poprzednim wnioskiem (BS.49.2018), ale i odpowiedzią na niego z Ministerstwa Finansów, oraz działając na podstawie art. 2 ust. 1 i 2, oraz art. 10 - ustawy o dostępie do informacji publicznej, uprzejmie wnioskuję o udzielenie mi następujących informacji publicznych:
Wnioskowane informacje proszę przesłać bez zbędnej zwłoki na adres bogdan[at]iar.pl.
Z poważaniem, /-/ s-m Bogdan Stępień Niezależny referent ds. MEN
> powrót