Nauczyciele w liczbach: Część 6 - MEN-owski bajzel i MEN-owskie mataczenie
2017-12-07, autor: Bogdan Stępień
> powrót
© Copyright. Cytowanie/powoływanie się jest dozwolone jedynie z podaniem autora i źródła - pełnego odnośnika!
Z czasów kiedy chodziłem do szkoły średniej (lata siedemdziesiące wieku ubiegłego),
pamiętam treść tylko jednej z mnóstwa plansz, jakie wisiały w klasach.
Plansza ta wisiała w kasie matematycznej i zawierała sentencję
"Każdy ma prawo do poszukiwań, każdy ma prawo do błędów" - René Descartes .
Ze swojej strony dodaję: Robienie błędów jest rzeczą ludzką, a mateczenie w ich sprawie nikczemnością .
Dok. sygn. - DSWM-WS.71.3.2017.AU
Od: Ministerstwo Edukacji Narodowej
Do: Bogdan Stępień
Dnia 04 grudnia 2017 r.
Szanowny Panie,
Odpowiadając na wniosek
z dnia 22 listopada 2017 r.
w sprawie danych o liczbie nauczycieli w roku szkolnym 2016/2017,
zamieszczonych na stronie danych publicznych i na stronie cie.men.gov.pl, wyjaśniam, co następuje:
Liczby etatów nauczycieli na stronach określonych jako
link 1 i
link 2
są poprawne. Różnica w liczbie etatów w obu zestawieniach bierze się stąd,
że w zestawieniu na stronie określonej jako
link 2
uwzględnione są tylko szkoły i placówki systemu oświaty, zatrudniające nauczycieli
w roku szkolnym 2016/2017 (w liczbie 671 725,00 etatów). Natomiast w danych na stronie określonej jako
link 1
uwzględnione są również etaty nauczycieli i osób zatrudnionych na stanowiskach wymagających kwalifikacji pedagogicznych,
zatrudnionych w: kuratoriach oświaty (S1= 67, 102), ministerstwach (101), CKE i OKE (107, 109), CEA (105) i
Centralnym Zarządzie Służby Więziennej (106) w liczbie 1 509,15 etatów. Razem daje to 673 234,15 etatów.
Suma ta różni się o 2 etaty od liczby etatów ze strony określonej jako
link 1 .
Różnica ta wynika z tego,
że w przypadku 2 nauczycieli nie został określony ich stopień awansu zawodowego, dlatego zostali oni pominięci.
Jeśli chodzi o opis tabel zamieszczonych na stronie określanej jako
link 1 ,
zawierają one pewne uproszczenia. Określenie „we wszystkich szkołach i placówkach” jest nieścisłe, ponieważ dotyczy również kuratoriów oświaty,
urzędów ministrów, organów sprawujących nadzór pedagogiczny nad szkołami, CKE i OKE.
Również podział na stopnie awansu zawodowego wymaga pewnego uszczegółowienia – do stopnia awansu zawodowego nauczyciela
stażysty zaliczono także nauczycieli bez stopnia awansu zawodowego zatrudnionych na podstawie art. 10 ust. 9
Karty Nauczyciela, osoby bez stopnia awansu zawodowego zatrudnione na podstawie art.15 ust. 1-6 ustawy
Prawo oświatowe oraz nauczycieli bez stopnia awansu zawodowego (S21 = 5,6 i 7).
Z poważaniem,
Grzegorz Pochopień
Dyrektor $DEPARTAMENT_PODPISUJACEGO
/ – podpisany cyfrowo/
Wnioski:
W czasie ostatnich kilkunastu lat, zajmując się problematyką oświaty i finansów samorządowych,
spotkałem tylko jedną instytucję centralną, która ma u mnie szacunek. Tą instytucją jest Główny Urząd Statystyczny,
a resztę nazwałbym - co najmniej, jak w „sentencji” Bartłomieja Sienkiewicza zarejestrowananej na taśmie.
> powrót