W trakcie pracy nad wykazaniem, że - w wbrew wielokrotnym zapewnieniom p. Zalewskiej, w subwencji oświatowej na rok 2017
nie ma nawet jednego grosza na jej wiekopomną reformę,
wykryłem ciekawy efekt: mocnego regresu w strukturach kadry nauczycielskiej gmin miejskich - w ostatnich 3 latach.
Poniższy wykres przedstawia średnie wynagrodzenia przeciętnego nauczycieli wg typów samorządów
z uwzględnieniem wyłącznie zmian w ich strukturach awansu zawodowego (bez uwzględniania zmiany kwoty bazowej dla nauczycieli)
względem średniego krajowego wynagrodzenia nauczycieli na rok 2009:
gm - gminy miejskie, gw - gminy wiejskie, gmw - gminy miejsko-wiejskie, pz - powiaty ziemskie,
mg - miasta grodzkie w zadaniu powiatu a sw - samorządy wojewódzkie.
Wielkości te wyznaczono na podstawie wskaźników struktury kadry nauczycielskiej wg stanów wrześniowych roku bazowego (czyli roku poprzedniego)
a uwzględnianych przy naliczaniu subwencji oświatowej dla samorządów.
Wnioski:
W 2009 r. najniższe średnie wynagrodzenie nauczycieli było w powiatach ziemskich - było one niższe od średniej krajowej o około 2.5%.
W 2009 r. najwyższe średnie wynagrodzenie nauczycieli było w gminach miejskich - było one wyższe od średniej krajowej o około 1.5%.
W 2017 r. najniższe średnie wynagrodzenia nauczycieli są w gminach miejskich a najwyższe w miastach grodzkich - w zadaniu powiatu.
Powiaty ziemskie z ostatniego miejsca w roku 2009 awansowały w roku 2017 na drugą pozycję, po miastach grodzkich.
Od stanu wrześniowego SIO roku 2014 struktury kadry nauczycielskiej gmin miejskich weszły
w okres dość silnego spadku udziału nauczycieli z najwyższymi stopniami awansu w całej ich strukturze.
Najbardziej dynamiczny wzrost na stopniach awansu nauczycieli występuję w powiatach ziemskich a nieco tylko gorzej w miastach grodzkich - w zadaniu powiatu.
Pytanie:
Czym tak silny regres w strukturach kadry nauczycielskiej gmin miejskich może być spowodowany?
Czynniki są dwa:
do nauczania dodatkowych oddziałów z tytułu obniżenia wieku szkolnego do 6-lat, zatrudniano głównie nauczycieli stażystów i/lub kontraktowych,
spadek w strukturach na rok 2017 spowodowany jest - po raz pierwszy, uwzględnieniem nauczycieli ZERÓWEK
w strukturach kadry nauczycielskiej dla potrzeby naliczania subwencji oświatowej - w ZERÓWKACH nauczyciele na ogół mają niższe stopnie awansu niż w szkołach.
Znaczne spowolnienie lub lekki regres w zmianach struktur nauczycieli w pozostałych typach gmin, wyjaśnia się w podobny sposób -
to jednak pozostawiam już samemu czytelnikowi: do przemyślenia - wyjaśnienia.