Temat bardzo gorący, bo niewielu nauczycieli o tym wie, co się szykuje!
O tym temacie nie wie: tak szefostwo ZNP, jak i szefostwo NSZZ Solidarność - Oświata,
bo na ich stronach nie ma dotychczas żadnych w tej sprawie informacji,
to tym bardziej nie ma z ich strony żadnych reakcji.
Sprawa jest wyjątkowo ważna dla nauczycieli, bo pożal się Boże pani ministra edukacji narodowej,
która poprzez likwidację gimnazjów, nie tylko chce ich zmusić do kupienia sobie rowerów
a na zimę sani, żeby jeździli po całej swojej gminie aby złapać sobie cały etat (tu trochę, tam trochę, ...),
to jeszcze chce im zabrać art. 30a i 30b ustawy - Karta Nauczyciela (KN):
przepis konstytucyjny - orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 16 lipca 2013 r. sygn. sprawy
K 13/10.
W projekcie ustawy wprowadzającej ustawę Prawo oświatowe przedstawionej przez MEN dnia 3 listopad 2016 r.
Stałemu Komitetowi Rady Ministrów, w art. 4 pkt. 8 czytamy, że
uchyla się art. 30a i art. 30b w ustawie - Karta Nauczyciela.
Uchylenie tych przepisów ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy (patrz
art. 363 pkt 2
projektu ustawy).
W
uzasadnieniu
do wprowadzonej - już po konsultacjach społecznych i opiniowaniu przez różne podmioty ww.projektu ustawy - zmiany w ww. zakresie, czytamy:
[...] uchyla się przepis art. 30a i 30b ustawy – Karta Nauczyciela dotyczący obowiązku dokonywania przez
organy prowadzące corocznej analizy ponoszonych wydatków na wynagrodzenia dla nauczycieli
oraz możliwości dokonania przez regionalne izby obrachunkowe kontroli wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli".
Jeżeli ktoś uważa, że ww. uzasadnienie w zakresie likwidacji art. 30a i 30b ustawy - KN jest uzasadnieniem,
to powinien natychmiast zmienić leki lub co najmniej istotnie zmiejszyć ich dawkę.
Jednocześnie powinno się zrobić porządek z/w Ministerstwie (de)Edukacji Narodowej,
bo jak można pisać takie rzeczy (bzury) i nazywać je uzasadnieniem.
Ww. projekt wraz z proponowaną likwidacją ww. przepisów - art. 30a i 30b ustawy - KN,
a dotyczących osiągania średnich wynagrodzeń nauczycieli w poszczególnych samorządach,
dnia 14 listopada 2016 r. trafił do Sejmu i nadano mu już druk sejmowy nr
1031.
Najbliższe planowane posiedzenia Sejmu i Senatu, i wchodzące w rachubę w zakresie omawianego problemu:
32 posiedzenie Sejmu VIII kadencji: 13, 14, 15 i 16 grudnia 2016 r.
32 posiedzenie Senatu IX kadencji: 14, 15 i 16 grudnia 2016 r.
Z przedstawionego wyżej kalendarza posiedzeń Sejmu i Senatu wynika, że w najlepszym przypadku, od zatwierdzenia przez Sejm i Senat
ww. ustawy na jej podpisanie przez Pana Prezydenta i ogłoszenie, będzie tylko (aż?) 4 lub 5 dni, bo ustawa nie może działać wstecz!
To jednak oznacza, że Pan Prezydent nie będzie miał Konstytucją zagwarantowanego 21-dniowego terminu na podpisanie tej ustawy.
Jeżeli Pan Prezydent podpisze tę ustawę w takim terminie, jaki wynika z powyższych wywodów,
to będzie to jakieś szaleństwo, w wykonaniu oczywiście przez samego Pana Prezydenta -
222 strony ustawy wprowadzającej ustawę Prawo oświatowe + 159 stron ustawy Prawo oświatowe podpisać maksymalnie w 4 do 5 dni!
Dodatkowo proponuję zapoznać sie z dwoma artykułami pana Krzysztofa Sługockiego o likwidacji art. 30a i 30b ustawy - Karta Nauczyciela: