Dok. sygn. - DSWM-WA.350.19.2016.RK
OD: Ministerstwo Edukacji Narodowej
DO: Bogdan Stępień
Warszawa, 04 października 2016 r.
Szanowny Panie,
w odpowiedzi na petycje nr Sygn.
BS.p.02.2016 ,
w sprawie projektu ustawy
zmieniającej ustawę o systemie oświaty, uprzejmie informuje.
Ministerstwo Edukacji Narodowej w ustawie z dnia 23 czerwca 2016 r.
o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz.
1010) doprecyzowało przepisy art. 80 i 90 ustawy o systemie oświaty,
dotyczące udzielania i rozliczania dotacji wypłacanych szkołom i placówkom
z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Wprowadzenie zmian w tym
zakresie by1o spowodowane dużym poziomem ogólności obecnych przepisów,
co w konsekwencji skutkowało ich niejednolitym stosowaniem w skali kraju
oraz powstawaniem sporów pomiędzy organami właściwymi do udzielania
dotacji a jednostkami dotowanymi.
Problemy w zakresie systemu udzielania dotacji z budżetów jednostek
samorządu terytorialnego, zgłaszane były od wielu lat przez różne podmioty
realizujące zadania oświatowe, w tym przez jednostki samorządu terytorialnego
i inne podmioty prowadzące szko1y i placówki oświatowe oraz regionalne izby
obrachunkowe. Część zgłaszanych problemów dotyczy niejasnych lub
budzących wątpliwości interpretacyjne przepisów systemu finansowania
oświaty oraz dosyć wysokiego stopnia skomplikowania niektórych rozwiązań
w tym zakresie.
W Ministerstwie Edukacji Narodowej będą prowadzone dalsze prace
legislacyjne w zakresie kompleksowej modyfikacji przepisów art. 80 i 90 ustawy
z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r., poz. 2156,
z późn. zm.), dotyczących dotowania publicznych i niepublicznych przedszkoli,
szkół i placówek, prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne
niebędące jednostkami samorządu terytorialnego.
Opinie i spostrzeżenia podmiotów stosujących przepisy regulujące kwestie
dotowania szkół i placówek są bardzo ważnym elementem konsultacji
społecznych. Dlatego też wszystkie uwagi zgłaszane do Ministerstwa Edukacji
Narodowej w tej kwestii są rozpatrywane, wnikliwie analizowane i ewentualnie
uwzględniane przy projektowanych zmianach przepisów ustawowych.
Należy podkreślić, że zmiany w zakresie przepisów dotacyjnych spotkały się
z pozytywnym odbiorem przez samorządy. Projekt ustawy został pozytywnie
zaopiniowany przez Komisje Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Ponadto projekt ustawy był rozpatrywany przez Komisja Prawnicza na
posiedzeniu w dniu 30 maja 2016 r. Komisja Prawnicza rozpatrzyła projekt
ustawy pod względem prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym, w tym w zakresie
zgodności przepisów projektu z obowiązującym systemem prawa i zasadami
techniki prawodawczej (protokół z posiedzenia Komisji Prawniczej jest dostępny
w BIP RCL w ww. serwisie Rządowego Procesu Legislacyjnego).
Pragnę również poinformować, że problem zgłoszony w Pańskim piśmie
w punkcie 9 został wyeliminowany na etapie prac sejmowych. W art. 80 ust. 3
został dookreślony przypadek gdy nie będzie istnieć najbliższa gmina
prowadząca szkołę tego samego typu i rodzaju i spełniająca określone warunki.
Odnosząc się do kwestii podniesionej w przesłanym uzupełnieniu do petycji
w piśmie z dnia 19 września 2016 r. nr
BS.p.02a.2016 uprzejmie informuję, że
w opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej nie występuje sprzeczność miedzy
cytowanym art. 5a. ust 3a ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz
niektórych innych ustaw, a przepisami ustawy o dochodach jednostek
samorządu terytorialnego. Jednostka samorządu terytorialnego posiada prawo
dysponowania środkami w swoim budżecie (w tym otrzymanymi w ramach
subwencji oświatowej) w granicach określonych przez ustawy dla realizacji
prawnie określonych zadań. Art. 7 ustawy o dochodach jednostek samorządu
terytorialnego stanowi, że o przeznaczeniu środków otrzymanych z tytułu
subwencji ogólnej, decyduje organ stanowiący jednostki samorządu
terytorialnego. Stosowanie ww. przepisów musi uwzględniać istniejący stan
prawny, w tym przepisy, które określają sposób wykorzystania środków
pochodzących z części oświatowej subwencji ogólnej. Należy podkreślić, że juz
przed wejściem w życie rozwiązania wprowadzającego gwarancje; dotyczącą
uczniów niepełnosprawnych, istniały rozwiązania, na mocy których jednostki
samorządu terytorialnego zobowiązane były do przeznaczania części
oświatowej subwencji ogólnej na określone zadania w wysokości nie niższej niż1
przewidziane w odrębnych przepisach.
Można tu wymienić chociażby przepisy dotyczące dotowania przez jednostki
samorządu terytorialnego niepublicznych przedszkoli, szkół podstawowych oraz
gimnazjów. Na przykład przepis art. 90 ust. 2a ustawy o systemie oświaty
przewiduje, że dotacje dla szkól niepublicznych o uprawnieniach szkół
publicznych przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż kwota
przewidziana na jednego ucznia danego typu szkoły w części oświatowej
subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Jednostka samorządu terytorialnego jest zobowiązana do przekazania dotacji,
której wielkość jest uzależniona od środków otrzymanych w ramach części
oświatowej subwencji ogólnej. Z podobną sytuacją mamy do czynienia
w przypadku wykorzystania środków subwencji oświatowej na podstawie
art. 5a. ust 3a ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych
innych ustaw.
Z poważaniem
Grzegorz Pochopień
Zastępca Dyrektora
Departament Strategii i Współpracy Międzynarodowej