Lekcja 4: Wniosek do MEN ws. szmugla
Dnia 13 czerwca 2016 r.
Szanowna Pani Minister,
Z analizy rządowego projektu ustawy zmieniającej ustawę o systemie oświaty w wersji z dnia 16 marca 2016 r., czyli przed skierowaniem jej do konsultacji publicznych, podobnie zresztą, jak i w wersji po tych konsultacjach, czyli z dnia 09 maja 2016 r., wynika, że nie ma w nich zapisu, który pojawił się dopiero w wersji z dnia 20 maja 2016 r. skierowanego do Rządowego Centrum Legislacji a mowa tu jest o przeniesieniu zapisu art. 32 ustawy okołobudżetowej na 2015 r. i art. 13 ustawy okołobudżetowej na rok 2016 do ustawy o systemie oświaty.
Bez mędrca szkiełka i oka widać, że ww. artykuły w ww. ustawach okołodudżetowych są sprzeczne z Konstytucją RP i z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Jesienią 2014 r. Rządowe Centrum Legislacji dwukrotnie wydało negatywną opinię na temat art. 32 ustawy okołobudżetowej na rok 2015, ale mimo wszystko koalicja PO-PSL przepchnęła tę ustawę kolanami. Zrobiono to prawdopodobnie wyłącznie dla ciszy przedwyborczej w maratonie wyborczym – wybory: Samorząd’2014, Prezydent’2015 oraz Sejm’2015 i Senat’2015.
Koalicja PO-PSL przygotowując ustawę okołobudżetową na rok 2016 nie wznowiła zapisu z art. 32 ustawy okołobudżetowej na rok 2015, co potwierdza moje podejrzenie, że zdawała sobie z tego sprawę, że wcześniej złamała prawo, zrobiła to z premedytacją i wyłącznie dla celów politycznych, o których mowa wyżej.
Jesienią 2015 r., PIS - po objęciu władzy – poza konsultacjami publicznymi, postanowił przedłużyć na rok kolejny działanie art. 32 w postaci art. 13 na rok 2016.
W mojej opinii – bez owijania wełny w bawełnę - szczytem zuchwalstwa i lekceważenia samorządów jest przeszmuglowanie i to w taki sposób zapisów ww. artykułów z ww. ustaw okołobudżetowych do projektu ustawy zmieniającej ustawę o systemie oświaty w wersji z dnia 20 maja 2016 r., a mowa jest oczywiście o proponowanej regulacji (nazywanej dalej szmuglem): „b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu: „3a. W danym roku budżetowym na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży jednostka samorządu terytorialnego przeznacza środki w wysokości nie mniejszej niż wynikająca z podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na ten rok, określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, w zakresie tych zadań.”;”.
Wobec powyższego: działając w interesie publicznym i na podstawie zapisu art. 2 ust. 1 i 2 oraz art. 10 ustawy o dostępie do informacji publicznej zwracam się do Pani uprzejmie z wnioskiem o udostępnienie mi następujących informacji publicznych:
Wnioskowane informacje proszę przesłać bez zbędnej zwłoki na adres bogdan[at]iar.pl.
PS. Pozostałe lekcje nt. dobrych zamian w ramach projektu „dobrej zmiany” dostępne są pod adresem >>>. Pragnę jednak przypomnieć Pani, że strona www.iar.pl jest niedostępna poprzez hosty Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Finansów. Blokada ta będzie trwała do momentu przedstawienia mi merytorycznej odpowiedzi wspólnej MEN i MF na „Wezwanie dla MF i MEN do uzgodnienia wspólnego stanowiska dotyczącego art. 32” z dnia 24 września 2015 i/lub „Petycję do MF i MEN o uzgodnienia wspólnego stanowiska dotyczącego art. 32” z dnia 17 listopada 2015 r.
DZWONEK - koniec lekcji 4 - teraz przerwa
> powrót