Warszawa, dnia 08 lutego 2016 r.
Od: KANCELARIA PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Biuro Prawa i Ustroju
Sygn. dokumentu: BPU.0600.358.2015
Do: Pan Bogdan Stępień
Szanowny Panie,
W odpowiedzi na pismo z dnia 21 grudnia 2015 r. uprzejmie informuję, że ustawa
o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2016,
stanowiąca przedłożenie rządowe, została uchwalona przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej
w dniu 16 grudnia 2015 r. Za przyjęciem ustawy opowiedziały się 272 osoby, przeciw
głosowało 27 posłów, 143 osoby wstrzymały się od głosu. Senat, po rozpatrzeniu ustawy
na posiedzeniu w dniu 18 grudnia 2015 r., uchwalił jej tekst bez poprawek. Tego samego dnia
ustawa została przekazana Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej.
/P>
Ustawa przewiduje, że podobnie jak w roku ubiegłym, w 2016 r. na realizację zadań wymagających
stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży
jednostka samorządu terytorialnego przeznacza środki w wysokości nie mniejszej niż
wynikająca z podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu
terytorialnego, określonego w przepisach wydanych na podstawie ustawy z dnia 13 listopada
2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, w zakresie tych zadań. Zdaniem
projektodawcy oraz organizacji pozarządowych wspierających dzieci wymagające takiego
kształcenia, powyższe rozwiązanie pozwoli na zapewnienie odpowiedniego wsparcia
w procesie kształcenia, wychowania i opieki udzielanego dzieciom i młodzieży
niepełnosprawnym, niedostosowanym społecznie i zagrożonym niedostosowaniem
społecznym w jednostkach systemu oświaty. Warto również zaznaczyć, że w treści
uzasadnienia do projektu przedłożonej ustawy zwraca się uwagę na konieczność
wypracowania systemowego rozwiązania w tym zakresie.
Kierując się dobrem dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej
organizacji i metod pracy, w dniu 21 grudnia 2015 r., Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
podpisał ustawę. Jednocześnie pragnę zaznaczyć, że obecny stan prawny należy traktować
jako rozwiązanie doraźne, funkcjonujące do czasu wdrożenia kompleksowych rozwiązań
opartych na indywidualnej gwarancji realizacji odpowiednich zadań względem każdego
ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Dyrektor
Biura Prawa i Ustroju
Andrzej Dorsz