Warszawa, dnia 23 listopada 2015 r.
Od: Ministerstwo Edukacji Narodowej
Departament Analiz i Prognoz
Sygn. dokumentu: DAP-WA.350.118.2015.RK
Do: Pan Bogdan Stępień
Szanowny Panie,
w nawiązaniu do pisma z dnia 24 września 2015 r. w sprawie uzgodnienia
wspólnego stanowiska dotyczącego art. 32 tzw. ustawy okołobudżetowej1
oraz
rozdziałów 80149 i 80150, przekazuje poniższe informacje.
I.
Po analizie dokonanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej informuje, że
podtrzymujemy swoje stanowisko odnośnie interpretacji specjalnej organizacji
nauki i metod pracy, które zostało już Panu przesłane w piśmie nr DAP-
WA.350.115.2015.RK z dnia 9 września 2015 r. oraz zostało umieszczone na
stronie internetowej MEN. Jednakże poniżej prezentujemy je powtórnie.
Specjalną organizacją nauki i metod pracy obejmuje się dzieci i młodzież
niepełnosprawne, niedostosowane społecznie i zagrożone niedostosowaniem
społecznym.
Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
obejmowane są zajęciami rewaIidacyjno-wychowawczymi na podstawie
orzeczenia potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych2
.
Dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami: niesłyszqcych,
słabosłyszących, niewidomych, słabowidzqcych, z niepełnosprawnością
ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu Iekkim,
umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, oraz
z niepełnosprawnościami sprzężonymi, a także dla dzieci i młodzieży
niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy,
organizuje się w systemie oświaty kształcenie specjalne3 . Kształcenie to
organizowane jest na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego4
.
Przedszkola, szkoły (oddziały) oraz ośrodki, oprócz realizacji obowiązkowych
zajęć edukacyjnych, zapewniają dzieciom i młodzieży objętym kształceniem
specjalnym5 :
realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
odpowiednie, ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości
psychofizyczne uczniów, warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;
zajęcia specjalistyczne, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji
pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach6 ;
inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne
oraz możliwości psychofizyczne uczniów w szczególności zajęcia rewalidacyjne7 , resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne;
integrację dzieci Iub uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z dziećmi Iub uczniami pełnosprawnymi;
przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.
Dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego opracowuje się indywidualny program edukacyjno- terapeutyczny.
Program ten:
uwzględnia zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego
oraz potrzeby ucznia wynikające z wielospecjalistycznej oceny poziomu jego funkcjonowania, dokonywanej
przez zespół nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów prowadzących zajęcia z tym uczniem;
określa m. in. zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów podejmowane wobec ucznia oraz realizowane
zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia,
w tym odpowiednio zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne, zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zakres zajęć realizowanych w ramach kształcenia specjalnego obejmuje obowiązkowe zajęcia edukacyjne
oraz zajęcia o charakterze terapeutycznym i wspierającym rozwój ucznia, określone w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
Katalog rodzajów zajęć realizowanych z uczniem objętym kształceniem specjalnym,
a więc wymagającym stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, nie jest zatem zamknięty,
bowiem ich rodzaj jest uzależniony od indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz posiadanych możliwości psychofizycznych tego ucznia.
Przedszkole, szkoła lub placówka do której uczęszcza uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
ma obowiązek realizacji zaleceń zawartych w tym orzeczeniu8 . W celu realizacji zadań związanych z organizacją kształcenia,
wychowania i opieki uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
zatrudnia się odpowiednią do potrzeb uczniów tych uczniów kadrę9 .
Organ prowadzący szkołę odpowiada za jej działalność, a do jego zadań należy m.in. wyposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne
i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów
i egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych oraz zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki
i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym10 .
Z powyższego wynika, że przepisy prawa szczegółowo określają obowiązki jednostek systemu oświaty
oraz ich organów prowadzących w zakresie organizacji specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
II.
W opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej część wydatków w szkołach, przedszkolach, placówkach ogólnodostępnych w tym z oddziałami
integracyjnymi nie będzie mogła być klasyfikowana w rozdziałach 80149
i 80150. Mowa tutaj np. o wydatkach na doskonalenie zawodowe nauczycieli
dokształcających się w zakresie stosowania specjalnej organizacji nauki i metod
pracy lub o wydatkach związanych z kształceniem specjalnym uczniów
w świetlicach, internatach, w poradniach psychologiczno — pedagogicznych,
oraz wydatkach związanych z doskonaleniem nauczycieli w placówkach
wychowawczych. Dlatego też ostateczna ocena realizacji obowiązku, o którym
mowa w art. 32 ustawy okołobudżetowej nie zawsze może być dokonana
wyłącznie w oparciu o klasyfikacje budżetową.
III.
Odnosząc się do problemu dotyczącego szkół przyszpitalnych, informujemy że
MEN kalkulując środki subwencji oświatowej na realizację zadań wymagających
stosowania specjalnej organizacji nauki i metod w przypadku tych szkół
uwzględnił tylko kwoty naliczane na uczniów posiadających orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego. Jednocześnie uważając, że w przypadku
tych szkół samorząd rozliczając się z przedmiotowego obowiązku po stronie
wydatkowej uwzględni wyłącznie wydatki związane z uczniami posiadającymi
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Z poważaniem,
Grzegorz Pochopień
Dyrektor
Departament Analiz i Prognoz
1 Ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy
budżetowej (Dz. U. poz. 1877).
2 Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydane są przez zespoły
orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym
w publicznych poradniach specjalistycznych.
3 Art. 71b ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256,
poz. 2572, z późn. zm.).
4
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydane są przez zespoły orzekające
działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym w publicznych
poradniach specjalistycznych.
5 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków
organizowania kształcenia,. wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych.
niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. 1113).
6 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologicznopedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
(Dz. U. poz. 532).
7 W przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych
planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204, z późn. zm.) ustalono obowiązkowy wymiar
tych zajęć w szkole w zależności od jej typu i rodzaju. W przepisach rozporządzenia w sprawie warunków
organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym wskazano m.in. jakie
w szczególności zajęcia rewalidacyjne należy zorganizować dla uczniów niewidomych, niesłyszących,
z afazją, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera.
8 Art. 39 ust. 1 pkt. 10 ustawy o systemie oświaly; § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci
i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych
niedostosowaniem społecznym.
9 § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania
kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych
społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
10 Art. 5 pkt. 7 ustawy o systemie oświaty.