Odpowiedź MEN na wniosek nr 11/2015 z dnia 19 października 2015 r. - dot. art. 32
Odpowiedź Ministerstwa Edukacji Narodowej na wnioski: 11/2015 z dnia 19 października 2015 r.:
Szanowny Panie,
w nawiązaniu do pisma z dnia 19 października br., w sprawie sposobu kalkulowania kwoty subwencji oświatowej na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, przedstawiam poniższe informacje.
Ad. 1 i 2
Przez pojęcie średniorocznej liczby uczniów/wychowanków oddziałów specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych wykazywaną w SIO wg. stanu na‘ 30 września 2014 r. rozumie się liczbę uczniów/wychowanków ustaloną jako sumę średnich stanów miesięcznych od września 2013 do sierpnia 2014 podzieloną przez 12. Liczba ta jest tożsama z średnia miesięczną liczbą uczniów/wychowanków pojawiającą się w Instrukcji wprowadzania i przekazywania danych w systemie informacji oświatowej, przy wypełnianiu danych dotyczących wychowanków pozalekcyjnych zespołów zajęć wychowawczych/grup wychowawczych oraz uczniów w szkołach/wychowanków w przedszkolach w podmiotach leczniczych, którzy nie posiadają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, do tabeli DO1.
Podsumowując pojęcie średniorocznej liczby uczniów/wychowanków oddziałów specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych dotyczy wyłącznie uczniów/wychowanków którzy nie posiadają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i nie jest tożsame z liczebnością uczniów do wag P26 i P271 (liczebność do wag P26 i P27 obejmuje wszystkich uczniów/wychowanków w szkołach zorganizowanych przy podmiotach leczniczych niezależnie czy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego).
Ad. 3
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego podstawą organizacji kształcenia specjalnego jest aktualne orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, natomiast w przypadku dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, wydane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym w publicznej poradni specjalistycznej (art. 71b ust. 3 ustawy o systemie oświaty).
Zgodnie z powyższą interpretacją, w celu ustalenia kwot dla jednostek samorządu terytorialnego, które powinny przeznaczyć na realizacje zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w roku 2015 Ministerstwo Edukacji Narodowej przyjęło następujące założenia. W przypadku szkół zorganizowanych w podmiotach leczniczych uwzględnia się kwoty w zakresie uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno - pedagogicznych oraz dzieci upośledzonych w stopniu głębokim, natomiast nie uwzględnia się kwot naliczonych na uczniów nie posiadających ww. orzeczenia, tj. średniorocznej liczby uczniów/wychowanków oddziałów specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych
Ad. 4
Według Ministerstwa Edukacji Narodowej kalkulacje kwot subwencji na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w roku 2015 dla województwa świętokrzyskiego są zgodne z przytoczoną metodologią w odpowiedzi na pyt 3.
W przypadku województwa świętokrzyskiego, w kalkulacji kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na realizacje zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji i metod pracy dla dzieci i młodzieży na rok 2015, zostały uwzględnione kwoty subwencji naliczone na uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Ad. 5 - 7
Ministerstwo Edukacji Narodowej potwierdza prawidłowość metodologii przedstawionej Panu w piśmie nr DWST-WSST.O181.16.2015.MS z dnia 25 sierpnia 2015 r. oraz na stronie MEN.
Ad. 8
Odnośnie do problemu przedstawionego w przywołanym przez Pana artykule odpowiedź została Panu przedstawiona w piśmie nr DAP-WA.350.115.2015.RK z dnia 9 września 2015 r.
> powrót