Dnia 27 stycznia 2014 r. skierowałem do ministra ds. oswiaty wniosek w poniższej formie:
Do: Minister Edukacji Narodowej
Pani Joanna KLUZIK- ROSTKOWSKA
Ministerstwo Edukacji Narodowej
al. J. Ch. Szucha 25
00-918 Warszawa
Szanowana Pani Minister,
Tym wnioskiem pragnę zwrócić Pani uwagę, na niektóre zapisy w wydanych przez Ministra ds. Oświaty – na lata 2005 ÷ 2014 –
rozporządzeniach w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej. Stawiam twierdzenie – twierdzę, że są one niezgodne
z prawem nadrzędnym – w tym naruszają zapis Art. 7 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej oraz prowadzą w praktyce do szeregu absurdów –
o których (absurdach) w tym wniosku nie piszę.
A teraz proszę spojrzeć na poniższe:
I. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej stanowi, że:
Art. 7 - Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa.
Art. 167. ust. 1 - Jednostkom samorządu terytorialnego zapewnia się udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań.
W art. 28 ust. 6 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego czytamy: „Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania,
po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego, określa,
w drodze rozporządzenia, sposób podziału części oświatowej subwencji ogólnej między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego,
z uwzględnieniem w szczególności typów i rodzajów szkół i placówek prowadzonych przez te jednostki, stopni awansu zawodowego nauczycieli
oraz liczby uczniów w tych szkołach i placówkach.”.
Z treści zapisów art. 30a, w powiązaniu z art. 30 ustawy Karta Nauczyciela wynika, że średnie wynagrodzenia nauczycieli,
o których mowa w tych przepisach mają być osiągane na całej JST - co oznacza, że w przypadku miast grodzkich realizujących zadania oświatowe gminy
i powiatu warunek ten ma być spełniony na całej JST a nie na poszczególnych kategoriach zadań oświatowych: gminy i powiatu.
W rozporządzeniach ministra ds. oświaty w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego
w § 1.1. czytamy – „Część oświatowa subwencji ogólnej na rok **** jest dzielona między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego,
z uwzględnieniem zakresu realizowanych przez te jednostki zadań oświatowych, określonych w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.”.
W punkcie 2. ust. 2) ww. rozporządzeniach czytamy: „przeliczeniowa liczba uczniów w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
z uwzględnieniem indeksu i = 1 – 2.479 dla gmin (w tym dla miast na prawach powiatu w zakresie wykonywanych zadań gminy),
i = 2.480 – 2.545 dla miast na prawach powiatu, i = 2.546 – 2.859 dla pozostałych powiatów,
i = 2.860 – 2.875 dla samorządów województw, w bazowym roku szkolnym.”
W związku z powyższym i działając na podstawie zapisu art. 2 ust. 1 i 2 oraz art. 10 ustawy o dostępie do informacji publicznej wnioskuję o przedstawienie mi:
Wszelkich opinii prawnych i eksperckich, jakimi dysponuje MEN w sprawie wydanych przez Ministra ds. Oświaty rozporządzeń
w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na lata 2005 ÷ 2014.
Przedstawienie podstawy prawnej, z której ma wynikać/wynika, że dla miast grodzkich (inaczej miast na prawach powiatu)
MEN ma prawo przedstawiać dla nich dwie metryczki subwencyjne – oddzielnie dla kategorii zadań oświatowych: gminnych
i powiatowych oraz ustalać dwie wartości wskaźnika korygującego Di.