Wielu samorządowców gmin wiejskich uważa, że istnienie dodatków socjalnych: wiejskiego i mieszkaniowego
dla nauczycieli jest niekorzystna dla gmin wiejskich.
Nic jednak bardziej mylnego.
Gminy wiejskie otrzymują w subwencji oświatowej ekstra środki na dodatki wiejski i mieszkaniowy.
Te ekstra środki - statystycznie - dla gminy wiejskiej posiadającej szkoły zlokalizowane wyłącznie w obszarze wiejskim
stanowią około 8.8% otrzymanej subwencji oświatowej.
Każda gmina wiejska, która w danym roku, w którym miała wyłącznie szkoły przez nią prowadzone może łatwo ocenić
swoje korzyści finansowe wynikające z istnienia socjalnych dodatków wiejskiego
i mieszkaniowego - na podstawie danych zamieszczonych w poniższych odnośnikach wg województw.
Gdyby istniał jakiś samorząd, który dopłaca do tego interesu, to jest tylko i wyłącznie sam sobie winien.
Bardzo silnie lobbowane przez Związek Gmin Wiejskich RP zmiany w Karcie Nauczyciela doprowadziły do tego,
że zgodnie z zapowiedzią MEN ma być zlikwidowany dodatek mieszkaniowy, dzięki któremu gminy wiejskie mogły odnosić korzyści finansowe.
Zgodnie z projektem budżetu państwa wg stanu z
5 września 2012
subwencja oświatowa na rok 2013 miała wynieść
39.8 mld zł
a na koniec września pojawiła się już kwota o około
290 mln niższa.
Czy to obniżenie subwencji - zgodnie zresztą z art. 28 ust. 1 ustawy o dochodach jst - wynika z projektowanej likwidacji dodatku mieszkaniowego?
Czy ktoś jest w stanie to wykluczyć?
Tak czy owak - minister ds. finansów będzie miał prawo obciąć subwencję oświatową z tytułu likwidacji dodatku mieszkaniowego i zapewne z tego skorzysta!
Kto na tym finansowo skorzysta? - pytam samorządowców gmin wiejskich.
Szerzej - projektowane zmiany w prawie a lobbowane przez samorządy - omówie w oddzielnym artykule,
a tymczasem proszę zapoznać się z opracowaniami zamieszczonymi pod poniższymi odnośnikami.
Gdyby, ktoś miał problem z właściwym odczytaniem prezentowanych tam danych, proszę o kontakt tel. 505 797 698.