Jakie wynikają wnioski z powyższych statystyk? Sformułujemy tylko wnioski dotyczące szkół podstawowych zlokalizowanych na terenach wiejskich.
W oparciu o wiedzę, jaką dysponujemy na temat mechanizmu subwencjonowania oświaty w powiązaniu z przepisami Karty Nauczyciela
i ramowym planem zajęć oraz w powiązaniu z powyższymi statystykami twierdzimy, że w obszarach wiejskich jest szkół podstawowych:
- ok. 900, do których dopłaca się nie mniej niż 100% kwoty subwencji na szkołę,
- ok. 2700, do których dopłaca się nie mniej niż 50% kwoty subwencji na szkołę.
Jeżeli Minister Edukacji Narodowej zamiast zajmowania się radowaniem nam dzieci programami: Radosna Szkoła, globalizowaniem edukacji
i innymi takimi rzeczami, przy systematycznym
schodzeniu polskiej edukacji na psy
(więcej tutaj),
oraz na czas się nie opamięta i nie zajmie się tym czym powinien,
to w najbliższych latach zostanie zlikwidowanych kolejnych kilka tysiące szkół podstawowych w obszarach wiejskich.
Ze względu na procesy demograficzne istniała dotychczas potrzeba reorganizacji sieci szkół,
szczególnie w obszarach wiejskich i nadal zapewne będzie istnieć a wynikała ona rzeczywiście z racjonalności ponoszonych wydatków!
Racjonalizację tą dodatkowo wymuszał bezpośrednio system subwencjonowania zadań oświatowych.
Choć zadania oświatowe wpisane są w aktach prawnych na listę zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, to de facto nimi nie są,
i można to dość łatwo udowodnić! Nie da się zadekretować tego, że 2+2 = np. 5!, bo 2+2 zawsze jest równe 4!
Zadania oświatowe są faktycznym zadaniem własnym nie jst a państwa - to wynika choćby wprost z samej nazwy ministerstwa!
Jednostki samorządu terytorialnego zostały "wrobione" w to zadanie.
Nadszedł jednak czas, aby się nad tym wszystkim ponownie mocno zastanowić!
Starsze opracowanie wraz z obszerniejszym komentarzem na temat średniej liczby uczniów na oddział w roku szkolnym 2010/2011 dostępne jest:
TUTAJ.