Wbrew wcześniejszym zapewnieniom pani Anny Zalewskiej (przedstawionych wielokrotnie i publicznie, w tym np. >>>
tutaj) przewiduje ona jednak zwalnianie nauczycieli
w związku z reformą oświaty, bo w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. wprowadzającej ustawę - Prawo oświatowe
(Dz.U. 2017 poz. 60)
jest wiele przepisów o zwalnianiu nauczycieli.
Każdy nauczyciel, szczególnie nauczyciele gimnazjów powinni się z poniższymi przepisami zapoznać.
Art. 220. 1. |
W okresie do dnia 31 sierpnia 2019 r.:
|
| 1) |
przepisy art. 18 ust. 1, 4 i 5 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2016 r. poz. 1379), zwanej
dalej „ustawą – Karta Nauczyciela”, stosuje się także do nauczycieli, których stosunek pracy został nawiązany na
podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony;
|
| 2) |
nie stosuje się art. 18 ust. 2 oraz art. 19 ustawy – Karta Nauczyciela;
|
| 3) |
organ prowadzący przedszkole, szkołę, placówkę i ich zespoły może nałożyć na nauczyciela zatrudnionego na podstawie
mianowania lub umowy o pracę na czas nieokreślony obowiązek podjęcia pracy w innej szkole lub szkołach,
a także na tym samym lub – za jego zgodą – na innym stanowisku, w celu uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego
wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych także w wymiarze większym niż 1/2 obowiązkowego
wymiaru zajęć, jeżeli w dotychczasowym miejscu pracy nie jest możliwe zapewnienie nauczycielowi prowadzenia
zajęć w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć. Art. 22 ust. 1 zdanie drugie ustawy – Karta
Nauczyciela stosuje się odpowiednio;
|
| 4) |
liczba uczniów przypadających na jeden etat pedagoga, psychologa lub logopedy, zatrudnionych w szkołach prowadzonych
przez daną jednostkę samorządu terytorialnego, nie może być wyższa niż liczba uczniów przypadających na
jeden etat pedagoga, psychologa lub logopedy, zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez tę jednostkę samorządu
terytorialnego, w roku szkolnym 2016/2017.
|
2. |
Ilekroć w przepisach ust. 1 pkt 3 i 4, art. 222 ust. 1, 2 i 4, art. 223, art. 224 ust. 1 i 3, art. 225 ust. 7 pkt 2 oraz
art. 228 ust. 2 jest mowa o szkole, należy przez to rozumieć przedszkole, szkołę, placówkę i ich zespoły.
Art. 221. W roku szkolnym 2019/2020:
|
| 1) |
w szczególnych wypadkach, podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania, nauczyciel
zatrudniony w szkole ponadpodstawowej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego może być zobowiązany
do odpłatnej pracy w godzinach ponadwymiarowych zgodnie z posiadaną specjalnością; średnia liczba godzin
ponadwymiarowych przypadających na etat nauczyciela w danej szkole nie może przekroczyć średniej liczby godzin
ponadwymiarowych przypadających na etat nauczyciela w tej szkole w roku szkolnym 2016/2017;
|
| 2) |
ograniczenie, o którym mowa w pkt 1, nie dotyczy nauczycieli przedmiotów teoretycznych w szkołach prowadzących
kształcenie zawodowe oraz na kwalifikacyjnych kursach zawodowych, nauczycieli praktycznej nauki zawodu oraz
nauczycieli przedmiotów artystycznych w szkołach artystycznych;
|
| 3) |
do nauczycieli, o których mowa w pkt 1, przepisy art. 35 ust. 2, 3 i 4 ustawy – Karta Nauczyciela stosuje się odpowiednio.
|
Art. 222. 1. |
W okresie od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r. podjęcie lub kontynuowanie dodatkowego
zatrudnienia na podstawie stosunku pracy w innej szkole przez nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć
wymaga uzyskania pisemnej zgody dyrektora szkoły wskazanej jako podstawowe miejsce zatrudnienia.
|
2. |
W przypadku naruszenia przez nauczyciela warunku, o którym mowa w ust. 1, dyrektor szkoły wskazanej jako
podstawowe miejsce zatrudnienia może rozwiązać stosunek pracy z nauczycielem z końcem roku szkolnego za trzymiesięcznym
wypowiedzeniem.
|
3. |
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do nauczycieli przedmiotów teoretycznych w szkołach prowadzących kształcenie
zawodowe oraz na kwalifikacyjnych kursach zawodowych, nauczycieli praktycznej nauki zawodu i nauczycieli przedmiotów
artystycznych w szkołach artystycznych.
|
4. |
Przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio do dyrektora szkoły, z tym że zgody na podjęcie lub kontynuowanie dodatkowego
zatrudnienia na podstawie stosunku pracy w innej szkole przez dyrektora szkoły, zatrudnionego w pełnym wymiarze
zajęć, udziela organ prowadzący szkołę, która jest podstawowym miejscem zatrudnienia tego dyrektora.
|
Art. 223. |
W przypadku zakończenia działalności gimnazjum prowadzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego
w trybie, o którym mowa w art. 127 ust. 1 i art. 180 ust. 1, organ prowadzący gimnazjum jest obowiązany wskazać inną
szkołę, w której będzie naliczany odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na każdego nauczyciela gimnazjum
będącego emerytem lub rencistą oraz nauczyciela pobierającego nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, którego gimnazjum
było ostatnim miejscem pracy. Osoby te korzystają z usług i świadczeń finansowanych z zakładowego funduszu
świadczeń socjalnych na zasadach i warunkach ustalonych w regulaminie obowiązującym we wskazanej szkole.
|
Art. 224. 1. |
W okresie do dnia 31 sierpnia 2023 r. dyrektor szkoły prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego
informuje kuratora oświaty sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą o wolnych stanowiskach pracy dla
nauczycieli.
|
2. |
Informacje, o których mowa w ust. 1, kurator oświaty udostępnia na stronie podmiotowej kuratorium oświaty.
|
3. |
W okresie do dnia 31 sierpnia 2020 r. pierwszeństwo w zatrudnieniu na wolnych stanowiskach pracy dla nauczycieli
w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego przysługuje:
|
| 1) |
nauczycielom przeniesionym w stan nieczynny, nauczycielom, którzy otrzymali informację o przeniesieniu ich w stan
nieczynny z początkiem kolejnego roku szkolnego, oraz nauczycielom, którzy złożyli wniosek o przeniesienie w stan
nieczynny w trybie art. 20 ust. 5c ustawy – Karta Nauczyciela;
|
| 2) |
nauczycielom, z którymi rozwiązano stosunek pracy w trybie art. 226 ust. 2, z dniem wypowiedzenia im stosunku
pracy.
|
Art. 225. 1. |
Nauczyciela gimnazjum prowadzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego, zatrudnionego na podstawie
mianowania lub umowy o pracę na czas nieokreślony, którego dalsze zatrudnienie w gimnazjum w roku szkolnym
2017/2018 lub 2018/2019 nie jest możliwe ze względu na zmiany organizacyjne powodujące wygaszenie kształcenia
w gimnazjum, przenosi się w stan nieczynny odpowiednio z dniem 1 września 2017 r. lub 1 września 2018 r. albo rozwiązuje
się z nim stosunek pracy, jeżeli nauczyciel nie wyrazi zgody na przeniesienie w stan nieczynny.
|
2. |
Nauczycielowi gimnazjum, o którym mowa w ust. 1, zatrudnionemu na podstawie mianowania lub umowy o pracę
na czas nieokreślony w pełnym wymiarze zajęć, którego dalsze zatrudnienie w pełnym wymiarze zajęć nie jest możliwe,
dyrektor szkoły może zaproponować ograniczenie zatrudnienia, z zastrzeżeniem ust. 5.
|
3. |
Dyrektor gimnazjum, o którym mowa w ust. 1, w terminie odpowiednio do dnia 15 maja 2017 r. lub do dnia
15 maja 2018 r. informuje nauczycieli, w formie pisemnej, o zmianach, o których mowa w ust. 1.
|
4. |
Nauczyciel, w terminie 7 dni od dnia uzyskania propozycji i informacji, o których mowa w ust. 2 i 3, może złożyć
oświadczenie o odmowie przejścia w stan nieczynny albo, w przypadku nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania
lub umowy o pracę na czas nieokreślony w pełnym wymiarze zajęć, może wyrazić zgodę na ograniczenie zatrudnienia.
|
5. |
Ograniczenie zatrudnienia nauczyciela gimnazjum, o którym mowa w ust. 1, może nastąpić do 1/2 obowiązkowego
wymiaru zajęć lub niższego, uzasadnionego względami organizacyjnymi gimnazjum. W tym przypadku wynagrodzenie
nauczyciela ulega zmniejszeniu proporcjonalnie do wymiaru ograniczonego zatrudnienia.
|
6. |
Dyrektor gimnazjum, w przypadku braku oświadczenia lub zgody, o których mowa w ust. 4, przenosi nauczyciela
w stan nieczynny albo rozwiązuje się z nim stosunek pracy, jeżeli nauczyciel nie wyrazi zgody na przeniesienie w stan
nieczynny.
|
7. |
Stosunek pracy nauczyciela przeniesionego w stan nieczynny wygasa:
|
| 1) |
z upływem sześciomiesięcznego okresu pozostawania w stanie nieczynnym;
|
| 2) |
z dniem podjęcia zatrudnienia w innej szkole.
|
8. |
Nauczyciel przeniesiony w stan nieczynny zachowuje prawo do comiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego oraz
prawo do innych świadczeń pracowniczych, w tym dodatków socjalnych, o których mowa w art. 54 ustawy – Karta Nauczyciela,
do czasu wygaśnięcia stosunku pracy, z zastrzeżeniem ust. 9.
|
9. |
W przypadku podjęcia przez nauczyciela pracy w tej samej szkole w okresie pozostawania w stanie nieczynnym,
z dniem podjęcia pracy ustaje stan nieczynny.
|
10. |
Dyrektor gimnazjum rozwiązuje stosunek pracy z nauczycielem, który nie wyraził zgody na przeniesienie w stan
nieczynny, z końcem roku szkolnego, po uprzednim trzymiesięcznym wypowiedzeniu.
|
11. |
Nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie mianowania, z którym rozwiązano stosunek pracy z przyczyn określonych
w ust. 1, przysługuje odprawa w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Nauczycielowi
zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, z którym rozwiązano stosunek pracy z przyczyn określonych
w ust. 1, przysługują świadczenia określone w przepisach o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami
stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Wysokość odprawy nauczyciela, któremu ograniczono zatrudnienie
zgodnie z ust. 2 i 5, oblicza się z uwzględnieniem wymiaru zajęć obowiązkowych nauczyciela z miesiąca przypadającego
bezpośrednio przed zastosowaniem ograniczenia tego zatrudnienia.
|
12. |
W okresie do dnia 29 lutego 2020 r. przepisy ust. 1–11 stosuje się odpowiednio również do nauczycieli zatrudnionych
w szkołach, w których są prowadzone klasy dotychczasowego gimnazjum.
|
Art. 226. 1. |
W roku szkolnym 2018/2019 z nauczycielami gimnazjów prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego,
zatrudnionymi na podstawie mianowania lub umowy o pracę na czas nieokreślony, których dalsze zatrudnienie
nie jest możliwe ze względu na zmiany organizacyjne powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum, rozwiązuje
się stosunek pracy.
|
2. |
Dyrektor gimnazjum, o którym mowa w ust. 1, rozwiązuje z nauczycielem stosunek pracy z końcem roku szkolnego,
po uprzednim trzymiesięcznym wypowiedzeniu.
|
3. |
Nauczycielowi gimnazjum, o którym mowa w ust. 1, zatrudnionemu na podstawie mianowania, z którym rozwiązano
stosunek pracy z przyczyn określonych w ust. 1, przysługuje odprawa w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia
zasadniczego. Nauczycielowi gimnazjum zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, z którym
rozwiązano stosunek pracy z przyczyn określonych w ust. 1, przysługują świadczenia określone w przepisach
o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.
|
4. |
W roku szkolnym 2019/2020 z nauczycielami gimnazjów dla dorosłych, w których kształcenie w klasie I rozpoczęło
się w lutym 2017 r., prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, zatrudnionymi na podstawie mianowania
lub umowy o pracę na czas nieokreślony, których dalsze zatrudnienie nie jest możliwe ze względu na zmiany organizacyjne
powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum, rozwiązuje się stosunek pracy.
|
5. |
Dyrektor gimnazjum, o którym mowa w ust. 4, rozwiązuje z nauczycielem stosunek pracy nie później niż z dniem
31 sierpnia 2020 r., po uprzednim trzymiesięcznym wypowiedzeniu.
|
6. |
Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do nauczycieli, o których mowa w ust. 4.
|
Art. 227. |
W latach szkolnych 2017/2018 i 2018/2019 do nauczycieli, o których mowa w art. 225 ust. 1 i 12 oraz
art. 226 ust. 1, nie stosuje się art. 20 ustawy – Karta Nauczyciela.
|
Art. 228. 1. |
Ograniczenie zatrudnienia nauczycielowi gimnazjum do wymiaru niższego niż 1/2 obowiązkowego wymiaru
zajęć nie powoduje przerwania stażu na kolejny stopień awansu zawodowego, rozpoczętego przed dniem ograniczenia
zatrudnienia.
|
2. |
Nauczyciel dotychczasowego gimnazjum, który w okresie trwania stażu na kolejny stopień awansu zawodowego
zmienił miejsce zatrudnienia, może kontynuować staż na kolejny stopień awansu zawodowego, jeżeli podjął zatrudnienie
w szkole, bez względu na wymiar zatrudnienia, nie później niż 12 miesięcy po ustaniu poprzedniego stosunku pracy i za
okres dotychczas odbytego stażu otrzymał pozytywną ocenę dorobku zawodowego.
|
3. |
Przepis ust. 2 ma zastosowanie również do nauczycieli dotychczasowych gimnazjów, którzy rozpoczęli lub kontynuują
staż w szkołach, w których są prowadzone klasy dotychczasowego gimnazjum.
|
Art. 229. |
W roku szkolnym 2018/2019 urlopu dla poratowania zdrowia, o którym mowa w art. 73 ust. 1 ustawy –
Karta Nauczyciela, nauczycielowi, o którym mowa w art. 226 ust. 1, udziela się na okres nie dłuższy niż do dnia
31 sierpnia 2019 r.
|
Art. 230. 1. |
Z pracownikami niebędącymi nauczycielami, o których mowa w art. 7 ustawy – Prawo oświatowe, oraz
z osobami, o których mowa w art. 15 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe, zatrudnionymi w gimnazjum prowadzonym przez
jednostkę samorządu terytorialnego, których dalsze zatrudnienie w roku szkolnym 2017/2018 lub 2018/2019 nie
jest możliwe ze względu na zmiany organizacyjne powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum, rozwiązuje się stosunek
pracy na zasadach określonych w Kodeksie pracy.
|
2. |
W latach szkolnych, o których mowa w ust. 1, do pracowników niebędących nauczycielami, o których mowa
w art. 7 ustawy – Prawo oświatowe, zatrudnionych w gimnazjach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego,
stosuje się odpowiednio przepisy art. 22 i art. 23 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych
(Dz. U. z 2016 r. poz. 902).
|
Art. 231. 1. |
Dyrektor gimnazjum, które kończy działalność w trybie art. 127 ust. 1 oraz art. 180 ust. 1, zajmuje stanowisko
do końca okresu, na jaki powierzono mu stanowisko dyrektora gimnazjum, jednak nie dłużej niż do dnia
31 sierpnia 2019 r., a w przypadku dyrektora gimnazjum dla dorosłych, w którym kształcenie w klasie I rozpoczęło się
w lutym 2017 r., nie dłużej niż do dnia 31 sierpnia 2020 r.
|
2. |
Organ prowadzący może przedłużyć powierzenie stanowiska dyrektora gimnazjum, o którym mowa w ust. 1, na
okres nie dłuższy niż do dnia 31 sierpnia 2019 r., a w przypadku dyrektora gimnazjum dla dorosłych, w którym kształcenie
w klasie I rozpoczęło się w lutym 2017 r., nie dłużej niż do dnia 31 sierpnia 2020 r.
|
3. |
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do osoby niebędącej nauczycielem, powołanej na stanowisko dyrektora
gimnazjum.
|
4. |
Do dnia zakończenia działalności gimnazjum organ prowadzący może powierzyć pełnienie obowiązków dyrektora
gimnazjum wicedyrektorowi, a w gimnazjum, w którym nie ma wicedyrektora, nauczycielowi tego gimnazjum, na ustalony
przez siebie okres nie dłuższy niż do dnia 31 sierpnia 2019 r., a w przypadku gimnazjum dla dorosłych, w którym kształcenie
w klasie I rozpoczęło się w lutym 2017 r., nie dłuższy niż do dnia 31 sierpnia 2020 r.
|
5. |
W przypadku gdy wicedyrektor, któremu powierzono pełnienie obowiązków dyrektora gimnazjum w trybie ust. 4,
jest osobą niebędącą nauczycielem, nadzór pedagogiczny sprawuje nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze
w gimnazjum.
|
6. |
Przepisów ust. 1–5 nie stosuje się do niepublicznego gimnazjum.
|
Art. 232. |
W okresie do dnia 31 sierpnia 2020 r. nauczyciel jest obowiązany w ramach zajęć, o których mowa
w art. 42 ust. 2b pkt 2 ustawy – Karta Nauczyciela, uczestniczyć także w przeprowadzaniu egzaminu gimnazjalnego.
|
Art. 233. |
Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych
z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, nauczycieli dotychczasowych gimnazjów oraz nauczycieli klas
dotychczasowych gimnazjów prowadzonych w szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach
i branżowych szkołach I stopnia, zatrudnionych w pełnym wymiarze zajęć, ustala się według norm określonych
w art. 42 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2017 r.
|
Art. 234. 1. |
Z dniem 1 września 2017 r. nauczyciele, pracownicy niebędący nauczycielami, o których mowa w art. 7
ustawy – Prawo oświatowe, oraz osoby, o których mowa w art. 15 ust. 2 i 7 ustawy – Prawo oświatowe, zatrudnieni
w dotychczasowej sześcioletniej szkole podstawowej, stają się odpowiednio nauczycielami, pracownikami niebędącymi
nauczycielami, o których mowa w art. 7 ustawy – Prawo oświatowe, oraz osobami, o których mowa w art. 15 ust. 2 i 7
ustawy – Prawo oświatowe, zatrudnionymi w ośmioletniej szkole podstawowej.
|
2. |
Dyrektor dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej, w terminie do dnia 15 maja 2017 r., informuje na piśmie
nauczycieli, pracowników niebędących nauczycielami oraz osoby, o których mowa w ust. 1, zatrudnionych w tej szkole,
o zmianie, o której mowa w ust. 1.
|
Art. 235. 1 |
Z dniem 1 września 2017 r. dyrektor dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej staje się dyrektorem
ośmioletniej szkoły podstawowej i zajmuje to stanowisko do końca okresu, na jaki powierzono mu stanowisko dyrektora
dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej.
|
2. |
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wicedyrektorów i nauczycieli zajmujących inne stanowiska kierownicze
w dotychczasowej sześcioletniej szkole podstawowej.
|
3. |
W przypadkach uzasadnionych względami organizacyjnymi organ prowadzący może przedłużyć powierzenie stanowiska
dyrektorowi szkoły podstawowej, o którym mowa w ust. 1, na okres nie dłuższy niż do dnia 31 sierpnia 2019 r.
|
4. |
Przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio do osoby, o której mowa w art. 62 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe.
|
Art. 236. 1. |
Nauczyciele dotychczasowego gimnazjum z dniem przekształcenia albo włączenia gimnazjum do ośmioletniej
szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 129 ust. 1, stają się nauczycielami ośmioletniej szkoły podstawowej.
|
2. |
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do pracowników niebędących nauczycielami, o których mowa w art. 7 ustawy
– Prawo oświatowe, oraz osób, o których mowa w art. 15 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe, zatrudnionych
w dotychczasowym gimnazjum.
|
3. |
Dyrektor dotychczasowego gimnazjum, w terminie do dnia 15 maja roku, w którym nastąpi odpowiednio przekształcenie
albo włączenie gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 129 ust. 1, informuje na
piśmie pracowników, o których mowa w ust. 1 i 2, o zmianie, o której mowa w ust. 1.
|
4. |
Z nauczycielami dotychczasowego gimnazjum, o którym mowa w art. 131 ust. 1 i art. 135 ust. 1, którzy nie posiadają
kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej, określonych w przepisach wydanych na
podstawie art. 9 ust. 2 ustawy – Karta Nauczyciela, rozwiązuje się stosunek pracy.
|
5. |
Rozwiązanie stosunku pracy z przyczyn określonych w ust. 4 następuje z końcem roku szkolnego poprzedzającego
rok szkolny, w którym następuje przekształcenie albo włączenie gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym
mowa w art. 129 ust. 1, po uprzednim trzymiesięcznym wypowiedzeniu.
|
6. |
Do pracowników niebędących nauczycielami, o których mowa w art. 7 ustawy – Prawo oświatowe, zatrudnionych
w gimnazjach stosuje się odpowiednio przepisy art. 22 i art. 23 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych.
|
Art. 237. 1. |
Dyrektor dotychczasowego gimnazjum, prowadzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego,
z dniem przekształcenia, o którym mowa w art. 129 ust. 1 pkt 1, staje się dyrektorem ośmioletniej szkoły podstawowej
i zajmuje to stanowisko do końca okresu, na jaki powierzono mu stanowisko dyrektora dotychczasowego gimnazjum.
|
2. |
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wicedyrektorów i nauczycieli zajmujących inne stanowiska kierownicze
w dotychczasowym gimnazjum.
|
3. |
W przypadkach uzasadnionych względami organizacyjnymi organ prowadzący może przedłużyć powierzenie stanowiska
dyrektorowi, o którym mowa w ust. 1, na okres nie dłuższy niż do dnia 31 sierpnia 2019 r.
|
4. |
Przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio do osoby, o której mowa w art. 62 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe.
|
Art. 238. 1. |
Dyrektor szkoły podstawowej, prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, z dniem włączenia
gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 129 ust. 1 pkt 2, staje się dyrektorem ośmioletniej
szkoły podstawowej, w której prowadzi się klasy dotychczasowego gimnazjum, i zajmuje to stanowisko do końca
okresu, na jaki powierzono mu stanowisko dyrektora dotychczasowej szkoły podstawowej.
|
2. |
Dyrektor dotychczasowego gimnazjum, prowadzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego, z dniem włączenia
gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 129 ust. 1 pkt 2, staje się wicedyrektorem
ośmioletniej szkoły podstawowej, o której mowa w ust. 1, i zajmuje to stanowisko do końca okresu, na jaki powierzono mu
stanowisko dyrektora dotychczasowego gimnazjum.
|
3. |
W przypadkach uzasadnionych względami organizacyjnymi organ prowadzący może przedłużyć powierzenie stanowiska
dyrektorowi ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w ust. 1, a dyrektor ośmioletniej szkoły podstawowej,
o którym mowa w ust. 1, może przedłużyć powierzenie stanowiska wicedyrektorowi, o którym mowa w ust. 2, na
okres nie dłuższy niż do dnia 31 sierpnia 2019 r.
|
4. |
Wicedyrektorów i nauczycieli zajmujących inne stanowiska kierownicze w szkole podstawowej oraz dotychczasowym
gimnazjum, prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, odwołuje się ze stanowiska z końcem roku
szkolnego poprzedzającego rok szkolny, z początkiem którego następuje włączenie gimnazjum do ośmioletniej szkoły
podstawowej, o którym mowa w art. 129 ust. 1 pkt 2.
|
5. |
Przepisy ust. 1–4 stosuje się odpowiednio do osoby, o której mowa w art. 62 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe.
|
6. |
W przypadku konkursu na stanowisko dyrektora ośmioletniej szkoły podstawowej, do której, zgodnie z ust. 1, ma
być włączone gimnazjum, przeprowadzanego przed dniem włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej,
o którym mowa w art. 129 ust. 1 pkt 2, w skład komisji konkursowej powołuje się po dwóch przedstawicieli rady pedagogicznej
i rady rodziców, z tym że:
|
| 1) |
przedstawicieli rady pedagogicznej wyłania się spośród przedstawicieli rad pedagogicznych szkoły podstawowej
i gimnazjum, które ma być włączone do tej szkoły;
|
| 2) |
przedstawicieli rady rodziców wyłania się spośród przedstawicieli rad rodziców szkoły podstawowej i gimnazjum,
które ma być włączone do tej szkoły.
|
Art. 239. 1. |
Nauczyciele dotychczasowego gimnazjum, z dniem przekształcenia gimnazjum albo włączenia gimnazjum
odpowiednio do trzyletniego lub czteroletniego liceum ogólnokształcącego, czteroletniego lub pięcioletniego technikum
albo branżowej szkoły I stopnia, o którym mowa w art. 129 ust. 3, stają się odpowiednio nauczycielami trzyletniego
lub czteroletniego liceum ogólnokształcącego, czteroletniego lub pięcioletniego technikum albo branżowej szkoły
I stopnia.
|
2. |
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do pracowników niebędących nauczycielami, o których mowa w art. 7 ustawy
– Prawo oświatowe, oraz osób, o których mowa w art. 15 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe, zatrudnionych
w dotychczasowym gimnazjum.
|
3. |
Dyrektor dotychczasowego gimnazjum, w terminie do dnia 15 maja w roku, w którym nastąpi odpowiednio przekształcenie
gimnazjum albo włączenie gimnazjum odpowiednio do trzyletniego lub czteroletniego liceum ogólnokształcącego,
czteroletniego lub pięcioletniego technikum albo branżowej szkoły I stopnia, o którym mowa odpowiednio
w art. 131 ust. 3, informuje na piśmie pracowników, o których mowa w ust. 1 i 2, o zmianie, o której mowa w ust. 1.
|
4. |
Z nauczycielami dotychczasowego gimnazjum, o którym mowa w art. 139 ust. 1 i art. 142 ust. 1, którzy nie posiadają
kwalifikacji, do zajmowania stanowiska nauczyciela w liceum ogólnokształcącym, technikum lub branżowej szkole
I stopnia, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy – Karta Nauczyciela, rozwiązuje się stosunek
pracy.
|
5. |
Rozwiązanie stosunku pracy z przyczyn określonych w ust. 4 następuje z końcem roku szkolnego poprzedzającego
rok szkolny, w którym następuje przekształcenie albo włączenie gimnazjum odpowiednio do trzyletniego lub czteroletniego
liceum ogólnokształcącego, czteroletniego lub pięcioletniego technikum albo branżowej szkoły I stopnia, o którym
mowa w 139 ust. 1 i art. 142 ust. 1, po uprzednim trzymiesięcznym wypowiedzeniu.
|
6. |
Do pracowników niebędących nauczycielami, o których mowa w art. 7 ustawy – Prawo oświatowe, zatrudnionych
w gimnazjach, stosuje się odpowiednio przepisy art. 22 i art. 23 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych.
|
Art. 240. 1. |
Dyrektor dotychczasowego gimnazjum, prowadzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego, który
posiada poziom wykształcenia wymagany do zajmowania stanowiska dyrektora odpowiednio liceum ogólnokształcącego
lub technikum lub branżowej szkoły I stopnia, z dniem przekształcenia, o którym mowa w art. 129 ust. 3 pkt 1, 2, 5, 6 i 9,
staje się dyrektorem odpowiednio trzyletniego albo czteroletniego liceum ogólnokształcącego lub czteroletniego albo pięcioletniego
technikum albo branżowej szkoły I stopnia i zajmuje to stanowisko do końca okresu, na jaki powierzono mu
stanowisko dyrektora dotychczasowego gimnazjum.
|
2. |
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wicedyrektorów i nauczycieli zajmujących inne stanowiska kierownicze
w dotychczasowym gimnazjum.
|
3. |
W przypadkach uzasadnionych względami organizacyjnymi organ prowadzący może przedłużyć powierzenie stanowiska
dyrektorowi, o którym mowa w ust. 1, na okres nie dłuższy niż do dnia 31 sierpnia 2019 r.
|
4. |
Przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio do osoby, o której mowa w art. 62 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe.
|
Art. 241. 1. |
Dyrektor odpowiednio dotychczasowego trzyletniego lub czteroletniego liceum ogólnokształcącego albo
dotychczasowego czteroletniego lub pięcioletniego technikum albo branżowej szkoły I stopnia, prowadzonych przez jednostkę
samorządu terytorialnego, z dniem włączenia gimnazjum odpowiednio do trzyletniego lub czteroletniego liceum
ogólnokształcącego albo czteroletniego lub pięcioletniego technikum, o którym mowa w art. 129 ust. 3 pkt 3, 4, 7 i 8, albo
branżowej szkoły I stopnia, o którym mowa w art. 129 ust. 3 pkt 10, staje się dyrektorem odpowiednio trzyletniego albo
czteroletniego liceum ogólnokształcącego lub czteroletniego albo pięcioletniego technikum albo branżowej szkoły
I stopnia, w których prowadzi się klasy dotychczasowego gimnazjum, i zajmuje to stanowisko do końca okresu, na jaki
powierzono mu stanowisko dyrektora odpowiednio dotychczasowego liceum ogólnokształcącego, dotychczasowego technikum
albo branżowej szkoły I stopnia.
|
2. |
Dyrektor dotychczasowego gimnazjum, prowadzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego, z dniem włączenia
gimnazjum odpowiednio do trzyletniego lub czteroletniego liceum ogólnokształcącego albo czteroletniego lub pięcioletniego
technikum, o którym mowa w art. 129 ust. 3 pkt 3, 4, 7 i 8, albo branżowej szkoły I stopnia, o którym mowa
w art. 129 ust. 3 pkt 10, staje się wicedyrektorem odpowiednio trzyletniego albo czteroletniego liceum ogólnokształcącego
lub czteroletniego albo pięcioletniego technikum albo branżowej szkoły I stopnia, o których mowa w ust. 1, i zajmuje to
stanowisko do końca okresu, na jaki powierzono mu stanowisko dyrektora dotychczasowego gimnazjum, nie dłużej jednak
niż do dnia 31 sierpnia 2019 r.
|
3. |
W przypadkach uzasadnionych względami organizacyjnymi organ prowadzący może przedłużyć powierzenie stanowiska
dyrektorowi, o którym mowa w ust. 1, a dyrektor, o którym mowa w ust. 1, może przedłużyć powierzenie stanowiska
wicedyrektorowi, o którym mowa w ust. 2, na okres nie dłuższy niż do dnia 31 sierpnia 2019 r.
|
4. |
Wicedyrektorów i nauczycieli zajmujących inne stanowiska kierownicze w liceum ogólnokształcącym, technikum,
o których mowa w art. 129 ust. 3 pkt 3, 4, 7 i 8, branżowej szkole I stopnia, o której mowa w art. 129 ust. 3 pkt 10, oraz
dotychczasowym gimnazjum, prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, odwołuje się ze stanowiska
z końcem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, z początkiem którego następuje włączenie gimnazjum do liceum
ogólnokształcącego, technikum lub branżowej szkoły I stopnia.
|
5. |
Przepisy ust. 1–4 stosuje się odpowiednio do osoby, o której mowa w art. 62 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe.
|
6. |
W przypadku konkursu na stanowisko dyrektora odpowiednio trzyletniego albo czteroletniego liceum ogólnokształcącego
lub czteroletniego albo pięcioletniego technikum albo branżowej szkoły I stopnia, do których, zgodnie
z ust. 1, ma być włączone gimnazjum, przeprowadzanego przed dniem włączenia gimnazjum odpowiednio do trzyletniego
albo czteroletniego liceum ogólnokształcącego albo czteroletniego albo pięcioletniego technikum, o którym mowa
w art. 129 ust. 3 pkt 3, 4, 7 i 8, albo branżowej szkoły I stopnia, o którym mowa w art. 129 ust. 3 pkt 10, w skład komisji
konkursowej powołuje się po dwóch przedstawicieli rady pedagogicznej i rady rodziców, z tym że:
|
| 1) |
przedstawicieli rady pedagogicznej wyłania się spośród przedstawicieli rad pedagogicznych odpowiednio liceum
ogólnokształcącego, technikum lub branżowej szkoły I stopnia i gimnazjum, które ma być włączone do jednej z tych
szkół;
|
| 2) |
przedstawicieli rady rodziców wyłania się spośród przedstawicieli rad rodziców odpowiednio liceum ogólnokształcącego,
technikum lub branżowej szkoły I stopnia i gimnazjum, które ma być włączone do jednej z tych szkół.
|