W art. 30a ust. 2 Karty Nauczyciela użyte jest określenie średniorocznej liczby nauczycieli.
Ponieważ ustawodawca nie definiuje tego pojęcie, zatem należy domniemywać, że ustawodawca uznał,
że określenie to jest zrozumiałe dla każdego kogo dotyczy. W czasie szkoleń,
które prowadzę na temat średnich wynagrodzeń nauczycieli i dopłat pytam uczestników szkolenia
jak policzyliby średnioroczną liczbę nauczycieli. Każdy z uczestników szkolenia wyczuwał,
że w średniorocznej liczbie nauczycieli chodzi nie o liczbę nauczycieli a etaty nauczycieli
(w rzeczywistości mówić się powinno nawet nie o etatach nauczycielskich a o etato-wynagrodzeniach).
Uczestnicy szkolenia to pracownicy jednostek samorządu terytorialnego, ZEASów oraz szkół,
czyli osób, które w praktyce będą bezpośrednio realizować zapisy art. 30a Karty Nauczyciela.
W czasie szkolenia podaję dwa przykłady:
1. W jednostce samorządu terytorialnego w każdym miesiącu (danego roku) było po sto nauczycieli
(pracujących na cały etat) z grupy awansu zawodowego np. kontraktowych. Nauczyciele ci systematycznie
przychodzili do pracy. Pytałem, ile w tym roku wyniosła średnioroczna liczba nauczycieli w grupie awansu
kontraktowych? Każda odpowiedź brzmiała 100 i była błyskawiczna.
2. W jednostce samorządu terytorialnego w styczniu pracowało 150 nauczycieli kontraktowych na pełny etat,
w lutym 50, w marcu 150, w kwietniu 50 itp. Nauczyciele ci systematycznie przychodzili do pracy.
Pytałem, ile w tym roku wyniosła średnioroczna liczba nauczycieli w rozważanej grupie awansu?
Każda odpowiedź brzmiała 100 i była błyskawiczna.
Uczestnicy szkolenia odpowiadali zapewne na podstawie przebytej edukacji oraz praktyki,
czyli doświadczenia życiowego. Pytałem następnie jak oni to obliczyli. Mówili,
że zsumowali liczby etatów wg miesięcy po całym roku a następnie podzielili otrzymaną sumę przez 12.
Zatem czym jest średnioroczna liczba nauczycieli? Średnioroczna liczba nauczycieli to średnia
miesięczna liczba nauczycieli w danym roku. W związku z tym wszyscy potwierdzili moje przypuszczenie
w tej sprawie.